می‌گوئیم خداوند می‌دانسته کدامیک از مخلوقاتش ظرفیت داشته‌اند که مثلا رسالت را به کدام بدهد و کدام پیامبر بشود و.... خوب مگر غیر از این است که خود خدا که خالق انسان است خودش هم ظرفیت‌ها را آفریده‌. پس باز هم بحث اختیار انسان زیر سوال می‌رود. (مترجمی زبان / تهران)

سوالات و شبهات

آقای زیگمونت باومن که از شاخص‌ترین فیلسوفان و اندیشمندان معاصر پست‌مدرنیسم است، در کتاب «عشق سیال – ص21» به نقل از ایوان کلیما (Ivan Klima) می‌نویسد: «هیچ چیز به اندازة عشق تحقق یافته به مرگ نزدیک نیست»! اگر چنین باشد، پس کسانی که عاشق خداوند متعال می‌شوند، پس از وصال معشوق، عشقشان می‌میرد و دیگر عاشق او نخواهند بود!
برخی برای این ادعای سروش که قران کلام رسول اکرم است نه خداونداستدلال می کنندکه ادبیات قران مربوط به شرایط اقلیمی حجاز است نه کل بشریت.آنهابه آیاتی مثل افلاینظرون الی الابل کیف خلقت اشاره می کنند ومیگویند انسانهای مناطقی که شتری درانها یافت نمی شود و شناختی ازاین حیوان ندارند چگونه میتوانند مخاطب این آیه کتاب جهان شمول قران واقع شوند.
در پاسخ به شبهه عصمت ائمه معصومین علیهم السلام فرمودید این عصمت منبعث از علم اعلی ایشان نسبت به مسائل دنیوی و اخروی است، حال سوالی که مطرح می گردد این است که « چرا این علم خاص و این درجه عالی از علم فقط به ایشان عطاگردیده است»؟