انسان چه مومن به خدا باشد چه نباشد به توفیقاتی مثل علم و ثروت و... می‌رسد؛ حال سوال اینجاست که نقش ایمان به خدا در این توفیقات چیست؟ آیا اساسا ایمان به خدا و پیروی از دین الهی نقشی در این توفیقات دارد یا خیر؟ چه نسبتی بین موفقیت و پیروی از دین الهی وجود دارد؟ اگر برای توفیقاتی مثل علم و...، دین داری لازم است، لطفاً بفرمایید که چرا کفار در طول تاریخ دارای توفیقاتی بوده‌اند؟! (الکترونیک)

سوالات و شبهات

آقای سروش نظرشون اینکه دنیا و آخرت در هم تنیده شده و هدف اصلی دین سعادت آخرته؛ اگر به دنیا هم پرداخته به جهت مقدمه آخرت بودنه. آقای مصباح هم تقریبا این نظریه رو دارن که دین فقط به اون دسته از مسائل دنیا که باعث جزا و پاداش تو آخرت میشه کار داره و دنیا دغدغه دین نیست. نظر شما چیه؟! آیا دین میتونه تو مسائل دنیا نظر بده‌؟ از علم و تکنولوژی تا ...؛ مثلا آیا دین تو سلامت یا تو ساختمون سازی یا ... چه جایگاهی داره؟! آیا دین برای دنیای ما هم کامله؟ و منجر به سعادت دنیایی بشر میشه؟
چرا در تمامی مکاتب بشری، به "انسان" القا می‌کنند که «تو نیز نوعی حیوان هستی»! آیا ریشه علمی دارد، یا سیاسی؟! (همگان و به ویژه دانش‌پژوهشان علوم انسانی بخوانند)
پیامبر اسلام ص تا سن 40 سالگی مشغول تجارت و سفر بوده‌اند. شبه وارد می‌شود که ممکن است در سفرهایشان به نقاط دوردست، قرآن و روش حکومت‌داری را از تمدن‌های پیشرفته یا جای دیگری آورده باشند! چه پاسخی باید داد؟ (دکتری) + صوت