ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: باید روشن نماییم که وقتی میگوییم: «اهل تشیع» یا «اهل تسنن»، منظورمان کیست و چیست؟ آیا منظور منابع و کتب معتبر حدیثی است؟ آیا منظور علما و فقها هستند؟ آیا منظور عموم مردم است یا ...؟ و البته دقت کنیم که هیچ گاه وهابیت را اهل سنّت نشماریم و اهل سنّت را نیز وهابیت ندانیم.
اهل تسنن نیز در اعتقادات و آگاهیهای دینی و مذهبی، درست مانند اهل تشیع هستند. علما و اکابری دارند، مردم عوامی دارند، برخی دچار خرافاتی هستند که اساساً هیچ ربطی به اسلام ندارد، چه رسد به مذاهب مختلف، برخی دچار تعصبات هستند، برخی دیگر دین و مذهبشان همان چند شعاری است که شنیدهاند و عاداتی است که انجام میدهند، برخی دیگر مطالعه و تحقیق میکنند و ...؛ چنان چه در میان شیعیان نیز چنین است.
یک خاطره:
در یک کشور اروپایی، جلساتی با تنی چند از طلاب اهل سنّت که از ملیتهای متفاوت و اکثراً اهل ترکیه بودند داشتیم. در ابتدای جلسه، به تناسب موضوع چهار حدیث میخواندم؛ از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیهالسلام، حضرت فاطمه علیهاالسلام و یک روز از امام حسن و یک روز از امام حسین علیهماالسلام. منتهی نام و القاب اهل عصمت (ع) را آن گونه که بین خودشان متداول بود میآوردم تا خدایی ناکرده تعصبی عود نکند. مثلاً میگفتم: «برادرمان علی کرم الله وجه، یا دختر پیامبر، یا نوه پیامبر امام حسین بن علی کرم الله وجه، چنین یا چنان فرمودند».
پس از چند جلسه، یک طلبه ترکیهای گفت: ما دختر و نوههای پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را بسیار دوست میداریم، اما فایدهی اصلی این جلسه برای من این بود که منِ طلبه، تا کنون نشنیده بودم که دختر پیامبر (ص) حرفی هم زده است، چه رسد به مردم عادی. اما شما احادیث منسوب به ایشان را خواندید.
ادامه بحث:
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام، نزد اهل سنت نیز بسیار محبوب، محترم، نزدیکترین شخص به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و خلیفه چهارم محسوب میشوند، همین طور برای دختر پیامبر اعظم (ع) و حسنین (ع) حرمت قائلند. اما اطلاع چندانی ندارند و گاه با تحریک دیگران (مثل وهابیت و یا عناصر متعصب و معلومالحال که بیشتر به حکومتها وابسته بوده و هستند) تحریک نیز میشوند.
اگر میبینیم که امروزه شبکههای تلویزیونی و اینترنتیِ وهابیت (به نام اهل سنت)، سعی دارند که ضمن احترام به اهل بیت علیهمالسلام، آنان را از تشیع جدا کرده و به خود نسبت دهند و متعاقباً شیعه را مورد هجمه قرار دهند، به خاطر همین محبت و احترام اهل سنّت به آنان است. چون نمیتوانند احترام و محبت آنها را از اهل سنّت بگیرند، سعی دارند تا خودشان صاحب شوند و شیعه را بکوبند!
چند روایت از کتب اهل سنت، درباره حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام:
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «إذا کانَ یَوْمُ القیامَةِ نادى مُنادٍ: یا أَهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا أَبْصارَکُمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَة» . (ینابیع المودّة ج 2 باب 56 ص 136)
ترجمه: روز قیامت یک صدائی بلند میشود که ای مردم غضّ بصر کنید که فاطمه (س) میخواهد عبور کند.
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «کُنْتُ إذا اشْتَقْتُ إِلى رائِحَةِ الجنَّةِ شَمَمْتُ رَقَبَةَ فاطِمَة» (نور الأبصار ص 51).
ترجمه: اگر (هر گاه) به بوی بهشت اشتیاق میکردم فاطمه را بو میکردم.
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «حَسْبُک مِنْ نساءِ العالَمیَن أَرْبَع: مَرْیمَ وَآسیَة وَخَدیجَة وَفاطِمَة». (مستدرک الصحیحین ج 3 باب مناقب فاطِمَة ص 171)
ترجمه: از زنان عالم 4 نفر بهترینانند: مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه (س).
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «ما رَضِیْتُ حَتّى رَضِیَتْ فاطِمَة» (مناقب الإمام علی لابن المغازلی) ص 342)
ترجمه: هیج گاه راضی نشدم تا فاطمه راضی میشد.
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ: عَلیٌّ وَفاطِمَة» (نور الأبصار ص 52)
ترجمه: اولین کسانی که وارد بهشت میشوند : علی و فاطمه هستند.
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «أُنْزِلَتْ آیَةُ التطْهِیرِ فِیْ خَمْسَةٍ فِیَّ، وَفِیْ عَلیٍّ وَحَسَنٍ وَحُسَیْنٍ وَفاطِمَة». (صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابة)
ترجمه: آیه تطهیر در مورد 5 نفر نازل شد: بر من و علی و حسن و حسین و فاطمه علیهمالسلام.
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «إنّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطـــَمَ ابْنَتِی فاطِمَـــة وَ وُلدَهـــا وَ مَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِکَ سُمّیَتْ فاطِمَة». (کنز العمال ج6 ص 219)
ترجمه: خدای تبارک و تعالى آتش را بر دخترم فاطمه و پسرانش و کسی که آنان را دوست بدارد دور و منع کرده است، و به همین دلیل است که اسمش فاطمه است.
*- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی». (صحیح البخاری ج 3 کتاب الفضائل باب مناقب فاطِمَة ص 1374)
ترجمه: فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است.
ادامه:
هم چنین دهها حدیث دیگر از شخص رسول اعظم صلوات الله علیه و آله، در مناقب حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام، در معتبرترین کتب اهل سنّت نقل شده است. اما همانطور که بیان شد، حکومتها، جریانها، نفوذیها و ... نگذاشتند که اهل تشیع و اهل تسنن، با معارف حقهی خود، آن گونه که باید آشنا شوند و البته این ظلم بر اهل سنّت، با بستن باب اجتهاد و فقاهت و نیز حکومتی کردن دستگاه شناخت، ترویج و تبلیغ دینی (حوزهها) به مراتب بیشتر و شدید بوده و هست و امروزه که وهابیت سعی دارد با پول و قدرت، اهل سنّت را زیر سلطهی خود درآورد، به مراتب شدیدتر است.
کلمات کلیدی:
اعتقادی ولایت (امام علی) فاطمیه