«ایکس – شبهه»: این شبههی قدیمی امروزه بسیار در سایتهای مخالف نیز مطرح میگردد. لذا جهت اطلاع و فهم دقیق موضوع و نیز پاسخ ترفندهای ضد تبلیغ، توجه به نکات مهم ذیل ضروری است:
الف – اگر نگران «شرعیات» هستند، باید بدانند که شخصیتی چون حضرت فاطمةالزهزاء علیهاالسلام که در میان تمامی زنان خلق شده در گذشته و حال و آینده «سیدة النساء» است، طبق آیهی کریمهی قرآن مجید «اهل بیت» است و از هر گونه نقص و عیب مبری بوده و از معصومین است، طبق فرمایشات مکرر پیامبر اکرم (ص) کوثر است، طبق فرمایش ائمهی اطهار (ع)، «حجة الله علی الحجج – یعنی حجت خدا بر ائمه» است و ...، لابد بیش از آنها احکام شرعی را میدانسته و عمل مینموده است.
ب – اگر نگران شنیده شدن صدا توسط نامحرم هستند، بدانند که مطلق شنیده شدن صدای زن توسط مرد نامحرم هیچ اشکالی ندارد، بلکه صدا نازک کردن و تحریک اشکال دارد. مضاف بر این که گریه در سوگ عزیز مستحب هم هست و استحباب بیشتر این است که دیگران بروند او را تسلی بدهند، نه این که ظلم روی ظلم کنند.
«از دیدگاه شیعه گریه كردن در غم از دست دادن شخص مؤمن مستحب است به ویژه در مواردی كه غم جانكاهی بربازماندگان وارد شده و گریه در تخفیف آن غم و اندوه موثر باشد. (تحریرالوسیله امام خمینی ج1ص83)
ج – اگر نگران آزار و اذیت مردم هستند نیز باید توجه داشته باشند که آزار و اذیت کنار زدن خلیفةالله، جایگزینی حکومتی به غیر از آن چه خداوند متعال فرموده است، غصب اموال، تحریف دین و ...، مضروب نمودن حضرت فاطمه (ع)، سوزاندن در خانهاش و در نهایت شهید ساختن ایشان و دیگر ائمهی اطهار (ع)، مظالم بسیار بزرگتری است تا صدای گریهی مظلوم.
مگر میشود امروز به زنان بحرین، لیبی، غزه، لبنان، فلسطین و ... گفت: ما بر سر شما بمب میریزیم، همسران و کودکان شما را قطعهقطعه میکنیم، خانههایتان را بر سرتان خراب می کنیم، حقوق ابتدایی شما را سلب میکنیم و هر ظلمی که از دستمان بر میآید روا میداریم، اما مبادا شما گریه کنید و یا احیاناً صدای گریهی شما را نامحرم بشنود. این شرعاً جای اشکال است؟! آن موقع هم همینطور بوده است.
د – اما، اصل قضیه این نیست که مثلاً صدای ایشان آن قدر بلند بود که در شهر مدینه میپیچید و اهالی شهر را آزرده میکرد. آخر چه کسی میتواند چنین فریادی داشته باشد؟
بلکه معترضین از دو قشر بودند. قشر اول مردم عادی و عوامی که دلشان برای گریههای شبانه روزی حضرت زهرای اطهر (ع) میسوخت. لذا توصیه میکردند که کمتر گریه کند. مثل ما که به داغدار میگوییم: کمتر گریه کن. اینطوری صدمه میبینی.
« اینكه حضرت فاطمه(ع) در فراق پدرش گریه میكرد درست است و در روایات متعددی این مطلب آمده است و در بعضی از این روایات آمده است كه همسایگان از گریههای فاطمه(ع) بی تاب شده بودند و به خدمت امیرالمؤمنین رسیدند و عرض داشتند سلام ما را به فاطمه برسان و بگو یا شب گریه كن و روز آرام بگیر و یا روزها گریه كن و شب استراحت كن و... (بحارالانوار، جلد 43، ص 36 و 35)
اما قشر دوم، سیاسیون مخالف، یعنی اصحاب سقیفه، عوامل و طرفداران آنها بودند. آنها در روز دست کم سه نوبت به مسجد (خانهی پیامبر اکرم – ص) میآمدند و مردم گروه گروه به زیارت قبر پیامبر (ص) میآمدند. خانهی حضرت علی و فاطمه (ع) نیز همانجا بود و آنها شاهد بودند که فاطمه سوگ و گریهای مدام و شبانه روزی بر سر قبر پدر و یا حتی در خانهاش دارد.
این حزن و گریه و اندوه و سوگ، برای کسانی که میخواستند به محض رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، قائله اسلام، پیامبر و خانوادهاش به پایان بسیار گران تمام میشد. چرا که موجب توجه، هوشیاری و تأثر اذهان عمومی میگردید. و گرنه هنوز مدتی از رحلت نگذشته بود و جای داشت که خود نیز حرص حکومت را رها می کردند و میآمدند ضمن تسلی بر بازمانده، بر قبر ایشان مینشستند و گریه میکردند. لذا با این گریه و عزاداری مخالف بودند، هم چنان چه امروز با عزاداری و گریه و سوگواری شیعیان بر مصیبتهای عاشورا مخالف هستند. چرا که این گریهها، هوشیاری و حرکت ایجاد میکند و این به ضرر آنهاست.
حضرت امام خمینی (ره) در موضوع گریه در سوگ اهل عصمت (ع) و به ویژه امام حسین (ع) بیانات و رهنمودهای بسیاری گویایی دارند که در ذیل دو فراز از آنها اشاره می شود:
«بچهها و جوانهای ما خیال نكنند كه مساله، مسالهی ملت گریه است، این را دیگران القا كردند به شماها كه بگوئید ملت گریه. آنها از همین گریه ها می ترسند برای اینكه گریهای است كه گریه بر مظلوم است...اینهایی كه تزریق می كنند به شما ملت گریه، ملت گریه، اینها خیانت می كنند. بزرگهایشان و ارباب هایشان از این گریهها می ترسند» - 30/7/58
«این مظاهر و مشائر و اموری كه در اسلام در آن سفارش شده باید فكر كنید كه اینها یك مساله سطحی نبوده است كه می خواستند جمع بشوند و گریه كنند، خیر. ما ملت گریه سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم كه با همین اشك ها سیل جریان می دهیم و خرد می كنیم سدهایی را كه در مقابل اسلام ایستاده است.» صحیفه نورج13 ص156
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام فاطمیه