آب و حیات - آیه قرآن که می‌فرماید «وجعلنا من الماء کل الشیء» - که بسیاری این آیه را جزو معجزات قرآنی دانسته‌اند - اما ترجمه آیه به نقل صحیح این است که «قرار دادیم در آب هر موجود زنده‌ای را»، که در این صورت معنای آن معجزه نیست. شاید اگر آیه بصورت ، «وخلقنا من الماء کل الشیء» بود، یعنی خلق کردیم از آب هر موجود زنده‌ای را بیشتر به معجزه شبیه بود چون خلقنا از ماء بار علمی بیشتری نسبت به جعلنا از ماء دارد. لطفا مرا راهنمایی بفرمایید. (تهران / دیپلم)

سوالات و شبهات

در اعجاز و فرابشری بودن قرآن کریم شکی نیست، اما از کجا باید بدونیم که اون فرستنده‌ی فرابشری خداست؟ از کجا بدونیم و از چه راهی میشه نقض کرد که مثلا جن یا موجودات مشابه دیگه نبوده باشند؟ (تجربی، اهواز)
روایتی خواندم که برایم شبهه ایجاد کرده: «اذا خرج القائِمُ یقوم بِاَمرٍ جَدید و كتابٍ جدیدٍ و ...». اینکه گفته می‌شود امام زمان کتاب جدیدی می‌آورد چگونه توجیه می‌شود؟! این که در توجیه می‌گویند تفاسیر را اصلاح می‌نماید، با ظاهر حدیث منافات دارد. (البته بحث سندی این حدیث رو اطلاعی ندارم و فکر می‌کنم چون ظاهرش با نص قرآن و سایر روایات صحیح مبنی بر عدم تحریف قرآن منافات دارد، باید مردود باشد، همانطور که از جانب معصومین دستور داده شده حدیثی که با قران و سنت منافات دارد را نپذیرید). (تجربی / اهواز)
در نهج البلاغه، حکمت 400، از امیرالمؤمنین علیه السلام آورده شده که می‌فرمایند: «واگیر (سرایت) حق نیست و حال آن که بیماری‌های مسری را می‌شناسیم و شاهد واگیر جهانی نیز هستیم. توضحیش چیست؟!