پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
این شبهه نیست، بلکه یک ادعاست! اگر کسی حقیقتی را درک ننمود، مشکل از اوست و نه از حقیقت - اگر کسی به چیزی علم نیافت، مشکل از اوست و نه از معلوم - و اگر کسی ندانست، درک ننمود، نفهمید، اما به خود غرّه شد و حکم داد، اوست که هم جاهل و هم متکبر است.
حتی اگر به حسب ظاهر دو آیه از هم گسسته باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد که آن وسط آیهای حذف شده باشد!
به طور کلی، برخی فقط به دنبال این هستند که ادعا کنند که در آیات قرآن کریم، حذف یا اضافه و کلاً تحریف رخ داده است، و البته هیچ دلیلی هم برای آن ندارند و فقط ادعاست. این جماعت، هیچ کاری با آیه، معنا، مفهوم و موضوع آن ندارند؛ منتظر هیچ پاسخی هم نیستند، فقط بهانهای هر چند سبک پیدا میکنند و بر مبنای آن، ادعای تحریف میکنند!
فرض کنید که برخی رابطۀ بین دو یا چند آیه که پشت سر هم آمده را درک نکرده باشند، پس چگونه با قاطعیت حکم میدهند «آیاتی بین آنها بوده که حذف شده است؟!» - آیا میدانند کدام آیه تحریف، حذف یا اضافه شده است؟! اگر نمیدانند، پس چه میگویند و چرا؟!
●- از اینرو، نه هر کافری را عاقل و فکوری بدانید که اگر چند دلیل عقلی برای او اقامه کنید، قانع میشود و میپذیرد؛ و نه گمان نمایید که هر ادعایی، دلیلی منطقی دارد و اگر شما پاسخی مستند، مستدل و منطقی بدهید، قبول خواهند نمود!
کسی که ارتباط دو آیه با هم را درک ننموده، باید بگوید: «من درک نکردهام و توضیح دهید» و بپرسد: «ارتباط آنها چیست؟» همانگونه که شما پرسیدید، نه این که بدون علم، حکم قطعی دهد که «لابد آیاتی بین آنها بوده که حذف شده است؟!»
ارتباط آیات
از مدعیان مغرض که بگذریم، برخی واقعاً نمیدانند که "ارتباط" چه وجوهی دارد و به خاطر سطحینگری و بیبصیرتی، گمان دارند که مثلاً اگر مطلبی در ابتدای سورهای بیان شده است، باید همان تا آخر سوره ادامه یابد! و اگر در آیهای به مطلب دیگری اشاره شده باشد، گمان مینمایند که بیربط شد!
حال سه آیۀ نخست سورۀ مبارکه الاسراء را با هم بخوانیم:
«سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» (الإسراء، 1)
- پاك و منزّه است خدايى كه بنده اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى كه گرداگردش را پربركت ساخته ايم برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم؛ چرا كه او شنوا و بيناست.
«وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِي وَكِيلًا» (الإسراء، 2)
- ما به موسى كتاب آسمانى داديم؛ و آن را وسيلۀ هدايت بنى اسرائيل ساختيم؛ (و گفتيم:) غير ما را تكيه گاه خود قرار ندهيد!
«ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا» (الإسراء، 3)
- اى فرزندان كسانى كه با نوح (بر كشتى) سوار كرديم! او بندۀ شكرگزارى بود (شما هم مانند او باشيد، تا نجات يابيد!)
ارتباط اول:
ارتباط نخست بین این آیات، معرفی خداوند سبحان میباشد.
به صرف کلمۀ "خدا"، هیچ شناختی از او حاصل نمیشود و خداوند متعال (همچون هر چیز دیگری)، با اسمهایش (نشانههایش) شناخته میشود و در عربی، فارسی و هر زبان دیگری، هر اسمی معنی خودش را دارد.
در آیات فوق، متذکر شده و تعلیم داده که خداوند متعال، سبحان، سمیع، بصیر، وکیل، فرستندۀ پیامبران و نازل کنندۀ آیات میباشد. یعنی خداوند متعال را اینگونه بشناسید.
ارتباط دوم:
ارتباط دوم، بیان "آیات الهی" میباشد و "آیات" یعنی نشانههای هدایت کننده.
از آنجا که گاه آدمی خود واسطۀ انجام برخی از امور میگردد، مثلاً بذری که خدا خلق نموده را در زمینی که خدا خلق کرده میکارد، و آن را با آب و خورشید و بادی که خدا خلق کرده کشت میدهد و ...، یادش میرود که خودش را هم خدا خلق کرده است و فاعل اوست. از اینرو، خداوند متعال در آیاتی، به اموری اشاره مینماید که بشر خودش گواهی میدهد که هیچ نقشی در آنها نداشته است، مانند: بردن پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به معراج و نشان دادن نشانههایش به ایشان - برگزیدن حضرت موسی علیه السلام به عنوان پیامبر و نزول تورات بر ایشان برای هدایت بشر - و پدید آوردن و منتشر نمودن نسل آدم علیه السلام، از کسانی که با حضرت نوح علیه السلام سوار بر کشتی شدند و ... - اینها همه اثبات فاعلیت و ربوبیّت اوست.
●- حال اگر بخواهیم مفسرانه به سایر ارتباط اشاره نماییم، بحث به درازا میکشد، مثل این که اشاره تفصیلی به ارتباط سمیع و بصیر بودن خداوند سبحان، با ربوبیّت او بنماییم؛ و یا ارتباط تمامی اسمای الهی، افعال الهی و ربوبیّت الهی را با "وکیل" بودن او را مورد بحث قرار دهیم.
به غیر از آن کسی که خالق، مالک، ربّ و البته علیم، حکیم و قادر میباشد؛ چه کسی میتواند "وکیل" باشد و تمامی امور عالم را در اختیار داشته باشد و تدبیر نماید؟!
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
برخی به جهت عدم درک ارتباط آیات اول و دوم سوره اسراء، این دو آیه را از هم گسسته میدانند و معتقدند آیاتی بین آنها بوده است که حذف شده است.
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/Isra/12154.html
کلمات کلیدی:
قرآن سوره اسراء