پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
پیش از پاسخ و بیان چند نقل از منابع اهل سنّت، ابتدا دقت شود که طی چند سال گذشته، سند خواستن از منابع اهل سنت (به ویژه در فضای مجازی)، به شدت گسترش یافته است!
البته در مقام مطالعه و تحقیق، هیچ اشکالی ندارد؛ اما باید توجه داشته باشیم که معارف، علوم و معارف شیعه، با احادیث و روایات پیامبر اکرم و اهل عصمت صلوات الله علیهم اجمعین، که محدثین و راویان موثق شیعه بیان داشتهاند و در مراتب گوناگون علم حدیث، علم کتاب، علم رجال و ... سندیت آنها را بررسی و تأیید کردهاند، مورد وثوق میباشند؛ نه این که الزاماً در کتب معتبر اهل سنت نیز درج شده باشند!
از اینرو، ذکر احادیث و گزارههایی از مستندات اهل سنّت، در درجۀ نخست، برای آشنایی و شناخت بیشتر خود مسلمانان اهل سنّت میباشد، چرا که حتی اگر به احادیث و گزارههای مستند کتب منبع خود رجوع نمایند، بسیاری از باورهای نادرست القایی به خودشان اصلاح میشود و بسیاری از شبهاتشان مرتفع میگردد و البته "وحدت حقیقی و عملی" محقق میگردد.
چند نقل از منابع معتبر اهل سنّت
پیش از همه، باید به "حاکم نیشابوری" اشاره نمود، چرا که تمامی بزرگان اهل سنّت از گذشته تا کنون، او را دانشمندی مؤمن، آگاه، صادق و موثق میشناسند.
حاکم نیشابوری مینویسید:
1- «قَد تَواترت الأخبار أنّ فاطِمةَ بِنت أسُد وُلدتَ أمیر المؤمنین علی بن أبیطالب كرّم اللّه وَجهَهُ فی جوف الكَعبة» (المستدرك على الصحیحین ۳ / ۴۸۳)
- روایات متواتری است که فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب کرّم الله وجههُ را در درون کعبه به دنیا آورده است.
و البته اهل علم و حدیث میدانند که معنای "تواتر" چیست؟ یعنی آنقدر روایت هست که دیگر قابل انکار یا تشکیک نیست.
2- حافظ گنجی - که از علمای بزرگ اهل تسنن و شافعی مذهب، ایشان امیرالمؤمنین خوانده و مینویسد:
«وُلدَ امیرالمومنین علی بن أبی طالب بِمَکة فی بَیتِ اللهِ الحَرام لَیلة الجُمعه لَثلث عشرة لیلة خلت مِن رَجب سَنة ثلاثین مِن عام الفیل وَ لَم یولَد قَبله وَ لا بَعدَهُ مُولودٍ فی بَیت الله الحَرام سواه إكراما له بذلك و إجلالا لِمحلّة فی التعظیم» (كفایة الطالب فی مناقب علی بن أبی طالب ، ص407)
- امیر مؤمنان، علی بن ابیطالب، شب جمعه سیزده رجب ، سال سیم بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد . كسی پیش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنیا نیامده است و این از فضائل اختصاصی آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا كرده است .
3- آلوسی از علمایی اهل تسننی است که وهابیت انگلیسی نیز نتوانسته به وثوقش خدشه وارد کند! او که نظر نسبتاً مساعدی نیز به تشیع ندارد، در مورد این ولادت با شکوه مینویسد:
«کَونَ الأمیر کَرّمَ اللهُ وَجهَهُ، وُلدَ فی بَیته، امرً مَشهور فی الدّنیا و ذکر فی کتب الفریقین السنه و الشیعه ... و لم یشتهر وضع غیره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمة علیه. ، وما أحرى بإمام الأئمة أن یكون وضعه فیما هو قبلة للمؤمنین ؟ وسبحان من یضع الأشیاء فی مواضعها وهو أحكم الحاكمین» .( الاعلام، ج7، ص176)
- اینکه امیرالمومنین کَرّمَ اللهُ وَجهَهُ در درون کعبه به دنیا آمده است، شهرت جهانی دارد و در کتابهای شیعه و سنی آمده است. غیر از امیرالمومنین (علیه السلام)، برای کسی همچنین اتفاق نظری نیست که در درون کعبه به دنیا آمده باشد. وجه افتخاری برای امام أئمّه است كه در جائی كه قبله مؤمنین است به دنیا آمده باشد؟ سبحان خداوندی كه أشیاء را در مكان مناسبش میكذارد.»
●- دقت شود که این بزرگان اهل سنّت نیز از ایشان به لقب "امیرالمؤمنین" یاد میکنند؛ و البته تمامی مسلمانان اهل سنّت، برای ایشان احترام بسیاری قائلند و ایشان را دوست میدارند.
خاطره:
با چندتن از علمای مؤمن و انقلابی اهل سنّت، از اتباع ترکیه و مقیم چند کشور اروپایی، به حج تمتع مشرف شدیم.
قرارمان این بود که پس از انجام هر یک از مناسک، در گوشهای از مسجد الحرام جمع شویم و درباره حکمتها و نکات آن چه که انجام دادیم، با هم گفتگو کنیم.
پس از طواف، پرسیدم: «خداوند متعال هیچ کار بیحکمتی نمیکند؛ حکمت میلاد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در درون کعبه چیست؟»
هر کدام پاسخی دادند که درست هم بود. یکی گفت: «خداوند متعال خواست مقام و عظمت او را به مسلمانان و جهانیان نشان دهد»؛ گفتم: «درست است، اما مقام پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بالاتر بود و در درون کعبه متولد نشدند؛ وانگهی امام علی علیه السلام در هر کجای مسجدالحرام متولد میشدند، این منظور حاصل میشد، چرا درون کعبه؟!»
دیگری گفت: مقام و عظمت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، با برگزیده شدن به عنوان "خاتم الانبیاء" و نزول وحی به ایشان شناسانده شد، اما خدا خواست بدین واسطه، مقام علی کرّم الله وجهه را بشناساند و ... .
در نهایت پرسیدند: «نظر خودت چیست؟!»
گفتم: «نظرم را میگویم، به شرط آن که اگر قبول نکردید و یا نقدی داشتید، در این جایگاه و لباس احرام و در حال انجام مناسک حج، تعارف نکنید و بگویید». پذیرفتند.
گفتم: «خداوند سبحان، پس تعلیم اسماء به حضرت آدم علیه السلام و خبردادن به فرشتگانش توسط ایشان، فرمود: «به او سجده کنید»؛ یعنی ایشان را قبلۀ فرشتگانش قرار داد؛ بنابراین وقتی آدم قبله فرشتگان میشود، محال است که "سنگ"، قبلۀ آدمیان قرار گیرد؛ بلکه این چهاردیواری مادی، برای جهت و جهات مادی است، و حقیقت قبله، روح کعبه است. یعنی کعبه "زادگان ولایت و باب علم نبی صلوات الله علیه و آله" میباشد؛ ولایت الهی و استمرار آن در اولیاء الله، و در رأس همه، ولیّ الله امیرالمؤمنین علیه السلام، قبلۀ روح و قلب مؤمن است.
یکی از آنها گفت: «پس، آلوسی هم میخواسته همین معنا را بگوید، اما سربسته بیان داشته است»!
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
آیا منابع معتبر حدیثی و تاریخی اهل سنت نیز به ولادت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در داخل کعبه، تصریح دارند؟
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/Amir-Muminin/11609.html
کلمات کلیدی:
تاریخی امیر المومنین