در مسئله شرور می‌گوییم: «خداوند به این علت از شرّ جلوگیری نمی‌کند که با اختیار منافات دارد»، اما باز دعا می‌کنیم که خداوند در مسائلی تغییر ایجاد نماید؟ (دانشجوی کامپیوتر / شیراز)

سوالات و شبهات

اگر قرار بود همه دعاها بخاطر مصلحت و یا گناهان و یا امتحان و یا هزار دلیل دیگر مستجاب نشود پس چرا خداوند در قرآن کریم فرمودند دعا کنید تا استجابت کنم؟ اگر دنیا محل و روال طبیعی و علت و معلول است و قرار نیست با دعا مساله‌ای پیش برود، پس چرا هزاران حدیث درباره دعا کردن و اجایت خدا داریم؟
آیا آیت الکرسی که بعد از نماز خیلی ثواب دارد همان آیه 255 بقره است و یا سه آیه است؟ آیا انسان بعد از نماز آیت الکرسی بخواند و تسبیحات حضرت زهرا (ع) نگوید اشکال دارد؟ و آیا حمل آیت الکرسی برای رفع بلا و عزیز شدن مؤثر است؟
اخیرا مشاهده می‌کنم که عده زیادی از افراد جهت حل مشکلات روزمره به رمال و دعا نویس مراجعه می‌کنند و بیان می‌کنند که توسط دعا سحر شده‌اند. برای بنده سوال است که مگر مشیت الهی را عده‌ای جادوگر و رمال می‌توانند عوض کنند؟ آیا واقعا می‌توان با دعا و سحر در ضمیر کسی نفوذ کرد و وی را منحرف نمود؟ اگر جواب آری است، چگونه می‌توان از شر این موضوع در امان ماند؟ (حسابداری / تهران)