پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
در برابر هر اتفاق یا رویکردی که در جامعه رخ دهد، سه دسته انفعال نشان میدهند که عبارتند از:
یک – دانشمندان، متخصصان، محققان و مردم عاقل و فهیم؛
دو – "عوام" به معنای بیخردان و محرومان از دانش و بینش، که از شایعات پیروی میکنند؛
سه – "دشمنانی" که از عوامی مردم سوء استفاده میکنند تا آنها را به انحراف بیشتر بکشانند.
کافیست دقت نمایید که تولید کننده و مخاطب این همه سخنان دروغ، شایعه، تهمت، جوّسازی، و سخن بیهوده و باطل [حرف مُفت] در فضای مجازی کیانند؟! گروه اول دشمنان مردم هستند که تولید کنندگان میباشند، و گروه دوم، مردم عوامی که خود را مخاطب و خریدار قرار میدهند!
«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ» (لقمان، 6)
- و بعضى از مردم سخنان بيهوده [حرف مُفت] را مىخرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهى را به استهزا گيرند؛ براى آنان عذابى خواركننده است!
ماجرای طب سنّتی:
در این که خداوند علیم و حکیم، هیچ چیزی را بدون خاصیت خلق ننموده و همه چیز را برای انسان آفریده شکی نیست – کشف خواص دارویی برخی از گیاهان نیز اختصاصی به امروز و شیعیان و ... ندارد، از سه چهارهزار سال پیش بشر کشف نموده و مینماید؛ اما دیدید که جریاناتعوامفریبانهای به این بهانه راهانداختند؟! ابتدا تحت عنوان "طب اسلامی" وارد شدند و چون دیدند جایگاهی ندارد، اسمش را به طبّ سنّتی تغییر دادند! اما مقصودشان خواص سیر و پیاز نبود، بلکه یک گروه متعصب از مذهبیهای عوام [اگر چه روحانی یا دانشگاهی] درست کردند و سپس جریان را سیاسی هم کردند! حتی دینداران، مذهبیها و ولایتیهای عوام نیز در این امتحان ساده باختند و چون تزریق واکسن توسط مقام معظم رهبری را مغایر با گرایشات متعصبانه و عوامانۀ خود دیدند، گفتند: «معصوم که نیست، خطا کرده است – مجبور شده است و ...»!
نقش دعا
●- در عالم هستی، چه چیزی خارج از خلقت، مالکیت و ربوبیّت خداوند متعال وجود دارد؟!
●- در عالم هستی، چه کسی امکان و قدرت دارد که مردم را از گرفتاریها نجات دهد و حاجاتشان را برآورده سازد، به ویژه آنگاه که مستأصل و مضطر میشوند و او را میخوانند؟
«أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ» (النّمل، 62)
- يا [کیست] آن كه دعاى مضطرّ را اجابت مىكند و گرفتارى را برطرف مىسازد، و شما را خلفاى زمين قرار مىدهد؛ آيا إلهی با خداست؟! [اما] كمتر متذكّر مىشويد!
این آیه، پیش و بیش از آن که دعایی برای رفع حوایج و یا شِفای بیماری باشد، یک پرسشی است که خداوند متعال برای "عقل سلیم" مطرح مینماید و البته خودش هم پاسخ میدهد.
در پاسخ فقط نمیفرماید: «او خداوند است»، بلکه باز میپرسد: «أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ – آیا با خداوند، إله دیگری هم وجود دارد؟!»
یعنی انسان هست، به نیروی او، آن چه او آفریده را کشف علمی میکند، طبق اندازهها (مقدراتی) که او قرار داده اختراع میکند، پزشک میشود و تشخیص میدهد، دارو میسازد و درمان میکند و ...، اما هیچ کدام "إله" نیستند که خالق، قادر، مالک و ربّ باشند و استقلال وجودی داشته باشند و خود مستقیماً اثرگذار باشند.
بنابراین، "دعا"، خواندن خداوند منّان و درخواست رحمت، مغفرت، گشایش و بهبودی از اوست؛ و البته خداوند متعال، به آن که او را میخواند و از او میخواهد، نظر لطف متفاوتی دارد.
●- البته امام رضا علیه السلام فرمودند: «کسی که دعا کند و در پی استجابت آن نرود، خودش را مسخره کرده است»؛ یعنی معنای دعا این نیست که کسی دست روی دست بگذارد و هیچ اقدام لازمی را به انجام نرساند و گمان کند همین که الفاظی گفت، ناگهان همه چیز متغیر میشود! خیر، نظام هستی، نظام "علیمانه و حکیمانه" و نظام "علیّ و معلولی" میباشد، هر چیزی اندازهها [مقدرات] و نظمی دارد و ... ؛ و البته "دعا"، یکی از مؤثرترین علل میباشد.
●- پس "دعا"، یعنی: خداوندا! ما به اشخاص و متخصصان رجوع میکنیم، از عقل و علم استفاده میکنیم، ابزار را به کار میبریم، آن چه باید را به حد توان انجام میدهیم، اما هیچ کدام را مستقل در اثر نمیدانیم، بلکه که همه را وسیله، و تو را إله، رب، مالک و اثرگذار میدانیم.
"دعا"، یعنی: خداوندا! تو را میخوانیم و از تو میخواهیم، و ما مشرک نیستیم.
کدام دعا
بیان شد که "دعا"، لفظ نیست، سروصدا راه داختن در فضا نیست، بلکه خواندن قلبی و خواستن از قلب است که اگر به زبان جاری شود، در قالب الفاظ بیان میشود.
بنابراین، هرگونه و به هر زبان و لفظی که او را بخوانید و از او بخواهید، او شنوا و بیناست و میپذیرد، اگر چه دعا عین آیات قرآن مجید و یا بیانات نورانی اهل عصمت علیهم السلام، آثار دیگر و مضاعفی دارد.
میتوانید برای هر حاجتی، از جمله پیشگیری از بلایا و یا دفع آنها بگویید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ - الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم» که کلید هر گشایشی و سِرّ استجابت هر دعایی میباشد. آیت الله بهاء الدینی رحمة الله علیه فرمودند: «در عمرم از این دو دعا بزرگتر یاد نگرفتم».
برای شفای بیماران میتوانید بگویید: «یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ» - «اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ»، یا سوره حمد را تلاوت نمایید.
توصیه مقام معظم رهبری و لجاجت رسانۀ ملی!
امام خامنهای، ضمن توصیههای مکرر و مؤکد به رعایت تمامی اصول بهداشتی، فرمودند:
«حالا اگر به طور مشخّص هم آدم بخواهد توصیه کند، من توصیه میکنم دعای هفتم صحیفهی سجّادیّه را که در مفاتیح هم هست این دعا: یَا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِد؛ این دعا، دعای خیلی خوبی است، خوشمضمونی است، با توجّه به معنا این دعا را بخوانند و با این الفاظ زیبا از خدای متعال بخواهند.» (11/1/1399)
رسانۀ ملی هم که گویی لج کرده باشد، فقط دعای شریف فرج، «اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ» را هر شب در بیشتر شبکههای سراسری پخش میکند!
البته اشکالی ندارد، آن هم دعای معظمی از امام زمان علیه السلام میباشد که خوب است همیشه بخوانیم، اما لابد ایشان که تمامی این دعاها را میدانند، نظر خاصی داشتند که به دعای هفتم صحیفه توصیه نمودند.
مرتبط:
●- نشانی لینک پرسشها و پاسخها درباره "دعا"
●- نشانی لینک پرسشها و پاسخها دربارۀ "ذکر"
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
حرف و سخن دربارۀ نقش دعا در پیشگیری و یا درمان "کرونا" بسیار است و برخی نیز پاسخها مبسوط و پیچیده دادهاند؛ پس به زبان ساده پاسخ دهید و اگر دعایی هست، بفرمایید.
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/social/11436.html
کلمات کلیدی:
گوناگون دعا