پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
خداوند رحمان، نمیخواهد بندگانش را به جهنم ببرد، بلکه این انتخاب و نتیجۀ مواضع و اعمال خودشان میباشد. قرار نیست که مؤمن و کافر، متقی و فاسد، عادل و ظالم و ...، همه به یک نتیجه برسند و به بهشت درآیند!
علّت اصلی تمامی این «چرا»ها را باید ضعف مطالعه و شناخت نادرست از خداوند متعال بیان نمود که البته راه نفوذ برای شیاطین جنّ و انس میشود تا به جای معرفت، محبّت و عشق وافر به خداوند سبحان، بدبینی و بدگمانی در دل جایگزین کنند!
الف - خداوند سبحان را باید آنگونه که خود را در دو کتاب خلقت و وحی معرفی نموده شناخت؛ نه بر اساس اوهام، تخیلات، تصورات، گفتههای بدون علم دیگران و القائات شیاطین جنّ و انس!
ب - خداوند متعال، خودش را با نشانههایش (آیاتش) در وجود خودمان و تمامی افقهای عالَم هستی [اعم از افقهای طبیعی در خلقت و یا افقهای عقلی، علمی و ...] به ما معرفی کرده است و البته اگر کسی توجه نکند، نخواهد شناخت:
«سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» (فصلت، 53)
- به زودى نشانههاى خود را در افقها[ى گوناگون] و در دلهايشان بديشان خواهيم نمود تا برايشان روشن گردد كه او خود حق است؛ آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزى است.
*- «به زودی»، یعنی هر کسی بخواهد و جویا باشد، به سرعت مییابد.
ج - معاد، بهشت و جهنم به خداوند علیم، حکیم و قادر شناخته میشوند و نه خدا به بهشت و جهنم. معاد را او برپا میکند، حساب و کتاب در اختیار اوست و تقسیم بندگانش به اهل بهشت و اهل جهنم نیز توسط او انجام میپذیرد؛ پس، اگر کسی او را بشناسد، حق و باطل را تشخیص میدهد و معاد، بهشت و جهنم را میشناسد، نه بالعکس!
د - چرا کسی این همه آیات دربارۀ رحمت واسعه (که همه چیز را در بر گرفته)، عفو، مغفرت، فضل، جود و کرم الهی را در وجود خودش و عالم هستی نبیند و آیاتش را نخواند و خدا را با جهنم و عذابش بشناسد، و حال آن که سبب رفتن به جهنم و معذب شدن، خود انسان میباشد و آتش جهنم از قلبها زبانه میکشد!
الواقعة
به غیر از آیات متعدد دربارۀ رحمت و مغفرت الهی، پذیرش استغفار و توبه، اجر مضاعف به مؤمنان با عمل صالح، معاد، بهشت و جهنم، در سورۀ واقعه، مردمان را در سه گروه توصیف نموده است که عبارتند از: 1- «السَّابِقُونَ»، یعنی سبقت گیرندگان به سوی او. 2- «أَصْحَابُ الْيَمِينِ» یعنی مؤمنان که از یُمن و برکت برخودارند و برخوردار میشوند. 3- «أَصْحَابُ الشِّمَالِ»، یعنی کسانی که با کفر، شرک، نفاق، عصیان، گناه، ظلم، جهل، تکبر و ...، به انحراف و گمراهی رفتهاند؛ و دربارۀ عاقبت هر کدام از این سه دسته، توضیحاتی داده است؛ حال چرا یک عده بخواهند فقط از جهنم بخوانند و بگویند؟! آیا اصرار دارند که حتماً اهل جهنم باشند و در نتیجه فقط جهنم و عذاب را ببیند؟! چرا رحمت، مغفرت، بهشت و نعماتش را نمیبینند تا امید و انگیزه اصلاح در آنها تقویت شود؟!
الرحمن
در سورۀ مبارک، «الرحمن»، بهشت و نعماتش را توصیف مینماید و پس از هر فراز میپرسد: «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ - پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (تکذیب میکنید - دورغ میپندارید؟!»
این پرسشی است که هر کسی باید از خودش بپرسد و توجه کند که چرا قهر، غضب، جهنم و عذاب را که نتیجه مواضع و عملکرد نادرست خودش میباشد را میبیند و گلهمند و معترض هم میشود، اما رحمت، آلاء و نعمات الهی و رضایت محبوب و گذشت و لطف او را نمیبیند و اجازه میدهد تا شیاطین جنّ و انس، از این راه وارد شوند و او را نسبت به خداوند رحمان و منّان، بدبین و بدگمان کنند؟!
«وَمَا ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ» (یونس علیه السلام، 60)
- و کسانی که بر خدا دروغ می بندند، گمانشان به روز قیامت چیست؟ بی تردید خدا نسبت به همه مردم، صاحب فضل و احسان است، ولی بیشترشان سپاس نمیگزارند.
« وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» (یونس علیه السلام، 36)
- و بيشترشان جز از گمان پيروى نمى كنند [ولى] گمان به هيچ وجه [آدمى را] از حقيقت بى نياز نمىگرداند آرى خدا به آنچه مىكنند داناست.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال به دوستان توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
چرا ما بعضی مواقع فکر میکنیم که خداوند برای ما در دنیا رنج و سختی و عذاب میخواهد و در آخرت هم میخواهد ما را به جهنم ببرد و ما را بسوزاند؛ چرا خدا را بیشتر با جهنم و عذابهایش میشناسیم تا بهشت و نعمتهایش؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/12577.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه توحید معاد