آخر نفهمیدیم این اکثریت نادان، جاهل، عجول، گناه کار و بی ایمان هستند یا خیر؟ آیا اکثریت خوبند یا بد؟ آیا نظرشون مهم هست یا نه؟ فکر نمی‌کنید نسبت دادن چیزایی مثل اینکه بقیه نمیفهمند یا نادونند، نشان تکبر ما دارد؟!

سوالات و شبهات

چرا در سوره یوسف، حضرت یعقوب یکبار می‌گوید از یک در وارد نشوید و یکبار می‌گوید از درهای متعدد وارد شوید در صورتی که یکی از این جملات منظور یعقوب را می‌رساند و این با ایجاز قران منافات دارد؛ و اگر بگوییم برای تاکید است، می‌شد با یک کلمه الا تاکید را برساند. (لیسانس برق / مشهد)
چرا آيه ۲۷سوره فصّلت جزای کافران را بدتر از اعمال بد آنها اعلام نموده؟ اما غالب آيات و روايات تاکيد بر اين دارند که خدای مهربان اعمال نيک بشر را بيشتر و بهتر جزا می‌دهد و کافران فقط نتيجه اعمال خود را می‌بينند نه بيشتر.
آب و خلقت - در مورد خلقت همه چیز از آب، چرا تعميم کلمات (‌کلّ شیء‌) به موجودات بی‌جان در آيه ۳۰سوره انبيا مقبول نباشد؟ با توجه به بحث حیات تشریعی و تکوینی، آیا می‌توان از آيه سوره انبيا اين نتيجه ګيری را داشت که خداوند همه موجودات حتّی غيرجانداران را نيز از آب خلقت داده و به بيان ديګر قبل از هر چيز در جهان آب را آفريده است؟ (دکترای بهداشت)