میپرسند: «پیامبر هم مانند مردم است و فقط فرقش اینست که به او وحی میشد و عصمتی ندارد و برتر از دیگران نیست».
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
این پرسش نیست، بلکه ادعا و شعار است! پس، اشتباه یا مسامحه نکنیم؛ نمیپرسند تا بدانند، بلکه ادعا میکنند تا تشکیک، شبهه و انحراف در اذهان ایجاد کنند!
آیا وقتی میگویند: «پیامبر هم مثل ماست و هیچ فضیلتی بر ما ندارد»، او را به پیامبری قبول دارند، یا اساساً نه تنها کافرند، بلکه انحراف مؤمنان را طالبند؟!
به یک آیه از قرآن کریم اشاره و استناد کردهاند، البته با تحریف موضع، موضوع، معنا و بالتبع نتیجهگیری، که البته یا فقط از روی جهل (بیخردی و نادانی) میباشد و یا دشمنی برای ایجاد انحراف در اذهان نیز به آن اضافه شده است؛ پس از جوّسازی آنها، افراد سالمی که غرض و مرضی در دلشان نیست، میپرسند که حقیقت مطلب و پاسخ چیست؟
این نوع از تحریف در گذشتههای بسیار دور نیز متداول بوده است، چنان که خداوند سبحان، خود در کلام وحی فرمود که این تحریف کلمات از مواضع خودشان، روش برخی از "یهود - (کفار نفوذی)" بوده و میباشد: «مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ... - و برخی از یهود، کلمه را از موضعش تحریف میکنند» (النساء، 46)
«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا أُولَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (المائدة، 41)
- اى فرستادۀ (خدا)! آنها كه در مسير كفر شتاب مى كنند و با زبان مىگويند: «ايمان آورديم» و قلب آنها ايمان نياورده، تو را اندوهگين نسازند! و (همچنين) گروهى از يهوديان كه خوب به سخنان تو گوش مىدهند، تا دستاويزى براى تكذيب تو بيابند؛ آنها جاسوسان گروه ديگرى هستند كه خودشان نزد تو نيامدهاند؛ آنها سخنان را از مفهوم اصليش تحريف مىكنند، و (به يكديگر) مىگويند: «اگر اين (كه ما مىخواهيم) به شما داده شد (و محمد بر طبق خواستۀ شما داورى كرد،) بپذيريد، و گر نه (از او) دورى كنيد!» (ولى) كسى را كه خدا (بر اثر گناهان پى در پى او) بخواهد مجازات كند، قادر به دفاع از او نيستى؛ آنها كسانى هستند كه خدا نخواسته دلهايشان را پاك كند؛ در دنيا رسوايى، و در آخرت مجازات بزرگى نصيبشان خواهد شد.
●- متن و برگردان (ترجمه) به فارسیِ آیهای که به آن اشاره و استناد میکنند، به شرح زیر میباشد:
«قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» (الکهف، 100)
- بگو: «من فقط بشرى هستم مثل شما؛ (امتيازم اين است كه) به من وحى مى شود كه تنها معبودتان معبود يگانه است؛ پس هر كه به لقاى پروردگارش اميد دارد، بايد كارى شايسته انجام دهد، و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نکند!
یک - نفرمودند که «بگو: من انسانی مثل شما هستم»، بلکه فرمودند: «بگو: بشری مثل شما هستم»؛ و بشر از مادۀ «بَشَر»، به همین ظاهر و پوست و جسم آدمی گفته میشود که با سایر حیوانات و موجودات زنده متفاوت است. پَر یا پشم ندارد، بال ندارد که در آسمان پرواز کند، روی شکم نمیخزد، چهارپا نیست، و آبشش ندارد که زیر آب نیز زندگی کند - از جنس فرشتگان نیز از نور آفریده شده باشد و دیده نشود، و از جنس جنّیان نیز نمیباشد و ...؛ بلکه آدم و از نسل ابوالبشر میباشد، مثل دیگر آدمها و نسل بشر.
در واقع میفرماید: من به لحاظ دستۀ خلقت، از خودتان هستم، نه جنّ هستم و نه فرشته و نه یک موجود ناشناختۀ فضایی؛ بلکه بشری هستم مثل خودتان.
دو - اگر قرار بود ایشان از هر حیث انسانی مانند سایر انسانها باشند، یا به ایشان وحی نازل نمیشد و یا به دیگران نیز نازل میشد؛ لذا تأکید بر امتیاز اخذ وحی « يُوحَى إِلَيَّ»، یعنی مراتب و درجات کمالی من در انسانیت، با شما متفاوت است که از جانب او برای پیامبری و ختم نبوت برگزیده شدهام.
برتری
در این آیه، نه اشارهای به مقولۀ "عصمت" شده است و نه به "برتری"؛ پس نتیجهگیری مبنی بر نداشتن عصمت و برتری از آیه، فقط همان دشمنی عمدی و تحریف جهت ایجاد انحراف میباشد.
●- تمامی آحاد بشر، به لحاظ خلقت و بشر بودن، مثل هم هستند، اما برخی نسبت به برخی دیگر، برتریهایی (فضیلتهایی) دارند.
آیا انسان عاقل و عالم، نسبت به انسان بیخرد و ناآگاه برتری (فضیلت) ندارد؟ - آیا استاد و معلم، دست کم در علم، نسبت به دانشآموز و دانشجو، فضیلت ندارد؟ - آیا سالم نسبت به بیمار فضیلت ندارد؟ آیا مؤمن نسبت به کافر، متقی نسبت به فاسق، عادل نسبت به ظالم و ... برتری (فضیلت) ندارد؟! پس تلاش انسان برای کسب فضیلت، برای چیست؟! لذا فرمود اگر چه همه بشر و بنی آدم هستید، اما نسبت به یکدیگر از جهات متفاوت، فضیلتها و درجات گوناگونی دارید:
«وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» (الأنعام، 165)
- و اوست كسى كه شما را در زمين جانشين [يكديگر] قرار داد، و بعضى از شما را بر برخى ديگر به درجاتى برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد آرى، پروردگار تو زود كيفر است، و [هم] او بس آمرزندۀ بخشایشگر (مهربان) است.
●- اگر میخواهند از قرآن بیاموزند و به آیات آن استناد کنند، مگر نفرمود:
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا * وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا» (الأحزاب، 45 و 46)
- اى پيامبر! به راستى ما تو را شاهد [بر امت] و مژده رسان و بيم دهنده فرستاديم * و تو را دعوت كننده بسوى خدا به فرمان او قرار داديم، و چراغى روشنى بخش!
آیا این فضیلت نیست؟! آیا کفار عنودی که به جز ایجاد انحراف و اعوجاج در عقاید، افکار، دین مردم، و ایجاد موانع برای رشد، کمال و سعادت آنها، و نیز دشمنی شدید هدف و کاری ندارند، انبیاء، امامان، اولیا، عقلا، دانشمندان، ناصحان را مثل خود میدانند و یا خودشان را مثل آنان و مساوی با آنان میدانند؟!
«أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (الملک، 22)
- آيا كسى كه به رو افتاده حركت مى كند به هدايت نزديكتر است يا كسى كه راست قامت در صراط مستقيم گام برمى دارد؟!
آیا خداوندی که حتی در میان بندگان مؤمنش، مجاهدان را نسبت به نشستگان فضیلت بخشیده است «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ - النساء، 95»، فضیلت آخرین پیامبرش را برتر از همگان قرار نداده است؟!
اگر میخواهند به قرآن مجید استناد کنند، مگر نفرمود که حتی پیامبران نیز برخی نسبت به برخی دیگر، فضیلتهایی دارند؟! حال میگویند که پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله، مثل ما بود و حتی بر ما نیز فضیلتی ندارد؟!
●- اگر رسول الله صلوات الله علیه و آله، بر دیگران فضیلتی نداشت، چرا به همگان امر فرمود او را الگوی خود قرار دهند - به او مانند ایمان به خداوند سبحان، ایمان بیاورند - از او اطاعت و تبعیت کنند - بر او پیشی نگیرند - صدا خود را بالاتر از صدای او قرار ندهند و ... . آیا این آیات دال بر برتری (فضیلت) نیست؟!
●- بنابراین، یک عده از دشمنان جاهل، متکبر و البته لجوج، تلاش دارند مقام و درجات ایشان را در سطح خودشان پایین بیاورند تا مردم را از اطاعت و پیروی از ایشان باز دارند، و به سوی پیروی از رهبران و الگوهای خود بکشانند!
●- کفار لجوج معاصر، سخن جدیدی نگفته و نمیگویند، بلکه با همان منطق جاهلیت، سخنان کفار دورانهای جاهلی را تکرار میکنند که حتی در زمان حیات تمامی انبیا و رسولان الهی، میگفتند: «او هم بشری مثل ماست و هیچ فضیلتی بر ما ندارد که دعوتش به توحید را بپذیریم و از او اطاعت کنیم»؛ از اینجا شروع میکردند و بعد به آنها تهمت دروغگویی، شاعری، ساحری و جنون هم میزدند!
«قَالُوا مَا أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا وَمَا أَنْزَلَ الرَّحْمَنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَكْذِبُونَ» (یس، 15)
- امّا آنان (در جواب) گفتند: «شما جز بشرى همانند ما نيستيد، و خداوند رحمان چيزى نازل نكرده، شما فقط دروغ مىگوييد!»
«وَمَا أَنْتَ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا وَإِنْ نَظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ» (الشعراء، 186)
- (میگفتند:) تو بشرى همچون مايى، تنها گمانى كه دربارۀ تو داريم اين است كه از دروغگويانى!
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
میپرسند: «پیامبر هم مانند مردم است و فقط فرقش اینست که به او وحی میشد و عصمتی ندارد و برتر از دیگران نیست».
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/Prophecy/12104.html
- تعداد بازدید : 791
- 16 مهر 1401
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: قرآن نبوت سوره کهف