پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): ما نمیدانیم که شخصی به نام «استاد دکتر سید علی آزمایش»، اصلاً وجود خارجی هم دارد، یا از همین اسمها و القاب ساختگی در فضای مجازی میباشد؟!
این قصۀ ساختگی، بسیار قدیمی است؛ اما شبهه افکنان که هیچ گاه با پاسخ کاری ندارند، و حتی پاسخ بسیاری از شبهات را خودشان بهتر میدانند، هر از چند گاهی دُور میزنند و همان مطالب قدیمی را دوباره منتشر و فرافکنی میکنند، چرا که میگویند: «مخاطبان جدید دارد و بالاخره در عدهای اثر میگذارد»!
یکی از روشهای شبهه افکنان، طرح و القای شبهه در قالب یک قصۀ ساختگی میباشد، بالاخره از قرآن مجید و سایر علوم یاد گرفتهاند که طرح موضوع و القای مطلب مورد نظر در قالب قصه، اثر مضاعفی دارد. البته قصص قرآنی –که اشارهای به فرازهای تاریخی و سرگذشت انبیا و امم دارد- همه برای درس و عبرت است، اما قصههای مندرآوردی شبهه افکنان، همه برای ایجاد انحراف و اعوجاج، به ویژه در معارف و باورهای دینی میباشد.
●- در هر حال، مباحثی چون: جامعه، جامعۀ اسلامی، عدالت، حدود و ضرورت اجرای آنها و ...، مقولهای نیست که در قالب یک قصۀ مندرآوردی و چند خطی، بتوان طرح و بحث نمود. دست کم به صورت تدوین شده، از زمان ارسطو به بعد، این مطالب کلیدی، مورد بحث تمامی دانشمندان، فلاسفه، حقوقدانان، نظریهپردازان، حاکمان و ... بوده و هست.
عدالت:
اول باید تعریف کنند که "عدالت" یعنی چه؟ بعد بگویند که شرط وجود جامعه اسلامی، عدالت است.
اگر بدانیم که تعریف عدالت عبارت است از: «قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش»، متوجه میشویم که اساساً خداوند متعال انبیاء، رسولان، کتاب، دین، شریعت و اولیاءاش را برای این فرستاده است، تا مردم از این بیراهه و چند راهه رفتن و ظلم به خود و دیگران رهایی یابند و هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. نه این که ابتدا هر چیزی در جای خودش قرار گیرد، سپس یک جامعۀ الهی و اسلامی به وجود آید و حدود در آن رعایت و اجرا شود! فرمود:
«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...» (الحدید، 25)
ترجمه: ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند... .
ظلم:
نقطۀ مقابل عدالت، همان ظلم است. اما کسانی که پیرو جهانبینی مادی و شکمی میباشند، عدالت و ظلم را فقط و فقط در امور مادی و شکمی میبیند! اما در فرهنگ و منطق الهی و اسلامی میفرماید: «بزرگترین ظلم به خود و دیگران، شرک است»، این شرک است که فرد و جامعه را به طغیان و انحراف میکشاند و همه چیز را از جایی که باید باشد خارج میسازد و در مسیر انحرافی قرار میدهد. از شریک گرفتن قدرتها و نظام سلطه، در اولوهیت و ربوبیّت بر مردمان، تا شریک گرفتن هوای نفس و مشتهیاتش در اطاعت و بندگی، تا شریک قراردادن قوانین و حدود مندرآوردی، که فقط در جهت تحقق حاکمیت نظام سلطه میباشد، با قوانین، حقوق و حدود (احکام) الهی، همه همان مصادیق شرک میباشند که سبب افزایش این همه ظلم و جنایت شده است!
«وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» (لقمان، 13)
ترجمه: (به خاطر بياور) هنگامى را كه لقمان به فرزندش در حالى كه او را موعظه مى كرد گفت: «پسرم! چيزى را همتاى خدا قرار مده كه شرك، ظلم بزرگى است».
●- از جمله بدترین ظلمها به بشریت و جامعه اسلامی، همین تعاریف مندرآوردی از اسلام و جامعه اسلامی میباشد – همین معکوس کردنها و بدل زدنها میباشد؛ که چون به نام اسلام طرح میشوند، همه افترای به خداوند سبحان میباشند:
«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ» (العنکبوت، 68)
ترجمه: چه كسى ستمكارتر از آن كس است كه بر خدا دروغ بسته يا حق را پس از آنكه به سراغش آمده تكذيب نمايد؟! آيا جايگاه كافران در دوزخ نيست؟!
اجرای حدود:
"حدود" را چه کسی تبیین، وضع و ابلاغ نموده است، و آیا اجرایش را نیز لازم (واجب) بیان نموده است، و یا فرموده: «هر گاه یک جامعۀ اسلامی، با رعایت کامل عدالت داشتید، این حدود را به اجرا درآورید»؟!
"حدود"، مبتنی بر "حقوق" میباشد؛ حال چه کسی معتقد به اسلام عزیز باشد و بگویید: «تعیین و وضع حقوق و حدود، کار خدایی است که خلق نموده و علیم و حکیم است و بشر را به رشد و تعالی هدایت مینماید»، و یا کسی بگوید: «حقوق و حدود، همان است که خودمان وضع میکنیم و با زور بر مردمان تحمیل میکنیم»!
در هر حال، هر دو گروه میدانند و بر این باورند که "اجرای حدود"، الزامی است و بدون اجرای حدود، هیچ عدالتی، با هیچ تعریفی، برپا نمیشود.
وجود سازمانهای بین المللی، مجالس ملی در هر کشور، قوه مجریه و قوه قضاییه، سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی، نیروهای نظامی و انتظامی، و تمامی دستگاههای اجرایی، برای همین است که حدود تعیین شود، طبق قوانین ابلاغ شود، و طبق آن عمل گردد تا عدالت محقق گردد؛ نه این ابتدا عدالت حاکم شود و سپس حدود اجرا شود!
●- اگر چه در هر قانونی، برای متخطی از "حدود"، جرایم، تعزیرات و مجازاتهایی وضع شده است، اما باید توجه داشته باشیم که "حدود و اجرای آن" فقط "تنبیهی" نیست، بلکه جنبههای ایجابی آن، به مراتب بیشتر از جنبههای سلبی آن میباشد.
اگر چه اسلام عزیز، که دین خداست، کاملترین حقوق و حدود در هر موردی را تبیین نموده است، اما بشر امروز سعی کرده تا حقوق و حدودی برای هر چیزی و هر کاری وضع کند، که حال یا با حدود انطباق دارد و یا ندارد. به عنوان مثال: از حقوق بشر گرفته تا حقوق حیوانات، جنگلها، دریاها، آسمان، بازرگانی، تولید ... تا حدود زناشویی و خانواده و ... .
حال چه کنیم؟ بگوییم: «اول تحقق عدالت در جامعه، سپس اجرای حدود بر اساس حقوق»؟! آیا اگر حقوق و حدودی تبیین و ابلاغ نشود، و اجرای آن الزامی نگردد، و برای تخطی از آنها مجازاتهایی اِعمال نگردد، "عدالت" محقق میگردد، یا آنارشیسم، فاشیسم، بیقانونی، هرج و مرج و ... بر جامعۀ بشری حاکم میگردد؟!
تعطیل کردن دین:
"اول عدالت و سپس اجرای حدود"، در حوزۀ اسلام و جامعۀ اسلامی، یعنی "تعطیل کردن دین خدا"، و در حوزۀ عمومی و تمامی جوامع، یعنی: «هرج و مرج، بیقانونی و بیانضباطی»!
فرض کنید، در جامعۀ اسلامی یا غیر اسلامی که هنوز عدالت آن چنان که باید محقق نگردیده است، یکی مرتکب قتل عمد شد – دیگری تجاوز کرد – دیگری سرقت نمود – دیگری به قاچاق انسان و یا مواد مخدر پرداخت – آن یکی کلاهبرداری و اختلاس نمود – دیگری احتکار کرد – آن یکی جاسوس بیگانگان شد – و دیگری فتنه و آشوب به راه انداخت و ...؛ حال چه بگوییم؟! بگوییم: «چون هنوز عدالت کامل در جامعه محقق نشده، تمامی مفسدین حق دارند که هر خیانت و جنایتی را مرتکب شوند و نباید حدود مجازاتی برای تخطی، ظلم و فساد در مورد آنان به اجرا درآید؟!» - آیا بدون اجرای حدود [در هر جامعهای]، نظمی حاکم خواهد شد، یا همگان در ناامنی به سر خواهند برد؟!
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی.
پرسش:
شبهۀ فرافکنی شده در فضای مجازی - در محضرِ استاد دکتر سیدعلی آزمایش: «جامعه اسلامی شرط وجودیش عدالت است، نه اجرای حدود»!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/social/10976.html
کلمات کلیدی:
گوناگون عدل