«ایکس – شبهه»: اگر چه این سؤال، به نوبهی خود سؤالی مستقل، کامل و درستی است که از سوی کاربر گرامی مطرح شده است و همگان باید در این گونه امور تفکر و تأمل کنند و پاسخ صحیح سؤالهای خود را جویا گردند تا با شناختی کاملتر به ایمانی راسختر دست یابند، اما توجه به یک نکتهی مهم نیز ضروری است که بسیار سعی میکنند تا اگر نتوانستند باوری را از ما بگیرند، دست کم اذهان را نسبت به آن مشوش، شبههناک و مردد کنند و این شیوهای است که از همان ابتدای ظهور اسلام اعمال شده و در هر دورهای به گونهای، گاه کمرنگتر و گاه پررنگتر خودنمایی کرده است.
اما پاسخ: دقت داشته باشیم که هر چیزی یا هر کسی دارای مشخصهها، صفات، آثار و علائمی است که اساساً شناخت و تمیز اشیاء یا خواص یا حالات یا مفاهیم و مصادیق اعتقادی و ارزشی بر اساس آنها انجام میگیرد. محال است کسی فارسی حرف بزند و بگوید شاید این انگلیسی است – محال است کسی کویر ببیند و بگوید شاید دریاست – محال است کسی بیمار شود و بگوید شاید این سلامتی است و...، چرا که هر یک مشخصهها و نشانههای معلوم و آشکاری دارند. لذا بدیهی است خداوندی که این اسماء (نشانهها) را برای شناخت و تمیز خلق نموده است، برای حجج خود (نبی یا امام)، نشانهها و براهین واضحتری قرار داده تا کسی به اشتباه نیافتد و وجود مبارک آن حضرت (عج) نیز از این قاعدهی کلی مسثنی نمیباشند. برای ایشان نیز دو دسته مشخصههایی معرفی گردیده که برخی به «شخص» ایشان اختصاص دارد و برخی دیگر به «ظهورشان» اختصاص مییابد.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهَ الْجاهِلِیِّهِ – هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است». در نتیجه معلوم میشود که لابد مشخصههای لازم برای شناخت ایشان، چه به لحاظ شخصی و چه به لحاظ شخصیتی (امام) ارائه شده است، و گرنه شناخت ممکن نبود.
الف – مشخصههای فردی: در مورد مشخصههای فردی ایشان از زبان مبارک حضرت رسول اکرم (ص) تا سایر معصومین (ع) توصیفهای بسیاری وجود دارد. مثل: او هم نام من است، کنیهاش نیز کنیهی من است و شبهترین انسانها در صورت و صیرت «خلقت و اخلاق» به من است – نهمین فرزند، از نسل امام حسین (ع) میباشد – نام پدرش حسن است – تولدی پنهانی خواهد داشت و ...، همه مشخصاتی است که اغلب از بیان مبارک حضرت رسول اعظم (ص) صادر شده است. لذا هر کس مدعی شود و فاقد این مشخصات [به اصطلاح شناسنامهی] باشد،دروغگو و مفتر است.
ب – مشخصههای ظهور: هم چنین [نه فقط در بیان مشخصههای کلی امر ظهور، بلکه در خصوص ایشان و چگونگی ظهورشان] مشخصههای معینی ذکر شده است، مانند: دارای دو غیبت است – غیبت دوم او آن قدر طولانی است که مردم کم معرفت و ضعیفالایمان دچار شک و تردید میگردند - از کعبه قیام میکند – حضرت عیسی (ع) نیز نازل شده و در نماز به او اقتدا مینماید – نشانههای انبیای گذشته تا حضرت خاتم (ص) در نزد اوست – با دشمنان خدا و ظالمین میجنگد – شیعیان به همراه رهبری که به معرفت و صداقتش ایمان دارند نزد او میروند، او نشانههای مهدویت را میخواهد و امام (ع) به او ارائه میدهند. او بیعت کرده و به دنبال او شیعیان بدعت خواهند کرد (و امام صادق علیهالسلام میفرماید: به خدا که او امام را میشناسد، ولی به خاطر اعتماد مردم این نشانهها را مطالبه مینماید) و ...، نیز در بیان پیامبر اکرم و اهل عصمت (ع) بسیار است.
پس اگر اشخاصی سر خود و به خاطر هوای نفس ادعای امام زمانی و ظهور کردند و یا حکومتهای ظالم مانند انگلیس، افرادی را برای اغفال مسلمین [مانند سید باب برای ایران یا غلام احمد قادیانی برای هندوستان و پاکستان و ...] به این نام به عرصه آورده و آنها ادعای مهدویت و ظهور کردند، دروغگویی آنان چه به لحاظ شخصی و چه به لحاظ شخصیتی و امر ظهور، بلا فاصله معلوم و اثبات میگردد.
ظهور شخص ایشان از کعبهی معظمه نیز یک امر ساده، پنهان و آرامی نیست که کسی متوجه نشود. بلکه یک تحول بزرگ جهانی است که همگان دست کم خبرش را می شنوند و پیوستن اهل معرفت و ایمان، بروز و ظهور کلیهی نشانههایی که داده شده بود، آغاز قیام جهانی با دعوت و حجیت که برای هر عقل سلیم و مسلمانی قابل درک و اتمام حجت باشد، جنگ با ابر قدرتها و ظالمین و شکستهای پیاپی آنان و ...، دلیل و اثبات ظهور شخص ایشان خواهد بود.
کلمات کلیدی:
گوناگون امام مهدی