پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
گاهی انسان در درون خودش موضع مثبتی نسبت به موضوعی، چیزی یا شخصی دارد، و گاه منفی؛ بنابراین هر چه به او بگویند، به یک راه دیگر میرود که با موضع درونی خودش وفق داشته باشد.
حالا موضوع مطروح شما نیز از این همین دسته است. قبلاً بحث سر یک برخورد بود و بررسی اثر آن در تقویت اعتقادات؛ حالا بحث سر اسمش که "گشت ارشاد" باشد یا نباشد"؟!
در هر حال چون بحث از موضوع مطروحه در آن کلیپ خارج شد و دامنهاش (طبق معمول) به مسائل دیگر کشانده شده، اجازه دهید خارج از موضوع کلیپ، به همین موارد مطروحه بپردازیم، البته کمی با صراحت جهت روشنتر شدن مباحث طرح شده، (اگر نگویند: تند بود)!
●- بالاخره کار این مأمورها هر چه که باشد، از پرسنل نیروی انتظامی هستند، پس پلیس هستند، وگرنه چه نهادی و چه مقامی ادامهی کار آن مأمور را معلق کرده است؟!
نیروی انتظامی دهها کار مجزا دارد، چه اسم پلیس را قبلش بیاورد (مثل پلیس فتا)، و یا نیاورد، (مثل راهنمایی و رانندگی)، یا (گشت امنیتی نامحسوس)، اداره آگاهی یا ... .
●- و اما در مورد «امر به معروف یا نهی از منکر»، دقت شود که این مقوله، چه در اسلام، چه در ایران، چه در اروپا، چه میان دو نفر آشنا یا غریبه، از سنخ «امر و نهی» است، نه تبلیغ، موعظه، آموزش و نصیحت و ...؛ بنابراین انتظار نداشته باشید که امر کننده یا نهی کننده، همیشه با لبخند، شیرینی و شاخه گل با مجرم مواجه گردد. پس اسمش "ارشاد" است، چون ابتدا متذکر میشود به اصلاح رفتاری که متضمن "رشد" فرد و جامعه باشد. حال این که آیا بلد هستند یا نیستند، چند مورد درست عمل میکنند، چند مورد نادرست عمل میکنند و ...، مقولهی دیگری است.
●- اما راجع به «ما مسلمانیم ...»، یعنی چه؟! یعنی مسلمان اگر این طرف صورتش را زدند، آن طرف را بیاورد که یکی دیگر بزنند؟! یا مسلمان تا با مجرم خیابانی، شهری، کشوری و یا حتی دشمن خارجی مواجه شد، یک لبخند ابلهانه بزند؟! این تعریف از اسلام و مسلمانی، از کجا آمده است؟!
این مانند استدلال آقای روحانی است که در بزرگداشت حافظ گفته بود که ما سیاست خارجی خود را از حافظ درس میگیریم که گفته است: «با دوستان مروّت با دشمنان مدارا»! یکی هم در نقدش نوشته بود که حافظ ابیات دیگری هم دارد، از جمله «با کافران چه کارت، گر بت نمیپرستی»!
●- می فرمایید «اگر امامان ما بودند ...»، زود هم دو تا حکایت وفق مراد خود نیز تعریف میکنند و میگویند: «امامان اینگونه بودهاند»! گویی که العیاذ بالله، همگی "ژان والژان" بودهاند!
فکر میکنید اگر امام معصومی در موضع حکومت باشند، چه میکنند؟! آیا قوانین را به شدت تمام به اجرا میگذارند، یا مؤمنان سخت میگیرند و به فاسقان و مجرمان لبخند میزنند؟!
مگر این همه قوانین محکم حقوقی در اسلام، فقط تئوری و دکترین است؟! مگر یک مملکت اسلامی یا هر مملکت دیگری بی قانون است؟ مگر فحاشی چه در قانون اسلام، چه در قانون مدنی، چه در قوانین خارج از کشور، جرم نیست و مجازات ندارد ...، فکر میکنید که اگر امامان علیهم السلام بودند، در شهر می گشتند تا هر مجرمی را شام به منزل دعوت نمایند؟!
چه خوب است که همگان، مجازات فحاشی [به ویژه ناموسی] را در اسلام، در قوانین کیفری، در قوانین سایر کشورهای جهان، مطالعه نمایند، سپس از مقامات قضایی مجازات آن فحاش را نیز مطالبه نمایند!
●- ما نمیخواهیم بگوییم که آن مأمور کار خوبی کرده یا کار بدی کرده است؟ فعلا که حتی برخی از مسئولین، ضمن آن که اذعان دارند که از جزئیات خبری نداریم، آن مأمور را محکوم و مجازات میکنند! چطور وقتی سخنی از مفسدان و فاسقان به میان میآید، زود ژست روشنفکری و اخلاق گرفته و میگویند: «ما حق قضاوت نداریم»، اما در چنین مواردی، با دیدن یک کلیپ یک یا چند دقیقهای، همه قاضی و شده و قضاوت میکنند؟!
بلکه میخواهیم بگوییم که ما نباید شعاری، جوّ زده، اسیر امواج و عوام باشیم. باید بصیر باشیم، باید خوب رصد کنیم.
موضع مجلس شورای اسلامی، در رابطه با جنایت اتفاق افتاده در خیابان پاسداران با پنج کشته چه بود؟ راجع به موضوع این کلیپ چه؟! لذا ما میگوییم اینها (چه عمداً و چه سهواً)، بازی دادن و بازی خوردن است. مشغول کردن اذهان عمومی است.
گفتند: آن مأمور را از کارش معلق کردند! خب، خوب کاری کردند؛ اما با آن مجرمی که با مأمور درگیر شده بود، فحاشی کرده بود و ... چه کردند؟!
نکته:
این جوّی که یک عده به هر بهانهای برای مقصر و مجرم دل بسوزانند، یک جریان است و البته به تقلید از غرب (اگر جه خودشان در عمل چنین نمیکنند و فقط به ما دیکته میکنند).
میگویند: معتاد یک بیمار است که باید مورد لطف و محبت مردم قرار گیرد – قاچاقچی، از تنگنای اقتصادی به این جرم مبادرت کرده، پس به جای او باید دولت و ملت محکوم شوند – زن فاسد و فاحشه، لابد فقیر بوده است – مرد لاابالی و قمه کش، لابد از پدر خشونت دیده است ...؛ و هر کسی هم که برخوردی با اینها بکند، خشونت به خرج داده است و باید مورد سرزنش قرار گیرد؟! پس من و شما که نباید بازی بخوریم!
بله، هیچ عاقل و آگاهی، مطالعه در آسیبشناسی، روانشناسی رفتاری و ... را رد نمیکند؛ باید شناخت، باید برنامهریزی و کار کرد؛ اما در هیچ جامعه و قانونی، سببهای ناهنجاری، جرم را موجه و مجرم را تطهیر نمینماید.
●- پس، همه حرف ما، در هوشیار و بصیر بودن، بازی نخوردن و مدهوش شعبدهبازیهای خبری و رسانهای نگردیدن بود (از ائمهی جمعه و جماعات گرفته، تا مسئولین نظام، تا عموم مردم، به ویژه نوجوانان و جوانان:
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است
کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم
سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
مرتبط:
با توجه به کلیپی که از برخورد زشت مأمور گشت ارشاد پخش گردید، آیا این کارها اثر مثتبی در رشد اعتقادی مردم دارد؟ تجربه خلاف آن را نشان میدهد. (1 ادریبهشت 1397)
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
در موضوع "گشت ارشاد" و مطلبی که نوشتید، پس بگویید که پلیس بودند، پس اسم گشت ارشاد را تغییر دهند ...، اگر امامان (ع) چه میکردند؟!
http://www.x-shobhe.com/shobhe/9194.html
کلمات کلیدی:
سیاسی