ایکس – شبهه: متن سؤال طولانی بود که به صورت خلاصه در این بخش ذکر شد. همه این جملات و صغری و کبریها را بافتهاند تا بگویند جمهوری اسلامی چنین است یا چنان است و البته دعا، نقش و تأثیر دعا را نیز زیر سؤال ببرند.
البته که جملات دعا لفظ است، کلماتی است که معانی خود را دارد و بیانگر مفاهیمی میباشد (مثل هر جملهی دیگری که بیان شود یا به تحریر درآید)، منتهی دعا لفظی است که از خواست قلبی برخواسته و پس از نزول به ذهن در قالب کلمه و سپس صوت بیان میشود و صد البته که چنان چه امام رضا علیهالسلام فرمودند: کسی که دعا کند و به دنبال تحقق آن نرود، خودش را مسخره کرده است.
پس اگر کسی گمان میکند که به صرف بیان کلمات یا به قولی «وِرد» خواندن، اتفاقی میافتد، بسیار خطا کرده است، بلکه این نیت، خواستن واقعی و فهیمانه جان، عمل و توکل و دعای واقعی است که مؤثر واقع میشود. نظام خلقت که جادو و جنبل نیست تا با اوراد کاری محقق و پیدا شود.
بله، در دعای ماه مبارک رمضان که منسوب به شخص پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله میباشد، آمده است: «... اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ ...» (مفاتیح الجنان، ادعیه ماه مبارک رمضان)
خوانندهی منتقد این دعا باید دست کم به دو نکتهی مهم دقت مینمود:
الف - در این دعا نفرموده است «اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ مُجرِمٍ» - خدایا همه مجرمان بازداشتی را آزاد کن! و بدیهی است که هیچ فرد عاقل و حکیمی آزادی مجرمین را برای افساد بیشتر در زمین از خدا طلب نمینماید؛ بلکه ایشان آزادی کل اسیر را درخواست نمودهاند و تعریف مجرم بازداشتی با اسیر متفاوت است.
حالا اگر کسی مواضع سیاسی خاصی دارد و هواداران مجرمانی است که به زندان افتادهاند و دوست دارد که آنها را اسیر بپندارد و بنامد و شعار ژورنالیستی بدهد، ربطی به این دعا ایشان (ص) ندارد. روشن و مبرهن است که مقصود ایشان آزادی تمامی بازداشتیهای عالم، اعم از جانیان، فتنهگران، مفسدین و فساق، به ویژه علیه اسلام و مسلمین نمیباشد، چنان چه بلا فاصله در فراز بعدی دعا مینمایند: «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ» - خدایا هر فساد و تباهی در امور مسلمین را اصلاح بفرما.
و پُر واضح است که اگر فقط «اسیر جنگی» را منظور کنیم نیز آزادی با فرار فرق دارد و این آزادی کلیه اسرای جنگی، فقط در سایه صلح جهانی و پایان یافتن طمعها، عداوتها و زیادهخواهیها و برپایی عدل جهانی محقق میگردد.
ب- اسیر فقط آن مجرم سیاسی و یا اقتصادی، یا بزهکار، فاسد و فاسقی نیست که به زندان افتاده است، حتی فقط آن اسیر جنگی نیز نمیباشد که در معرکه جنگ به اسارت درآمده است، بلکه اسیر نفس، اسیر شهوات، اسیر جهالت، اسیر حرص، بخل، طمع، لجاجت و عناد، به ویژه علیه اسلام و مسلمین، همه از انواع اسارت میباشند، که باید برای رهاییشان دعا کرد.
صدها میلیون مردم مسلمانی که در زندان نیستند، اما اسیر استکبار و کفر جهانی، توطئه، ناامنی، جنگ سخت و نرم، تحریم و... هستند، همه اسیر قلمداد میشوند و باید برای نجاتشان دعا کرد.
میلیاردها انسانی که در زندانی نیستند، اما مغلوب و اسیر سلطهی صهیونیسم بینالملل و فراماسون شیطانپرست و در رأسشان امریکا – انگلیس و اسرائیل هستند، و مرعوب قلدریهای آنان هستند، و محکوم به پذیرش اختیاری و اجباری ارادهی آنها در تمامی عرصهها و شئون زندگی فردی و اجتماعی میباشند، همه اسرایی هستند که باید برای آزادیشان دعا کرد. دعایی توأم با خواست قلبی و پیگیری عملی.
پس، با بصیرت عقلی و خواست قلبی، به گونهای که آن خواست در عمل ما تجلی یابد، به ایشان (ص) تأسی نموده و دعا میکنیم:
«... اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ ...»
کلمات کلیدی:
سیاسی رمضان