مقام حضرت مریم مقدس سلام الله علیه بالاتر است یا مقام حضرات فاطمه و زینب کبری سلام الله علیهما؟ در قرآن به قداست حضرت مریم (ع) تصریح شده است، چرا هیچ بزرگداشت ویادبودی از حضرت مریم نمیکنیم و مردم را به زیارت قبر مطهر حضرتش دعوت نمینماییم؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): برای زیارت قبرشان مانع ایجاد شده، اما آیا برای بزرگداشت مقام ایشان نیز مانعی وجود دارد؟ مسلمانان واقعی، مقام ایشان را بسیار ارج مینهند، به ویژه وقتی فضایل ایشان را در قرآن کریم میخوانند.
دقت کنیم که گاهی هدف از سؤال، مهمتر از پاسخ آن میباشد؛ لذا ابتدا به ذهن و قلب خود برگردید و از خود بپرسید که اساساً چرا قیاس میکنید! گاهی نیز یک سؤال مستقل، به سؤال نامرتبط دیگری ختم میگردد تا خلط مبحث گردد. مثل این سه سؤال در یک سؤال:
●- حضرت مریم بالاتر است یا حضرت فاطمه (علیهماالسلام)
●- در قرآن به قداست حضرت مریم (ع) تصریح شده (گویا به قداست حضرت فاطمه (ع) تصریح نشده، در حالی که آیه تطهیر هست)
●- اگر ایشان مقدس هستند، ما چرا مردم را به زیارت قبر ایشان ترغیب نمیکنیم؟!
حالا چه ربطی دارد؟ معلوم نیست.
قیاس:
میتوانیم و باید که حضرت مریم علیهاالسلام را بشناسیم و مقامش را حرمت نهیم، هم چنین میتوانیم و باید که حضرات فاطمه و زینب کبرا و خدیجه کبرا سلام الله علیهم اجمعین را بشناسیم و مقامشان را محترم بشماریم، اما چه ضرورتی به قیاس باقی میماند که حالا کدام بالاترند؟! سپس دقت نمایید این نتیجهگیری که «پس چرا به زیارت قبر مطهرش دعوت نمیکنیم»، چه ربطی به سؤال و بحث دارد؟!
در جامعهی اسلامی ما که حرمت بسیاری برای حضرات معصومین و خاندان آنها قائلند، جدل میکنند که چرا برای حضرت فاطمه علیهاالسلام مولودی و عزا میگیرید - و یا چرا از حرم حضرت زینب علیهاالسلام، در مقابل تکفیریهای امریکایی و اسرائیلی دفاع میکنید - و یا چرا هزینه میکنید و حرمهایی که با بمبگذاری منهدم شده را تعمیر میکنید - و یا چرا به حج (که بر مستطیع واجب است)، عمره و زیارت میروید – یا حتی چرا مردم را به نماز و سایر واجبات دعوت میکنید و ...؛ حالا گفته میشود که «اگر ایشان مقدس و محترم هستند، پس چرا به زیارت قبر ایشان دعوت نمیکنیم»؟!
فضیلتها:
●- ما مسلمانان از کجا دانستیم که حضرت مریم علیهاالسلام، بانوی مقدسی هستند و فضیلت ایشان نیز فقط به خاطر این که مادر یک پیامبر میباشد نمیباشد؟! آیا جز از قرآن کریم؟!
●- قرآن کریم را چه کسی به ما ابلاغ و تعلیم نمود؟ به خودمان وحی رسیده است، یا به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله؟
●- همان که به ما آیات مربوط به حضرت مریم علیهاالسلام را ابلاغ و تعلیم نمود، فرمود که دخترم "فاطمه علیهاالسلام، سیدة النساء العالمین" میباشند.
●- آیا هیچ عاقلی میگوید: بین سخنان پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله، تفکیک قائل میشوم، هر کدام را که خودش فرمود وحی است، قبول میکنم و هر کدام را نفرمود رد میکنم؟! و این در حالی است که در کلام وحی فرمود: این پیامبر، به جز وحی هیچ منطق، نطق و گفتاری ندارد. یعنی تمامی بیانات و مواضع ایشان، یا عیناً وحی است و یا مأخوذ از وحی و منطبق با وحی است.
●- آیا حدیث قدسی، به غیر از طریق وحی به ایشان بیان شده است؟ برخی گمان دارند که وحی فقط قرآن کریم است! خب این خطاست. وحی اگر "دین و شریعت" باشد، در قرآن هست و اگر ابلاغ دین و شریعت نباشد، در قرآن کریم نیست. نه این که دیگر هیچ وحیای نیست.
●- چرا اگر پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله بفرمایند: نماز صبح دو رکعت است، قبول است، اما اگر بفرمایند که مصادیق ولایت و امامت کدامند، یا "دخترم سیدة النساء" میباشد، قبول نیست و گفته میشود که پس چرا اسمشان در قرآن مجید نیامده است؟!
●- مگر "اسم" فقط محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام است و واژگانی چون: نبیالله، رسولالله، رحمة للعالمین، ولیالله، اهل البیت، امام حق، امام مبین و ... که در قرآن کریم آمده است، "اسم" نیستند؟! در حالی که اسم حقیقی اینها هستند، چون اسمهایی چون محمد، علی، رضا، مریم و ... همه قابل نامگذاری روی دیگران و حتی قابل جعل هستند، اما رسولالله، یا ولیالله، یا اهل بیت و ... قابل نامگذاری روی دیگران و جعل نمیباشند.
زیارت قبر حضرت مریم علیهاالسلام:
به حسب ظاهر، معلوم نیست که مزار شریف حضرت فاطمة الزهراء علیهاالسلام، در مسجد النبی (ص) و کنار قبر پدر است یا در بقیع؟ اما مزار شریف حضرت مریم علیهاالسلام معلوم است که در "بیت المقدس" میباشد.
این بیت المقدس اکنون در اشغال رژیم اشغالگر قدس میباشد و نه تنها مانع از زیارت مسلمانان میگردند، بلکه اقدام به تخریب آن نمودهاند تا اثری از ادیان دیگر در آن باقی نماند.
بدیهی است که اگر در اشغال نبود، مسلمانان با میل، رغبت، شوق و معرفتی به مراتب بیشتر از سایرین و حتی مسیحیان، قبر ایشان را زیارت میکردند، چنان که احوال ایشان را در سوره مریم علیهاالسلام و آیات دیگر تلاوت میکنند و ضمن احترام، در این آیات و احوال، تدبر نیز مینمایند.
●- به روی ما مسلمانان، راه حج را نیز میبندند، حرمهای شریف را منفجر میکنند، این وهابیهای انگلیسی، هر زیارتی را شرک مینامند – این اشغالگران سفاک رژیم جعلی اسرائیل، مسلمانان را که قصد نماز دارند، نه تنها به مسجدالاقصی و بیت المقدس راه نمیدهند، بلکه آنان به ضرب گلوله مجروح و شهید میکنند و یا دستگیر مینمایند – تروریستهای دستنشاندهی آنها، مسلمانان را در مساجد واقع در گوشه و کنار شهرهای بزرگ و کوچک دنیا به رگبار میبندند و یا با بمبگذاری تکه تکه میکنند ...؛ آن وقت سؤال میشود که «چرا ما مردم را دعوت به زیارت قبر حضرت مریم علیهاالسلام نمیکنیم»؟!
●- دفاع ما از بیت المقدس و مسجد الاقصی [که مورد دشمنی سران استکبار و نظام سلطه و نیز اعتراض برخی نادانان در داخل میباشد]، دفاع ما از اسلام، قرآن، انبیای الهی و تمامی مقدسات میباشد، هر موقع انشاء الله آزاد شد، به زیارت قبر ایشان نیز خواهیم رفت، اما اکنون مردم را تشویق کنیم که کجا بروند؟!
مقدسها:
تمامی انبیا و اولیای الهی مقدس هستند، تا آنجا که خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: هر که یکی از انبیای من را تکذیب کند، همه آنها را تکذیب کرده است، و شرط ایمان به رسول الله صلوات الله علیه و آله را ایمان به تمامی انبیا، کتب و ادیان بیان نموده است:
« آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَيْکَ الْمَصيرُ » (البقره، 285)
ترجمه: يامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ايمان آورده است، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتابها و فرستادگانش ايمان آورده اند (و گفتند:) (ميان هيچ يك از فرستادگانش فرق نمى گذاريم) و گفتند: (شنيديم و گردن نهاديم، پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاريم) و فرجام به سوى تو است.)
●- اما، خداوند متعال تمامی مقدسات را در رسول و اهل بیتش علیهمالسلام ظاهر ساخت و تمام دینش را در قرآن مجید، به تمام و کمال عرضه داشت و امر به اطاعت و تبعیت از آنها نمود و فرمود که او خاتم الانبیاء و اسوه حسنه (بهترین الگوی) شماست، و اهل بیتش نیز مطهرات هستند، پس از آنان اطاعت و تبعیت نمایید، و نه تنها هیچ منعی برای زیارت سایرین نگذاشته است، بلکه گاه مستحب، و گاه حتی واجب نموده است، چنان که دو رکعت نماز پشت مقام ابراهیم علیه السلام، یا تأسی به جناب هاجر در سعی بین صفا و مروه و ... از مناسک و واجبات حج و عمره میباشد.
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
مقام حضرت فاطمه (ع) بالاتر است یا حضرت مریم (ع) که در قرآن تصریح شده؟ پس چرا برای ایشان یادبود نمیگیریم و به زیارت قبرشان ترغیب نمیکنیم؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8732.html
- تعداد بازدید : 3184
- 9 مرداد 1396
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون زیارت فاطمیه