درست است که خداوند خالق است و ربوبیتش نیز به اثبات رسیده است، اما می‌خواهم به عقلم پاسخ دهم که چرا باید بپرستمش – مگر جز خلقت و ربوبیت چه کرده است؟! البته مرا ببخشد که برای قانع کردن عقلم، پرسش را اینگونه طرح نمودم.

سوالات و شبهات

1- آیا هر کاری که خداوند انجام می‌دهد، ۱۴ معصوم (علیهم السلام) نیز به اذن خداوند می‌توانند انجام دهند؟ ۲- آیا ۱۴ معصوم (علیهم السلام) خود تواناییِ برآورده کردن حاجات را دارند یا اینکه به درگاه الهی دعا می‌کنند تا حاجت ما برآورده شود؟ ۳-اگر خود آن بزرگواران می‌توانند حاجت را برآورده کنند، آیا هر نوع حاجتی را شامل می‌گردد؟
آیا اگر کسی "نخواهد" ازدواج کند، از برکات شفاعت اهل بیت محروم می‌شود؟ زیرا پیامبر فرمودند: "النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی"؛‏ با توجه به کتاب سه دقیقه در قیامت، ارزش ازدواج از انفاق‌های بسیاری هم بالاتر است، آیا این عدالت و انصاف است‌؟ اگر به جای ازدواج کردن و بچه دار شدن، انسان بچه یتیمی را به سرپرستی بگیرد‌، و او انسان صالحی شود، ثوابش به اندازه بچه خونی هست؟ (سال سوم پزشکی)
تکلیف کسی که با تحقیق کامل و به دور از تعصبات، به انکار وجود خدا، یا خدایی و کامل نبودن اسلام، یا حتی جدایی تشیع از اسلام و ... می‌رسد چیست؟ آیا نتایج عقلی را که به دور از شهوات و اغراض به دست آورده حجت قرار دهد و یا بر تعصباتش پافشاری نماید؟ (تکرار) - (طلبه / تهران)