آیا شهر "زوراء" که در روایات آمده دارالفاسقین است، همین تهران است یا بغداد؟ کدام روایات قویتر هست؟ آیا اخبار مربوط به آن در پیش از ظهور حتمی است؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): حالا چرا واشنگتن، نیویورک، لندن، یا تلآویو نباشد و الزاماً تهران (طهران) یا بغداد، "دار الفاسقین" باشند؟!
اگر چه علائم مربوط به آخرالزمان، به حتمی و غیر حتمی (قابل تغییر) تقسیم شدهاند و اخباری چون شهر "زوراء"، از علائم حتمی نمیباشد، اما در فهم بهتر اینگونه روایات، باید از جهات متفاوتی، به نکات مختلفی توجه نمود؛ و شاید همین توجه و دقت سبب شود که کسی نتواند به صورت قطعی بیان دارد که مقصود الاّ و لابد، همین است و غیر از این نیست!
به عنوان مثال: در آیات و روایات به نزدیک بودن زمان ظهور و هم چنین قیامت تصریح شده است؛ اما مقصود از این نزدیک بودن چیست؟ آیا اگر ظهور همین امروز محقق شود، حدود 1200 سال غیبت، نزدیک بوده و یا دور؟ اگر فقط یک یا ده سال پس از ظهور، قیامت برپا شود (و حال آن که شاید هزاران سال به طول بیانجامد]، میلیاردها سال عمر زمین، و میلیاردها سال عمر کهکشانها، دور است یا نزدیک؟!
در نقل حدیثی گفته شده که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، دو انگشت خود را به هم چسباندند و فرمودند: «من و قیامت، این چنین به هم نزدیک هستیم»، و بسیاری این نزدیکی را "زمانی" فرض کردهاند، در حالی که میتوان و بهتر است که مفهومی بیان شود، یعنی: نزدیکی شما به فلاح و سعادت در حیات اخروی، یا دور شدن شما از آن و دچار عذاب شدن، منوط به نزدیک یا دور شدن به من میباشد، چون من و قیامت این چنین نزدیک هستیم.
یا وقتی سخن از "فارس و سرزمین فارس" به میان میآید، همگان همین ایران کوچک شده را در نظر میگیرند، در حالی که به هنگام بیان این نام در برخی از احادیث، قسمتهایی از عراق، سوریه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان و ...، سرزمین فارس بوده است. تا همین شصت سال پیش، بحرین خاک ایران بود و تا حدود یک قرن پیش، کشور فعلی آذربایجان، جزو ایران (فارس) بود.
شهر زوراء
در روایات و احادیث، "زوراء"، به بغداد، دجله، مدینه و نیز تهران گفته شده است. پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، برای نماز استسقاء (نماز باران)، به منطقهای اطراف مدینه رفتند که آن را "زوراء" مینامیدند؛ و در متون و اشعار عربی، به شهر بغداد، "زوراء" گفته شده است و در چند روایت نیز به شهری در جنوب شهر ری، به نام طهران اشاره شده است که البته باید به لحاظ سندی، مورد بررسی قرار گیرد.
●- از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند: «امیر مؤمنان علی علیه السلام، هنگام بازگشت از جنگ با خوارج بازگشت، از "زوراء" گذر کردند و به مردم (همراهان خود) فرمودند: آنجا "زوراء" است. پس بروید و از آنجا دور شوید؛ زیرا فرو رفتن این سرزمین در خاک، از میخی که در سبوس گندم فرو رود، شتابانتر است». (شیخ طوسی، الأمالی، ص 199)
و ما میدانیم که ایشان هنگام بازگشت از جنگ خوارج، به ایران سفر ننموده و از طهران عبور ننمودهاند.
●- ازهرى (متوفای 370ق): «به جانب شرقی شهر بغداد "زوراء" گویند و به علت انحراف قبلهاش به این اسم نامیده شده است» (تهذیب اللغة، ج 13، ص 165 – 166).
●- دهخدا مینویسد: «زوراء، دجله بغداد را گویند. بعضی گویند "زوراء" بغداد است و عربی است. نام بغداد است از بهر آنکه در جانب قبلی، وضع آن زواری؛ یعنی انحرافی است. شهر زوراء به بغداد در جانب شرقی و به علت کج بودن قبله آن این نام را بدو دادهاند. موضعی است به مدینه نزدیک مسجد. نام بازاری است در مدینه. خانهای است عثمان بن عفان را. نام چند زمین». (لغتنامه دهخدا، واژه «زوراء»)
طهران:
در تاریخچهی این منطقه و این نام گفتهاند که ابتدا نامش "چنارستان" بوده است، چون جنگل بزرگی بود با انبوهی از درختان چنار، چنان که آثارش هم چنان باقیست.
بعدها، گروهی از مؤمنان شهرهای بزرگ اطراف، بر آن شدند که از فساد شهرها دور شوند و بیایند اینجا دور هم، با گوسفندداری و کشاورزی، با کشت میوه و تولید لبنیات و ... زندگی کنند و اگر کار واجبی برای آنان پیش آمد، به شهر ری که نزدیک است بروند.
پس از کوچ آنان، منطقهای که آنان دور هم زندگی میکردند را "طاهران"، یعنی منطقهی اسکان "پاکان" نامیدند.
تا همین اواخر (حدود پنج شش سال پیش از انقلاب)، نام رسمی این شهر "طهران" بود و حتی در اسناد رسمی با حرف "ط" نوشته میشد، اما ناگهان گفتند: «خیر؛ نام این شهر "تَهران" است و مقصود «تَهِ ران کوه» میباشد، چون زیر کوه واقع شده است، و بنا به دستور، تمامی اسناد رسمی نیز تغییر یافت!
اگر چه گفته میشود روایات مربوط به "زوراء" بودن طهران، سندیت قاطع و محکمی ندارد، اما به فرض صحت نیز باید در نظر داشت که در آن روایات بیان شده، در داخل این شهر، منطقهای قرار دارد که "زوراء" میباشد. «انّ فی حوالی الری جبل أسود تبنی فی ذیله بلدة تسمی بالطهران، وهی "دار الزوراء"».
اصل روایت:
اصل روایت به شرح زیر است که هیچ نامی از "طهران" در آن نیامده است:
«مفضل از امام صادق(ع) پرسید: ای آقای من! هنگام ظهور، «دار الفاسقین» چه وضعى دارد؟ آنحضرت فرمود: «مشمول لعنت و غضب خداوند است. فتنهها و آشوبها آنرا ویران میسازد و به کلى متروک میماند. اى واى بر مردم آن از خطر لشکرى که با پرچمهاى زرد، و لشکرى که با پرچمهاى خود از مغرب زمین میآیند؛ و کسى که جزیره را جلب میکند و لشکرى که از دور و نزدیک به آنجا میرود. به خدا قسم همه گونه عذاب که بر امتهاى مُتمرّد و سرکش از اول خلقت تا آخر عالم رسیده بر آن فرود مىآید. عذابهایى به آنجا میرسد که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده است، طوفان شمشیر (جنگ)، آنها را فرو گیرد. واى بر کسى که آنجا را مسکن خود قرار دهد؛ زیرا هر کس در آنجا مقیم شود با حالت شقاوت باقى میماند و هر کس هجرت کند در پرتو خدا بسر بَرد. به خدا مردم آنجا، چنان غرق در ناز و نعمت و عیش و نوش میشوند که میگویند: زندگى حقیقى دنیا همین است. خانهها و کاخهاى آن، قصرهاى بهشت است و دختران آن [در زیبائى] حور العین و جوانان آن، جوانان بهشت است. چنین پندارند که خداوند تمام روزى بندگانش را به آنها ارزانى داشته است! افترا به خداوند و پیامبر خدا(ص)، حکم کردن بر خلاف قرآن، شهادت دروغ، شرابخوارى، زناکارى، خوردن پلیدیها و خونریزى، چنان در آنجا شیوع یابد که فجایع تمام دنیا بپاى آن نرسد. آنگاه خداوند همین مکان را به وسیله آن آشوبها و آن لشکرها چنان ویران میسازد که وقتى رهگذرى از آنجا میگذرد؛ میگوید: آیا اینجا همان "زوراء" است». (بحار الأنوار، ج 53، ص 14 – 15)
●- قرار نیست که همه اتفاقات در همین منطقه رخ دهد و فقط چند کشور مشمول و مصداق روایات آخرالزّمانی باشند. موضوع، ظهور و قیام سراسری و حکومت جهانی است، لذا امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز میتوانند مصداق باشند و هر کجا که دچار چنین شرایطی شود، مصداق "زوراء" خواهد بود. چنان که "زوراء" در لغت «زوراء» به معنای کژی، انحراف، کمان و چاه گود، میباشد.
●- حدیث دیگری از مفضّل از امام صادق علیه السلام نقل شده است که زوراء را بر طهران تطبیق داده است که البته چنین روایتی در هیچ یک از کتابهای روایی ذکر نشده است، بلکه در یکی از کتابهای متأخرین آمده است؛ کتابی به نام (سلیمان، کامل، «یوم الخلاص فی ظل القائم المهدی(علیه السلام)»، ترجمه: مهدیپور، علیاکبر، تهران، آفاق، 1386ش)
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
آیا شهر "زوراء" که در روایات آمده دارالفاسقین است، همین تهران است یا بغداد؟ کدام روایات قویتر هست؟ آیا اخبار مربوط به آن در پیش از ظهور حتمی است؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10802.html
- تعداد بازدید : 5136
- 16 بهمن 1399
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون
نظرات کاربران
هیچ حکومتی بخاطر کفر از بین نمیرود مگر ظلم به مردمش ،امیرالمؤمنین علی علیهالسلام