س- لیسانس/بابل: پزشکی گفت: اگر علائم بیماری را ببینید، اقدام به معالجه میکنید، پس چرا باید عالم را فساد بگیرد تا امام زمان (عج) ظهور نماید؟ چرا ظهور نمیکند؟ لطفاً جواب کامل با ادله عقلی در این رابطه ارائه فرمایید.
ایکس – شبهه: پزشک محترم باید دقت نمایید که نه تنها در پزشکی یا مهندسی، بلکه در هر مقولهای علوم به هم پیوسته است و فراگیری هیچ مرحلهای، بدون اطلاع [دست کم نسبی] از مرحله قبلی یا به تعبیری «پیش زمینههای علمی – دانش اولیه و ...» ممکن نیست. نمیشود یک دانشآموز متوسطه یا حتی فارغ التحصیل مکانیک، به ناگاه بپرسد: «با توجه به پیشرفتهای علم پزشکی، چرا یک دفعه دارویی به همگان تزریق نمیکنند تا دیگر هیچ کس سکته مغزی نکند و یا مبتلا به مرض قند (دیابت) نگردد؟»
یک موقع عوامی سؤال میکند «چرا حضرت ظهور نمینماید؟» خُب پاسخی درست، ولی در سطح خودش به او داده میشود، اما یک موقع فردی روشن، تحصیلکرده، اجتماعی، فکور و ...، آن هم با چنین مثالی سؤال میکند، آن وقت او باید بداند که مسئله ظهور و حکومت حضرت (عج)، مستلزم شناختی (هر چند نسبی) از توحید، نبوت، هدایت، ولایت، امامت، خلافت و حکومت میباشد. نمیشود کسی نه تنها باور، بلکه اطلاعات اولیه را نداشته باشد، یا فقط الفاظ و واژگانی از امام زمان (عج) و ظهور شنیده باشد، به ناگاه با یک مثال و آن هم با آهنگ انکاری بپرسد: «پس چرا ظهور نمینماید؟!»
البته منظور از مقدمه فوق، طفره از پاسخ نبود، بلکه تقریب ذهن به موضوع مورد بحث بود. لذا ذیلاً به چند نکته مهم اشاره میگردد.
الف – هیچ کس نگفته که باید عالم را فساد بگیرد تا حضرت ظهور نماید. این ترجمه، فهم و تفسیر غلطی از حدیث مربوطه است. بلکه بیان شده «وقتی میآید، زمین را پر از عدل و داد مینماید، همان گونه که پر از ظلم و ستم شده است.» وگرنه زمین کِی از فساد، ظلم و جنایت پاک بوده که منتظر شویم پر از آنها شود؟!
ب – امام زمان علیهالسلام، جایی نرفتهاند که بیایند. هستند و در میان مردم زندگی میکنند و به امور و وظایف امامت و ولایت الهی خود میپردازند. غیبت ایشان، غیبت از شناسایی ماست، نه غیبت از وجود ایشان. زمین خدا لحظهای از حجتش خالی نمیماند، چنان چه امیرالمؤمنین، امام علی (ع) فرمودند:
«اَللّهُمَ بَلی لاتَخْلُو الاَرْضُ مِنْ قائِمٍ لِلّه بِحُجَهٍ ، اِمّا ظاهِراً مَشْهوراً وَ اِمّا خائِفاً مَغْمُوراً ، لِئَلاً تَبْطُلَ حُجَجُ اللّهِ وَ بَیناتُهُ» (نهج البلاغه، خطبه 147)
ترجمه: آری هرگز روی زمین خالی نمیشود از كسی كه با حجت الهی قیام كند، خواه ظاهر باشد و آشكار و یا ترسان و پنهان، تا دلائل خداوند و نشانههای روشن او از میان نرود.
ج – دقت شود که ما منتظر وجود آخرین امام معصوم (ع) نیستیم، چرا که در سال 255 هجری به دنیا آمده است و وجود دارد؛ منتظر امامت ایشان نیز نیستیم، چرا که در سال 260 هجری و پس از شهادت پدر به امامت رسیدند، بلکه منتظر حکومت ایشان هستیم. پس ظهور یک امر سیاسی به منظور برقراری حکومت است، نه ظاهر شدن برای دیدن و بازدید عمومی.
د – قیام و حکومت حضرت مهدی سلام الله علیه نیز برای تهران، قم، مشهد، ری یا در نهایت ایران، عراق و لبنان نیست که با دیدن مسلمانان منتظر بگوییم پس چرا ظهور نمینماید؟ بلکه جهت استقرار «حکومت جهانی» و تحقق وعدههای الهی مبتنی بر حکومت صالحان بر زمین و اقشار مختلف میباشد:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (النور، 55)
ترجمه: خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند وعده داده است كه حتماً آنان را در زمین جانشين [خود] قرار دهد (خلافت الهی را حاکم کنند)، همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد آنانند كه نافرمانند.
ﻫ – باید توجه داشت که «امام» دو شأن و دو وظیفه دارد: یکی «ولایت و امامت» است که هیچ ربطی به مردم ندارد. خدا انتخاب و انتصاب مینماید و او نیز تکالیفش را در این زمینه انجام میدهد، چه مردم بخواهند و چه نخواهند. اما شأن دیگر «خلافت و حکومت» است که مردم مربوط میشود؛ خلافت بر مردم خواهد بود، لذا باید زمینه قیام، زمینهی انقلاب، شرایط برقراری حکومت و ... مهیا گردد که عمدهی آن با خواست مردم محقق میگردد.
حضرت امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام نیز در امر «حکومت»، غیبت و ظهور داشتند. چنین نبوده که در مدت 25 سال سکوت و غصب خلافت، «امام و ولی الله» نبوده باشند و فقط چهار سال و نیم این شأن ایشان تجلی یافته باشد، بلکه «حکومت» ایشان چنین محدود بوده است و آن نیز پس از خواست، انتظار، آمادگی و اصرار مردم محقق شد.
پس چنین زمینهای باید مساعد گردد و اگر ما ظرفیت کسب فیض نداریم، مشکل از ماست. [گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحبخانه چیست؟]. مردم جهان هنوز امید دارند که «ایسم»ها [از بودیسم و هندوئیسم و... گرفته تا نئو لیبرالیسم] و طواغیت متعدد بتوانند کاری برای آنها بکند و از این فلاکت نجاتشان دهند. هنوز گمان دارند که کشف چند فرمول دیگر، یا ساخت چند صنعت دیگر آنها را وارد حیات و سعادت ابدی مینماید – به آنها القا میشود و آنها نیز به رغم ادعای علم و روشنفکری باور میکنند که اگر رابطه جنسی با هم جنسان یا سگ و گربه و الاغ و دیگر حیوانات آزاد و قانونی شود، به اوج آزادی و لذت میرسند و اگر سوسک، کرم و انواع حشرات را به سبد غذایی اضافه کنند، فقر و گرسنگی از بین میرود! آیا چنین بشری خواهان و پذیرای حکومت جهانی عدلگستر خواهد بود؟!
البته منظور این نیست که ایشان وقتی ظهور مینمایند که همه موحد، مسلمان، مؤمن و مجاهد شده باشند، خیر. بلکه وقتی اولاً تعداد کافی انسان صالح و واجد شرایط برای استقرار و اداره حکومت جهانی وجود داشته باشد و ثانیاً مسلمانان منتظر تحقق وعدهی الهی باشند و ثالثاً سایر مردمان، یعنی غالب آنها به ناتوانی بشر از هدایت و رشد خود، آن هم در سایه حکومتهای جائر و آدمکُش پیبرده و منتظر فرجی باشند.
و – به پزشک محترم که جامعه را به بیمار و امام زمان (عج) را به پزشک معالج مثال زدند و شاید مثال غلطی هم نباشد بفرمایید: گاه کسی دچار حادثه میشود و دیگران به فریاد او رسیده و او را به اورژانس برده و تحت معالجه پزشکان قرار میدهند؛ اما گاه ابتلا به بیماری ناشی از نوعی فرهنگ و خواست شخص است. شما نمیتوانید به مردم بگویید: چون علم پزشکی و پزشک هست، دیگر همگان باید در تغذیه، ورزش و سلامت خود اقدام کنند و دیگر هیچ کس نباید دچار قند یا فشار خون شده یا سکته کند. بلکه شخص باید بخواهد که اصول سلامت را رعایت نماید و اگر مردم نخواهند، وجود علم پزشکی و شخص پزشک، مشکلی از آنان مرتفع نمینماید.
و البته الحمدلله امروزه نه تنها شاهد بیداری و آگاهی گروه گروه مردم در سرتاسر دنیا هستیم، بلکه گرایش فوج فوج آنها به اسلام را شاهدیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا. (صدق الله العلی العظیم)
البته غیبت اسرار و حکمتهای بسیاری دارد.
جدید: یادداشت سردبیر: فتنه قبل از انتخابات خواهد بود/ شورای نگهبان هدف حمله سه جریان «ناخودیها»، «آنان که میدانند» و «آنان که نمیخواهند» قرار میگیرد.
- تعداد بازدید : 2477
- 6 اردیبهشت 1392
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: اعتقادی