پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): خود جنابعالی برای چه این سؤال را برای این پایگاه ارسال نمودید؟ آیا پاسخ میخواهید یا همینطوری پوچ و عبث فرستادید و پاسخی هم نمیخواهید؟ بدیهی است که انسان سالم و عاقل، کار پوچ و عبث نمیکند و شما حتماً پاسخ میخواهید. همین یعنی جستجوی راه آگاهی و رشد، نه یأس و پوچ دیدن عالم.
چطور ممکن است که کسی نسبت به تمامی نیازها از یک سو و ظلمها از سوی دیگر احساس تکلیفی نکند و نسبت به پاسخگویی به سؤالات و شبهات دیگران، دغدغه داشته باشد و آن را کار عبث بخواند؟
الف - در احادیث تصریح شده است: «دنیا پر از عدل و داد میشود، همان گونه که پر از ظلم و ستم شده است». این دنیا از وقتی قابیل برادرش هابیل را کشت، پر از ظلم و ستم بوده و هست، پس چرا به بخش امیدوار کنندهی این دست از احادیث که خبر از ظهور و بشارت عدل و داد میدهد توجه نکنیم و در زمینهسازی و تسریع آن نکوشیم؟
دقت شود که در هر حال اندیشه و باور «منجی» و ظهور و نیز دادگستری در یک حکومت واحد جهانی، یک اندیشه و باور دینی و اعتقادی است، لذا هر نقل، تعریف، توصیف و اندیشهای در این عرصه را باید با دین (اسلام) انطباق داد و اگر با وحی و قرآن و عقل سازگاری نداشت، رد کرد و نپذیرفت. این دستور صریح پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است که فرمودند: اگر حدیثی از من به شما نقل شد که با وحی و عقل انطباق نداشت، به سینه دیوار بزنید و نپذیرید.
حال آیا قرآن و آموزههای اهل عصمت علیهمالسلام این گونه بیان داشتهاند که بروید ذلیلانه دنیا و زندگی خود را قرنها به دست کفار و ظالمین بسپارید تا کفر و ظلم همه جا را بگیرد و یک روزی امام زمانی بیاید و اصلاح کند؟! آیا این اندیشه و باور، به غیر از بیاطلاعی، اهانت به خداوند حکیم، قرآن مجید، اهل عصمت علیهم السلام و همه آموزههای دینی و نیز اهانت به عقل و شعور آدمی نمیباشد.
پس این همه آیات، دستورات، رهنمودها و نصایح در باب مقابله با جهل، طاغوت و ظلم از یک سو و قیام به قسط، امر به معروف و نهی از منکر، وعظ و تبلیغ و ارشاد، تعاون، دستگیری از دیگران، تعلیم و تعلم و ...، برای که و چه نازل و بیان شده است؟! آیا فرمودهاند: اسلام و مسلمانی تعطیل و عبث است تا ظهور برسد؟!
آیا اگر کسی از شما سؤالی کرد، میگویید: پاسخ نمیدهم، تا آگاه نشوی، چون قرار است دنیا پُر از ظلم و جور گردد و اگر تو آگاه شوی، ممکن است ظهور به تعویق بیافتد؟!
چرا در آیات و روایات نمیخوانیم که امام معصوم (علیه السلام)، دو شأن دارد، یکی امامت است که به نظر مردم و استقبال یا مخالفت آنها هیچ ربطی ندارد، از سوی خدا منصوب شده، ولیالله، خلیفةالله و امام است و به تکالیف خود عمل مینماید و شأن دیگرش «حکومت» است که مستلزم آماده شدن زمینه و یا به تعبیر دیگری، خواست مردم است؟
پس، آیا نباید مردمان بیشتر آگاه شوند، حقایق عالم هستی را بیشتر درک کنند، صراط مستقیم را بیشتر بشناسند و خلاصه مسیر رشد نظری و عملی را بپیمایند؟!
آیا معقول است که فرض کنیم، لازمهی ظهور این است که ما به جای یاری و همکاری با یک دیگر در مسیر رشد و اعتلا، به گسترش بیشتر کفر و ظلم کمک کنیم؟!
بدیهی است که نتیجهی چنین اندیشهای، فقط ناامیدی و پوچ و عبث دیدن هر گام و اقدام نیکویی است که کاملاً متضاد با اسلام است، اما شناخت و اندیشه درست و صحیح «انتظار و ظهور»، و معرفت درست از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات معصومین علیهمالسلام در این مبحث، همه امیدبخش، انگیزهآور، بشارت دهنده و فعال کننده و جهت دهنده به سوی کمال است.
ب - اهداف ما در این پایگاه (إن شاء الله و اگر مقبول باشد)، از یک سو همافزایی در مسیر رشد با گسترش آگاهی است (پاسخ به سؤالات)، و از سوی دیگر مقابله و مبارزه در جنگ نرم، با تیرهای مسموم و هلاک کنندهی دشمنان میباشد (پاسخ به شبهات). البته إن شاء الله قربة الی الله و با انگیزه انجام تکلیف و وظیفه و قدردانی از توفیق الهی است.
از این رو، با نگاهی که شما از «انتظار و ظهور» مطرح نمودید، عمل صالح در تشویق و کمک و همکاری با دشمنان در جنگ نرم محقق میگردد، تا فساد و تباهی و نیز جهل و ظلم سریعتر و گستردهتر گردد و این همان راه و کار شیطان است. اما نگاه و شناخت صحیح آموزههای قرآنی و اهل عصمت علیهم السلام و نیز حکم عقل، ارتباطات تنگاتنگ مسلمین، تعلیم و تعلم یک دیگر، همافزایی، آگاهی بخشی، رشد و اعتلای فکری و عقیدتی و ... را ایجاب مینماید.
ج - بدیهی است که سربازان و یاران هیچ امامی و از جمله حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، نه ناگهان مثل صاعقه از آسمان نازل میشوند و نه آن که دستپرورده و مجسمِ جهل، کفر، ظلم، شرک، نفاق و فسق و فجو هستند و نه انسانهای بیجهت، بیبصیرت و غیر فعال. بلکه همین مردم مسلمان و به ویژه جوانان هستند که با مطالعه، شناخت و تقوا و عبادت و جهاد در عرصههای متفاوت، خودسازی مینمایند و سعی دارند تا زمینهی تعجیل در ظهور را مساعدتر نمایند.
کلمات کلیدی:
گوناگون