پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
●- حالا این که حضرت ابراهیم علیه السلام، بتها را شکستند و کعبه را ساختند، چه ربطی به "خیانت" دارد؟!
●- چنان میگویند: «بتها از سنگ بود و کعبه نیز از سنگ است»، که گویی حضرت ابراهیم علیه السلام، با مواد مصرفی چون سنگ مشکل و مخالفت داشته است؟!
●- اگر میخواهند مقایسه کنند، باید کعبه را با بتخانه مقایسه کنند، نه با خود بت!
●- حضرت ابراهیم علیه السلام، به امر الهی "بتها" را شکستند و به امر الهی "مسجد" را با کمک حضرت اسماعیل علیهما السلام بنا نمودند؛ آیا بت و مسجد یکی است و با هم قیاس میشوند؟!
●- "بت و طاغوت زمان"، به عنوان "إله و ربّ"، مورد پرسش بتپرستان و مشرکان بوده و میباشند، هم بتپرستی رواج دارد و هم طاغوتپرستی، اما هیچ کسی تا کنون کعبه را نپرسیده و نمیپرستد. حتی در دورانی که بتپرستان، کعبه را اشغال نموده و در داخل و دیوارههای آن بت میگذاشتند، بتها را میپرستیدند، نه کعبه را!
●- خداوند سبحان، در دلها نیست، او که جا و مکان ندارد، بلکه همه جا هست و اساسا هستی اوست. بلکه معرفت خدا، ایمان به خدا، محبت به خدا و خوف و رجای الهی در دلهاست. البته نه در دلهای قسی کافران و مشرکان و منافقان، بلکه در دل مؤمنان و محبان او.
●- کعبهی معظمه، یک قبله است، نه معبود - خیلی فرق است بین "قبله" با "معبود" – البته آن هم نه قبلهی قلب و فهم و نه این که خدا آنجاست و جای دیگری نیست! چنان که فرمود:
«وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» (البقره، 115)
ترجمه: مالكيّتِ مشرق و مغرب فقط ويژهی خداست؛ پس به هر كجا رو كنيد، آنجا روى خداست (وجه الله است، جهتگیری به سوی خداست) يقيناً خدا بسيار عطا كننده و داناست.
●- محبت به کعبهی معظمه [همچون محبت به هر شخص یا چیز دیگری] در دل است، اما کعبه مسجد و قبلهای برای جهتگیری بدنها، به هنگام نمازهای واجب، حج و عمره، دعا و ... میباشد.
هنگام نماز نیز روی ما به جهت قبله است، وگرنه دل با خداست و قصد «قربة الی الله» مینماییم؛ و به غیر از نمازهای واجب، نمازهای مستحبی را حتی میشود پشت به قبله یا در حرکت اقامه نمود؛ و هنگام دعا الزاما رو به قبله نمیایستیم! هر کجا باشیم و روی به هر جهتی داشته باشیم، یا خدا و "اللّهم" میگوییم.
دل که جهت فیزیکی ندارد؛ عقل که جهت فیزیکی ندارد؛ اما بدن جهت فیزیکی لازم دارد. اتحاد در عبادت و همسویی در نماز، جهت فیزیکی لازم دارد. حج، قبله و جهت فیزیکی لازم دارد.
●●●- پس، قیاس بت [که به عنوان إله و ربّ پرستیده میشود]، با کعبه [که فقط قبله است و پرستیده نمیشود]، قیاس مع الفارق و خطایی است که البته بیشتر عمداً و جهت ضدتبلیغ و ایجاد انحراف و اعوجاج و القای شبهه در اذهان عمومی صورت میپذیرد!
هدف از بنای کعبه:
فرمود: ساختمان کعبه را در جایی که نشان میدهیم، دوباره عمارت کن؛ و آن را از شرک و بت و هر گونه پلیدی پاک نما؛ برای طواف و عبادت بندگانم؛ و نفرمود: برای این که بندگانم آن را بپرستند!
«وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (الحج، 26)
ترجمه: و چون براى ابراهيم جاى خانه را معين كرديم [بدو گفتيم] چيزى را با من شريك مگردان و خانهام را براى طوافكنندگان و قيام كنندگان و ركوع كنندگان [و] سجده كنندگان پاكيزه دار.
قبله دل:
یکی از دوستان [خارجی] پرسید: به نظر شما، حکمت به دنیا آمدن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در داخل کعبه چیست؟ گفتم: یکی از حکمتهایش این است که همه بدانند، قبلهی تن، کعبه و قبله دل، زادگاه "ولیّ امر الهی" است، چنان که حضرت آدم علیه السلام، مسجود ملائک شد. جسم کعبه از سنگ است و روحش ولایت. ما نیز جهت بدنمان به سوی کعبه میشود، اما جهت و قبلهی دلمان، "ولایت" است؛ و البته دقت شود که این نیز قبله است، و معبود هم چنان خداوند سبحان میباشد.
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
شبهه کردهاند که خیانت ریشه تاریخی دارد. ابراهیم (ع) با تبر بتهای سنگی را شکست و خودش کعبه رو ساخت که آن هم از سنگ بود. خدا که در دلهاست؛ کعبه چرا؟!
پاسخ:
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10274.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
گوناگون