پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
یک - به فرض که چنین باشد؛ در قرآن کریم این همه آیه در مدح مؤمنان و وعدههای بسیار نیکو به آنان و توصیف مقام قُرب الهی آنان وجود دارد، و طبق احادیث شیعه و سنّی، دهها آیۀ مدح، راجع به امیرالمؤمنین علیه السلام میباشد؛ پس چرا فقط به «هشدار و عتاب» اشاره میکنند؟!
دو - هر کجا در قرآن مجید فرموده: «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا - ای کسانی که ایمان آوردهاید»، خطاب به جمیع مؤمنان میباشد که در رأس آنها وجود مبارک پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله قرار دارند و سپس اهل عصمت علیهم السلام و سپس سایر مؤمنان.
سه - خداوند سبحان هیچ ابایی ندارد که جهت تعلیم، تربیت، تذکر، موعظه و هدایتِ مؤمنان، «هشدار و عتاب» نیز داشته باشد، و البته «هشدار و عتاب»، الزاماً نه تنها بد نیست، بلکه تذکری تأکیدی میباشد.
چهار - دشمنان و آنان که قلبشان مریض است «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»، نه تنها اگر به قرآن کریم استناد کنند نیز با تفسیر و تأویل به رأی (من درآوردی) میباشد، بلکه حتی در برگردان (ترجمه) نیز تغییراتی میدهند تا مصادره به مطلوب شود! (در بخش حدیث مرتبط توضیح داده خواهد شد).
قرآن مجید و امیرالمؤمنین علیه السلام:
●- اما، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در خطبه غدیر، راجع به تفسیر قرآن مجید فرمود:
«مَعاشِرَالنّاسِ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَانْظُرُوا إِلی مُحْکَماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ، فَوَالله لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یُوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ (وَ رافِعُهُ بِیَدَی) وَ مُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی»
- ای مردم! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید. پس به خدا سوگند که باطنها و تفسیر آن را آشکار نمیکند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آوردهام و اعلام میدارم که: هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است.
●- سپس ایشان دربارۀ «صراط مستقیم» فرمودند:
«مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ» (الأعراف، 181»
- ای مردم! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.
●- و سپس سورۀ مبارکۀ حمد (که سرّ قرآن مجید میباشد) را از ابتدا تا انتها قرائت نمودنند و فرمودند:
«فِی نَزَلَتْ وَفیهِمْ (وَالله) نَزَلَتْ»
- به خدا سوگند این سوره دربارۀ من نازل شده و شامل امامان [نیز] میباشد و به آنان اختصاص دارد.
و چندین آیۀ دیگر که در خطبه فرمود، مربوط به امیرالمؤمنین علیه السلام میباشد.
حدیث مورد بحث:
پرسیده شد: «آیا چنین حدیثی وجود دارد؟» - بله، اما به شرح زیر که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در همین خطبه فرمودند:
«مَعاشِرَالنّاسِ، هذا عَلِی، أَنْصَرُکُمْ لی وَأَحَقُّکُمْ بی وَأَقْرَبُکُمْ إِلَی وَأَعَزُّکُمْ عَلَی، وَالله عَزَّوَجَلَّ وَأَنَاعَنْهُ راضِیانِ. وَ مانَزَلَتْ آیَةُ رِضاً (فی الْقُرْآنِ) إِلاّ فیهِ، وَلا خاطَبَ الله الَّذینَ آمَنُوا إِلاّبَدَأ بِهِ، وَلانَزَلَتْ آیَةُ مَدْحٍ فِی الْقُرْآنِ إِلاّ فیهِ، وَلاشَهِدَ الله بِالْجَنَّةِ فی (هَلْ أَتی عَلَی الْاِنْسانِ) إِلاّلَهُ، وَلا أَنْزَلَها فی سِواهُ وَلامَدَحَ بِها غَیْرَهُ»
- ای مردم! این علی یاورترین، سزاوارترین و نزدیکترین و عزیزترین شما نسبت به من است. خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم. آیه رضایتی در قرآن نیست مگر این که دربارۀ اوست. و خدا هرگاه ایمان آوردگان را خطابی نموده به او آغاز کرده [و او اولین شخص مورد نظر خدی متعال بوده است]. و آیۀ ستایشی نازل نگشته مگر دربارۀ او؛ و خداوند در سورۀ «هَلْ أَتی عَلَی الْاِنْسانِ» گواهی بر بهشت [رفتن] نداده مگر بری او، و آن را در حق غیر او نازل نکرده و به آن جز او را نستوده است.
وحشت دشمنان اسلام و مسلمانان، از امیرالمؤمنین علیه السلام
دشمنان اسلام و مسلمانان، هم در زمان حیات رسول اکرم صلوات الله علیه و آله، از امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام وحشت داشتند و هم پس از رحلت - هم در زمان حیات امیرالمؤمنین از ایشان وحشت داشتند و هم پس از شهادت؛ و این وحشت هم چنان ادامه دارد و البته مدام بر آن افزوده شده و تشدید مییابد.
●- علت اصلی وحشت از دشمنان این است که آنها نابودی اسلام و مسلمین را میخواهند و ایشان نه تنها جانشین بر حق بودند، بلکه علیم، حکیم، قرآن حیّ، قرآن ناطق و تجلّی تمامیت اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله بودند و هستند، و از همه مهمتر آن که محکمترین «حبل الله» برای اعتصام مسلمانان و عامل وحدت میباشند.
مباحثه با دوست سنّی
در خارج از کشور، با یک ملای واقعی و انقلابی اهل سنّت (ملّا محمد اوجی)، که البته عاشق انقلاب و امام بود، بحث از ولایت و امامت امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام به میان آمد. پرسیدم: «در نگاه شما، پس از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، اطاعت از چه کسانی واجب شد؟».
او از سه خلیفه، با احترام (رضی الله) نام برد و ختم نمود به خلیفۀ چهارم، با احترامِ «علی کَرّم الله وجهه».
پرسیدم: «آیا در دوران خلیفه دوم یا سوم، میتوانستی از خلیفۀ اول پیروی نمایی؟!» گفت: «خیر». گفتم: «آخرین خلیفه برای شما، امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام بودند و باید از ایشان اطاعت مینمودید و بنمایید و چون پس از ایشان خلیفهای نیامده، باید در اطاعت از ایشان باقی بمایند، پس شما چرا به دومی بازگشتید؟!» تنها پاسخش این بود که صمیمانه تقاضا نمود، این چنین با جوانان سنّی بحث نکنم! (البته وی بعدها به تشیع مشرف شد، به ایران آمد، در قم نیز تحصیلاتی نمود، و پس از وفات، در حرم حضرت معصومه علیها السلام به خاک سپرده شد)
●- در هر حال، اگر مسلمانان سنّی نیز طبق اعتقادات خود، از خلیفۀ چهارم تبعیت نمایند و در این تبعیت بمانند (هر چند در فقه و احکام، مقلد یکی از چهار مذهب باشند)، وحدت حقیقی ایجاد میشود و دشمنان در ایجاد تفرقه، شکست میخورند.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم.
پرسش:
آیا حدیث هست که هرکجا در قرآن که «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» آمده، خطاب خاص به امام علی علیه السلام است و در آیاتی خدا به مؤمنان هشدار داده و مورد عتاب قرار داده پس در واقع ایشان را مورد هشدار و عتاب قرار داده است؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/Amir-Muminin/12242.html
کلمات کلیدی:
قرآن امیر المومنین