آیا آیه صد و هفده سوره بقره به آفرینش ناگهانی آسمان‌ها و زمین اشاره دارد؟

سوالات و شبهات

آیا این ادعا صحیح است که حضرت الله (جل جلاله) در قرآن کریم در برابر سه کس اعلام جنگ کرده است: رباخوار، مشرک و دشمن دوستان خدا. در مورد رباخوار را در آیه 279 بقره یافتم که سخن خداست، اما در دو مورد دیگر با اینکه گناهان بزرگی هستند اما اینکه محاربه با الله باشند را دقیقا ندیدم. اگر ادعای فوق الذکر صحیح است موارد دو و سه ناظر بر کدام آیات هستند؟ و اگر صحیح نیست آیا اینگونه ادعا‌ها، افترا بر قرآن نیست و اگر افترا نیست پس چه حکمی دارد؟
با توجه به اینکه خداوند در برخی آیات قرآن اشاره به هدایت از طرف خداوند نموده است و عنوان شده که هر که را خدا بخواهد هدایت می کند و یا هر که را خدا هدایت کند گمراه نمی شود و ... مانند؛ بقره آیه ۲۶ و نحل ۹۳ و کهف ۱۷ و زمر ۳۷ چگونه آیه "إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا - ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس" قابل توجیه است؟
در قرآن کریم می‌فرماید: «لیس للانسان الّا ما سعی» و «قل لله الشفاعَةُ جمیعاً» (زمر44) و می‌فرماید: «من ذاالذی یشفع عنده الّا باذنه» (بقره، 255) پس اگر چنین است که هر کس تنها ثمره سعی و تلاش و عمل خویش را می‌چیند و شفاعت تنها در دست خداست و شفاعت کسی جز به اذن او پذیرفته نیست، پس چرا شیعیان مترصند هر مشکلی خواه دنیوی یا اخروی را می‌خواهند یا توسل و شفاعت ائمه [علیه السلام] حل کنند آیا این اعمال شرک در فاعلیت خدا نیست؟ (کلام / قم)