با اهدای سلام
سالروز میلاد مسعود کوثر محمد صلوات الله علیه آله و نیز حضرت امام خمینی (ره) را به محضر شریف قطب عالم هستی، حضرت امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم ولیفقیه، حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای و همه شیعیان آن حضرت، مسلمین جهان، دادخواهان عالم و به پا خاستگان در مقابل ظلم و جور طواغیب، تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
بالاترین مقام و جایگاه بشر، مقام «محمود» است. محمود اسم (نشانه) خداست که در بندهی کاملش تجلی میکند. و این خلق و عبد کامل کسی نیست، مگر خلق اول، اشرف، اکمل و احب مخلوقات، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله است.
بدیهی است کسی که به این مقام برسد، در بلندترین قلهی خلقت و تجلی اسمای حق تعالی قرار گرفته است. لذا او را «علی - برتر» مینامند.
خداوند متعال «علی الآعلی» است. چنان چه در حدیث کساء جبرئیل (ع)، سلام خدا را با همین اسم میرساند و به مقام محمود عرض میکند: «العلی الأعلی یقرئک السلام و یخصک بتحیت و الاکرام». یعنی علی اعلا به تو سلام فرستاد و تو را شامل تحیت و اکرام مخصوصش گردانید.
مقام «علی»، مقام انسان کامل است که خود روح و حقیقت قرآن کریم است. انسان کامل و برتر «علی»، مادر قرآن است. لذا فرمود این قرآنی را که در قالب الفاظ و کتابت عربی برای تعقل شما نازل کردم، اصل و منبعی نزد ما دارد که آن «علی کبیر» است.
«إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ * وَ إِنَّهُ فىِ أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلىٌِّ حَكِيمٌ» (الزخرف – 3و4)
ترجمه: ما آن را قرآنى فصيح و عربى قرار داديم تا شما آن را درك كنيد * و آن در كتاب اصلى (لوح محفوظ) نزد ماست كه (علی) بلندپايه و (حکیم) حكمت آموز است.
بدیهی است انسان کاملی که به مقام «محمود» برسد و در جایگاه «علی» بایستد، از آتش قهر و عذاب الهی که جایگاه و مقام سافلین است دور میشود و این مقام «فاطمه» است. فاطمه، یعنی دور از آتش.
فاطمه، تجلی دیگری از اسمای الهی «محمود» و «علی» است. تجلی رسیدن به کمال قرب و دوری از اتش. در واقع تجلی «رحمانیت و رحیمیت» خداوند متعال است. پس، آن چه از رحمانیت خدا تجلی یافته و آن چه از رحیمیت او در بهشت (مخصوص مؤمنین) تجلی مییابد، تجلی نور فاطمه علیهاالسلام است.
* ان جبرئیل قال له: ... سُمّیت فاطمة، فی الارض، [لانها] فطمت شیعتها من النار.
امام باقر علیهالسلام: فرشته وحی برای او پیام آورد که: این دخت گرانمایه در زمین، «فاطمه» نامگذاری شد، چرا که پیروان راستین او از آتش دوزخ در امان داشته شدهاند. (بحارالانوار، ج 43، ص 18)
امام رضا علیهالسلام به نقل از پدران معصوم فرمود: پیامبر اکرم (ص) سؤال نمود:
یا فاطمة أتدرین لمَ سُمّیتِ فاطمة؟
فاطمه جان! میدانی چرا به این نام، نامگذاری شدهای؟
قال علی علیهالسلام: لمَ سُمّیتِ؟ امیرمومنان پرسید: چرا این نام گذاشته شد؟
قال: لانها فطمت هی و شیعتها من النار.
فرمود: بدان دلیل که او و پیروان راستیناش از آتش دوزخ در امان داشته شدهاند. (ذخائر العقبی، ص 26، چاپ قاهره / ینابیع المودة، ص 194)
و نیز پیامبر اکرم (ص) فرمود:
سمّیت فاطمة لان الله فطمها و ذریّتها من النار، من لقی الله منهم بالتوحید و الایمان بما جئت به؛
او فاطمه نامیده شده چرا که خدای جهانآفرین او و هر کدام از نسل پاکش که خدای را با توحیدگرایی و ایمان به آنچه من آوردهام، دیدار کند، همه را، از آتش در امان داشته است. (بحارالانوار، ج 43، ص 14)
و نیز از پیامبر نقل شده که فرمود:
انّما سمّیت ابنتی فاطمة، لان الله فطمها و ذرّیتها و محبّیها عن النار؛
دخترم فاطمه تنها بدین جهت به این نام مقدّس نامیده شد که خدا او و نسل پاک و دوستداران واقعیاش را از آتش دوزخ در امان داشت. (ینابیع المودة، ص 397، چاپ استامبول/ نور الابصار، ص 41، چاپ مصر)
و نیز از پنجمین امام نور آوردهاند که فرمود:
در روز رستاخیز فاطمه علیهاالسلام بر نزدیک در دوزخ میایستد و نیایشگرانه رو به آسمان میگوید:
الهی و سیدی، سمّیتنی فاطمة، ...
خدای من! سالار من! شما نام مرا فاطمه برگزیدی و به مهر خویش مرا و دوستداران نسل مرا از آتش در امان داشتی. بار خدایا! وعده تو حقّ است و تویی که در وعدههایت تخلّف نمیورزی.
از جانب خدا ندا میرسد که:
هان ای فاطمه! درست گفتی، من تو را بدین نام نامگذاری کردم و تو و دوستداران تو و نسل تو را که ولایت تو و نسل تو را داشته باشند، همه را از آتش دوزخ در امان داشتهام. درست میگویی، وعدهام حقّ است و من در وعدههای خویش تخلّف نمیورزم ... .( بحارالانوار، ج 43، ص 15)
کلمات کلیدی:
یادداشت