: نه فقط بارش باران یا سایر نزولات آسمانی، بلکه همهی امور تحت قوانینی است که انسان به وسیله رشد علمی به برخی از قوانین طبیعی آن دست یافته است و از بسیاری قوانین طبیعی و غیر طبیعی دیگر نیز هنوز بیاطلاع و غافل است.
قحطی، خشکسالی، زلزله، سیل و سایر اموری که آن را حوادث طبیعی و یا در صورت ضرر رساندن بلای طبیعی میخوانیم و هم چنین: فقر، بیماری، بدهکاری، گرفتاری و ... نیز مانند حوادث طبیعی، محکوم قوانین «علّی» (علت و معلول) و تیز تأثیر و تأثر هستند. پس، اگر تأثیر دعا در تغییر یکی از قوانین مؤثر نباشد، در تغییر مابقی نیز مؤثر نخواهد بود و اگر دعا، صدقه، نذر و ... میتوانند در گشایش، سلامتی، بسط رزق و ... مؤثر باشند، در بارش باران نیز میتوانند مؤثر باشند.
باید دقت شود که اولاً ما به همهی قوانین و علتهای بارش باران یا ... واقف نیستیم، لذا اگر در زمان خشکسالی به سبب نماز و دعا بارانی ببارد، گمان میکنیم که لابد قوانین تغییر یافته است؟! در حالی که چنین نیست، قوانین خلقت تغییر نمییابد، بلکه علل دیگری [مثل وزش باد، آوردن ابرهای باردار و ... که همه در اختیار خداست] جایگزین علل خشکسالی میگردد و طبق همان قوانین خلقت باران میباشد. لذا هم چنان که کفر و معصیت میتواند علل برکت را از بین برده و اسباب قحطی، خشکسالی، گرفتاری، بیماری و ... را فراهم نماید، دعا و نماز و توبه و ... نیز میتواند علل سوء را از میان بردارد. و گرنه حتی توبه نیز اثری نداشت.
بی تردید اگر دعا (البته نه لب زدن و ورد خواندن، بلکه واقعاً از خدا خواستن) در تغییر شرایط مادی و معنوی، روحی و طبیعی و ... مؤثر نبود، حق تعالی امر به دعا برای خواستهها و امیدها و یا ترس از نگرانیها و ناخوشایندیها نمینمود و وعدهی استجابت را نیز نمیداد. و حال آن که فرمود:
«وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ» (الأعراف، 56)
ترجمه: و در زمين پس از اصلاح آن فساد نيانگيزيد و او را از روى بيم و اميد بخوانيد چون رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است.
«وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ» (غافر، 60)
ترجمه: پروردگارتان اين دعوت را كرد كه مرا بخوانيد تا استجابت كنم بدرستى كسانى كه از عبادت من استكبار مىورزند به زودى با كمال ذلت داخل جهنم خواهند شد.
دقت شود که نفی دعا و تأثیر آن در تغییر عوامل، علتها و شرایط، به مثابهی طبیعتگرایی و بالتبع جبر گرایی خواهد بود و موجب نومیدی و بیتوکلی انسان نیز میگردد.
کلمات کلیدی:
گوناگون دعا نماز