اهل سنت ساختن و آباد کردن حرمها و زیارت قبور را «شرک» میدانند و بدین بهانه ضدتبلیغ گستردهای علیه تشیع به راه انداختهاند. پاسخ مستدل و محکم چیست؟ (آمستردام/حقوق بینالملل)
ایکس – شبهه: پاسخهای بسیاری به این دسته از شبهات داده شده و در این پایگاه درج شده است که با درج کلمات مرتبط در بخش جستجو و کلیک روی آن، در اختیار علاقمندان و محققین قرار میگیرد. در این مختصر نیز ابتدا به دو نکتهی مهم دقت شود:
اول آن که: اهل سنت، نه ساختن و آباد کردن حرمها و ضریح روی قبور را شرک میدانند و نه زیارت اهل قبور را شرک میدانند و نه اهل تشیع را مشرک میخوانند، بلکه اینها همه ساخته و پرداختهی وهابیهاست که نه شیعه هستند و نه سنّی، بلکه انگلیسی و فراماسون هستند.
دوم آن که: «شرک» در اسلام تعریف دارد و چنین نیست که هر کسی بتواند نام هر چیزی را که خوشش نمیآید، حتی اگر معصیتی باشد را شرک بنامد.
«شرک» نیز چون بسیاری از موارد دیگر، حربهی وهابیت برای قلع و قمع نموده اسلام و مسلمین بوده و هست. چنان چه وقتی عبدالوهاب از سوی انگلیس مأمور شد و با آل سعود پیوند داده شد، جان و مال و نوامیس مسلمانان اهل سنت در عربستان را به نام «شرک» بر طرفداران خود حلال کردند، چنان چه اسلافشان (یزید) نیز اهل مدینه را سه روز بر لشکریان خود حلال کرد و امروزه نیز در بحرین، سوریه، مصر و ... چنین میکنند.
اما مسئله «شرک» بودن یا نبودن ساختن حرم و ضریح و آباد کردن این محلهای زیارتی و عبادتی، یک بُعد نظری و اعتقادی دارد و یک بُعد عملی:
الف – بُعد نظری و اعتقادی: اهل تشیع، بر اساس اعتقادات مبتنی بر آموزههای اسلام عزیز، سیره و سنّت پیامبر اکرم و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، اولاً نام هر کاری را «شرک» نمیگذارند و ثانیاً ساختن حرمها که در واقع مساجدی برای عبادت الله جل جلاله هستند، و زیارت اهل قبور، به ویژه قبور مؤمنین، از پدر و مادر گرفته تا اهل عصمت (ع) و توسل را نه تنها شرک نمیدانند، بلکه عین عبادت الله جل جلاله میدانند و راه سعادت و فلاح میدانند، که خود به مؤمنین (نه به همگان) فرمود:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده، 35)
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آوردهايد از خدا پروا كنيد و به سوی او وسیله [توسل برای تقرب] جوييد و در راهش جهاد كنيد باشد كه رستگار شويد.
نماز، روزه، حج، جهاد، تلاوت قرآن کریم، زیارت، دعا، صدقه و ... نیز همه وسایلی هستند که برای تقرب به خداوند متعال به آنها توسل میجوییم.
اعتقادات اهل سنّت نیز در این مقوله هیچ تفاوتی ندارد و اگر گروهی از عوام اهل سنّت ساخت حرم یا زیارت را شرک میخوانند، تحت تأثیر جوّسازیها و سلطه فرهنگی وهابیها قرار گرفتهاند و نه تحت تأثیر آموزهها و احکام مذاهب چهارگانه اهل سنت.
اهل سنّت که نمیتوانند مدعی شوند از پسر خلیفه دوم «عبدالله بن عمر»، یا ابن داود، یا مسلم، یا بخاری سنّیتر هستند! در منابع موثق خود آوردهاند: «عبدالله بن عمر، هنگام زیارت قبر پیامبر، دست راست را روى قبر مىنهاد و بلال حبشى چهره برآن مىنهاد. روشن است كه علاقهی زیاد و عشق و محبت به این كار فرمان مىدهد و این نوعى احترام و بزرگداشت است و مردم به تناسب شوقشان حالات متفاوتى دارند. بعضیها وقتى قبر را مىبینند، بى اختیار به سمت آن مىشتابند، برخى هم با تاخیر و درنگ، و همه محل خیرند.» (تاریخ بغداد، خطیب بغدادى ، ج 1 ص 146 - تاریخ الشام، ابن عساكر، ج 6 ص 108 - المنتظم، ابن جوزى ، ج 5، ص 99 - سنن ابن داود، ج 2 ص 72 - صحیح بخارى ، ج 2 ص 247)
اهل سنّت در این امر، گاه افراطیتر نیز رفتار کردهاند: چنان چه ابن کثیر در شرح مراسم تشییع ابن تیمیه، که از بزرگان سلفیهاست و وهابیها نیز به مذهب سلفی و اعتقادات ابن تیمیه گرایش دارند، مینویسد: تشییع کنندگان دستمال و عمامههای خود را به عنوان تبرک روی جنازه ابن تیمیه انداختند... و آب غسل او را به عنوان تبرک نوشیدند» (البدایة و النهایه، ج14، ص136)
و جالب آن که بدانیم امام شافع رییس مذهب شافعی میگوید: هر گاه گرفتاری پیدا کردم، به زیارت قبر ابوحنیفه، رییس مذهب حنفی رفتم.
ب – بُعد عملی: در بُعد عملی نیز اگر واقعاً حرمها و قبور را مظهر شرک میدانند، بروند قبور ابوسفیان [که به نامش جنب کعبه بازار تأسیس کرده بودند]، معاویه، یزید، خالد بن ولید، ابوحنیفه و ... خلاصه خلفا و سلاطین آل سعود را تخریب کنند.
نمیشود مدعی شد که فقط ساختن حرمهای مطهر اهل بیت علیهمالسلام و زیارت قبور آنان و توسل به آنان در دعا به درگاه باریتعالی شرک است و ما بقی نیست. نمیشود مدعی شد که توسل به امیرالمؤمنین امام علی، امام حسن، حضرت سیدالشهداء ... یا امام رضا علیهمالسلام شرک است، اما توسل به اوبامای امریکایی، نتانیاهوی اسرائیلی، کوردن انگلیسی، اولاند فرانسوی ... و آن هم برای قتل عام مسلمین شیعه و سنّی، حلال کردن زنانشان برای خود، به دندان کشیدن جگرهایشان مانند مادرشان هند جگر خوار و ...، شرک نیست.
پس، اهل سنّت به هیچ وجه ساختن حرم، ضریح، زیارت و حتی توسل را شرک نمیدانند و این شایعات همه توطئههای انگلیسی است که توسط وهابیت و آل سعود رواج یافته و به اذهان عمومی مسلمین القا گردیده است.
مرتبط:
- تعداد بازدید : 4733
- 27 مرداد 1392
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: اعتقادی زیارت