س: در مورد «حبط - باطل شدن اعمال» توضیح دهید. آیا به نوعی ظلم نیست؟

سوالات و شبهات

در بحث با یک مرتد درباره خداوند، شبهه‌ای برایم پیش آمده است: او گفت وجود این جهان و پدیده‌ها و اتفاقات موجود در آن به علت قوانین علمی است. مثل نیروی گرانش! یا در شرایط مناسب عناصر هیدروژن و اکسیژن با هم ترکیب می‌شوند و تشکیل آب می‌دهند. پس اگر خدایی وجود دارد در این بین چه کاره است و چگونه در این امور دخالت می‌کند؟ موحدین به چه دلیلی اعتقاد دارند که خداوند جهان را آفریده است و به چه دلیلی می‌گویند که هیچ کاری در جهان بی‌اذن خداوند انجام نمی‌شود؟ یا به عبارتی هیچ علتی در جهان بی اذن خداوند منجر به معلولی نمی‌شود؟ (یازدهم تجربی، بوشهر)
آیا کارکرد دین به سعادت و رستگاری در آخرت اختصاص دارد؟ دین تا چه مقدار در زندگی و دنیای کنونی انسان دخالت دارد؟ آیا همه شئونات زندگی ما انسان‌ها می‌تواند دینی باشد؟
می‌گویند: در روز قیامت همه حسرت می‌خورند؛ چه گناه کاران، چه نیکو کاران که می‌گویند: کاش کارهای خوب بیشتری انجام می‌دادیم. بنابراین، انسان هر کاری در جهان انجام دهد، باز حسرت می‌خورد. آیا با این حرف عدالت خداوند زیر سوال نمی‌رود؟ چون قرار است ما در این روز فقط حسرت بخوریم. پس آیا ما افریده شده‌ایم در این روز فقط حسرت بخوریم؟! (دیپلم / تهران)