پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): خیر؛ نه تنها بیمعنی نمیشود، بلکه تازه معنا دار شده و به ثمر مینشیند.
در امر رجعت، به نکات بسیاری باید توجه نمود، از جمله آن که «برای همگان نیست»، بلکه برخی از مؤمنان و برخی از کافران و ظالمان را شامل میگردد و البته رجعت امامان علیهم السلام، مقولهی دیگری است.
●- رجعت برخی از مؤمنان، اجباری نیست، بلکه اختیاری میباشد، یعنی به آنها که قابلیت رجعت دارند، خبر ظهور داده میشود و سؤال میشود که «آیا دوست دارید برگردید و در رکاب ایشان، مجاهدت و خدمت نمایید؟!» برخی پاسخ مثبت میدهند و برخی نیز میگویند: «حال که به فلاح رسیده و اهل بهشت شدهایم، دیگر نمیخواهیم که به دنیا برگردیم».
بسیاری از مؤمنان، عاشق شهادت بودند و حق دارند که به این فیض عظیم برسند و با شهدا محشور شوند؛ بسیاری دیگر شهید شدند و حق دارند که سالیانی عبادت کنند و به مرگ طبیعی بمیرند ... و بسیاری نیز یک عمر دعای عهد خواندند و از خداوند متعال، رجعت خویش را در عصر ظهور و برای خدمت مسئلت نمودهاند و حق دارند که دعایشان مستجاب گردد و ... .
●- رجعت برخی از کافران، اجباری است؛ چرا که هیچ کافر و ظالمی دوست ندارد دوباره برگردد، ولی اینبار رسوا و مجازات شود! اینها غالباً کفار معمولی نیستند، بلکه کفار و ظالمانی هستند که با چهرهی نفاق، به مردمان ظلم و در زمین فساد کردهاند و هنوز بین موحدان و حتی بسیاری از مسلمانان، طرفدار و حتی پیرو دارند و یا دست کم احترامشان را لازم و واجب میدانند! بنابراین، رجعت مییابند تا چهرهی حقیقی آنها بر همگان آشکار گردد و دیگران حق و باطل را درست بشناسند.
●- اما، حکمت رجعت انبیا و امامان علیهم السلام متفاوت است. تعداد مسیحیان بیشتر از مسلمانان میباشد؛ آنها حضرت امام مهدی علیه السلام را نمیشناسند، اما به حضرت مسیح علیه السلام اعتقاد دارند. پس وقتی ایشان رجعت یابند و پشت سر حضرت اقامهی نماز نمایند، تمامی مسیحیان عالم، نه تنها میفهمند که ایشان «خدا، پدر خدا و پسر خدا = ابّ و ابن و روح القدس» نبودهاند،و چون سایر انبیای الهی، مخلوق، بنده و رسول خدا بودهاند، بلکه به امام زمان علیه السلام نیز ایمان میآورند.
●- امام زمان علیه السلام نیز مانند سایر انبیا و امامان علیهم السلام، یا به شهادت و یا به مرگ طبیعی از دنیا خواهند رفت؛ اما حکومت الهی، هم چنان ادامه خواهد داشت، تا آخرین روز و قیامت فرا رسد. پس باید حاکمانی از اهل عصمت علیهم السلام باشند؛ لذا چون پیامبر یا امام جدیدی نخواهد آمد، رجعت آنان لازم میآید.
*- امام معصوم را به جز امام معصوم، غسل و کفن نمینماید و جز امام معصوم، بر پیکر مطهر ایشان نماز نمیخواند، چنان که شخص حضرت امام مهدی علیه السلام که پنهان بودند، در همان کودکی، برای نماز پدر حاضر شدند و عموی مدعی «جعفر کذاب» را کنار زدند و نماز اقامه نمودند و سپس غیبت صغرا آغاز شد. پس امامی باید باشد که پیکر ایشان را غسل دهد و نماز اقامه نماید.
*- در آیات و روایات تصریح شده که خداوند متعال، بندگانش را بدون حجت رها نمینماید و عقل سلیم نیز به این قاعده تعظیم میکند [نه این که فقط تصدیق نماید]؛ در روایات داریم که اگر دو نفر روی زمین باشند، یکی از آنها بر دیگری حجت است و نیز تصریح شده که آخرین فردی که از دنیا میرود، امام معصوم میباشد. یعنی احدی بدون حجت روزی زمین زندگی نخواهد نمود، هر چند یک لحظه.
بنابر این، چون حکومت حقهی الهی، هم چنان بر زمین حاکم و باقیست، لازم است که دیگرانی از اهل عصمت علیهم السلام، رجعت یافته و حکومت نمایند. البته شاید تمامی آنها نباشند، اما بر رجعت امام حسین علیه السلام، و سپس امیرالمؤمنین علیه السلام و حتی شخص رسول الله صلوات الله علیه و آله (در برخی از گزارهها) تصریح شده است.
نکته:
اصل بر برچیده شدن ظلم و استقرار حق و عدل است و نه عزاداری!
عزاداریها برای این بود که بر آن بزرگان ظلمها روا داشتند و نگذاشتند که به حق الهی و جایگاه الهی خود برسند؛ چنان که در زیارت عاشورا میخوانیم: «وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقَامِكُمْ، وَ أَزَالَتْكُمْ عَنْ مَرَاتِبِكُمُ الَّتِي رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فِيهَا»؛ بنابراین، اگر این عزاداریهای حقیقی، و زنده نگهداشتن اهداف و پویایی راه آنها و تبعیت از مواضع و عملکرد آنها نتیجه دهد، معنایش این نیست که "پس، عزاداریها، بیهوده شده است"! مثل این است که کسی سالها زحمت تحصیل را متحمل گردد و دانشمند شود؛ آیا او میگوید: «پس این همه زحمتی که برای تحصیل علم کشیدم، پوچ شد؟!»؛ یا محققانی که برای کشفی سالها زحمت میکشند و سپس به نتیجه میرسند؟! یا ملتی که برای براندازی ظلم قیام میکنند؛ آیا پس از پیروزی میگویند: «پس آن همه زحمت، مجاهدت، مبارزه، استقامت، ایثار و شهادت پوچ شد؟!»، یا میگویند: «الحمدلله که به بار نشست و به نتیجه مطلوب رسیدیم؟!»
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
رجعت حق است، اما آیا با بازگشت امامان (ع)، فلسفه شهادت آنان زیر سؤال نمیرود و عزاداریها برای کسانی که باز میگردند، بیمعنا نمیشود؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10269.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه عزاداری شهيد