طبق آیات قرآن کریم (65 تا 70 سوره ص)، پیامبر (ص)، فقط مأمور به هشدار و انذار بود، نه قانون‌گذاری و منظور دعوت به ارزش‌هایی چون عدالت، برابری و رحمت است و بشر با عقل خود احکام تحقق آنها را وضع می‌کند؟ احکام موجود مربوط به شرایط آن زمان بوده است!

سوالات و شبهات

عدل - چرا قرآن غیر مسلمانان را با اوصاف: فاسق، فاجر، بی‌عقل، نادان و پست‌تر از حیوان معرفی می‌کند؟ آیا این همه توهین و افتراء به غیر مسلمانان عادلانه است و مجوز ناسزاگویی را از جانب خداوند صادر نمی‌کند؟ آیا تمام غیر مسلمانان چنین‌اند؟ (لیسانس / مشهد)
عدل علی - چرا عدالت بر ذائقه‌ها آنقدر تلخ می‌آید که تاب تحمل آن را جز برای برهه‌ای کوتاه ندارند؟ چرا معاویه در استمرار بخشیدن به حکومت خود از امیرالمومنین علیه السلام تواناتر بود و توانست 40 سال بر مردم حکومت کند؟ عموم جامعه آن زمان مردم عادی و فقیر بودند، پس چرا از حاکم عادلی که به فکرشان بود حمایت نکردند؟
میگن آدما باعث شدن تا خدا حجت 12 رو از نظرها غایب کنه؛ خب اون زمان ما که نبودیم پس چرا این نعمت از ما سلب شده؟ پس باید بخاطر غیبت امام زمان به خدا شکایت کنیم؟ یا مثلا میگن جهاد و شهادت در راه خدا ثواب داره ولی کسی که فلجه از این نعمت محرومه پس عدالت نیست یا اینکه اونی که فلج بدنیا میاد و نمیتونه از امکاناتی که یه فرد سالم استفاده میکنه استفاده کنه یا از یه سری امکانات استفاده کنه تا به کمال برسه. این میشه نعمت ...؟