پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): متأسفانه بسیاری گمان دارند که "ریا" یعنی هر کاری که توسط دیگران دیده شود! خب اگر چنین باشد که اصل وجود ما و هر کاری که میکنیم، مصداق "ریا" میشود، چرا که بسیاری میبینند!
*- آیا امر به نماز جماعت نشده است و اهل عصمت علیهم السلام نماز جماعت اقامه نمینمودند که ریا نشود؟!
*- آیا به حضور و مجاهدت در میادین جهادی [اعم از علمی، اقتصادی یا نظامی و ...] امر نشده است و جهاد -چون دیگران میبینند و مطلع میشوند- مصداق ریا میباشد؟!
*- آیا اگر معلمی به دانشآموزان تدریس نمود، دانشمندی کشف خود را اعلام نمود، عالِمی کتابی نوشت و یا در کنفرانس علمی و یا بر منبر سخنرانی کرد، ریا محسوب میگردد؟!
*- ازدواج، امر الهی در تکوین و تشریع و سنت رسول خدا صلوات الله علیه و آله میباشد، و به ولیمه نیز سفارش شده است؛ حال آیا مجلس عقد و عروسی، یعنی ریا؟!
*- "تبلیغ دین خدا"، به هر شکل صحیحی، نه تنها یک فضیلت بزرگ است «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ ...»، بلکه بر هر کسی، به هر مقدار و شکلی که میتواند، لازم است؛ و تبلیغ نیز یعنی اظهار، اعلام و بیان به دیگران. آیا این مصداق ریا میباشد؟!
*- آیا تلاوت قرآن مجید، مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم، شرح و تفسیر و آموزش قرآن حکیم (و هر علم دیگری)، ریا میباشد؟!
*-آیا هر گاه خواستیم نمازی بخوانیم یا عبادتی کنیم، باید به کنجی برویم که ناپیدا باشیم، تا مبادا ریا شود؟!
معنی ریا:
"ریا" در یک جمله یعنی: «انجام کار خیری که به نیت "قربة الی الله" نباشد و هدف از انجام آن، خودنمایی به قصد فریب مردم باشد».
خداوندی که آن همه تأکید بر اقامهی نماز دارد، میفرماید: «وای بر نمازگزاری که به قصد ریا نماز میخواند» (فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ ... * الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ / الماعون، 6)
آشکار نمودن خوبی:
اما، مکرر تأکید شده که خوبی و کار خوبی که برای خدا انجام میگیرد را هم به صورت پنهانی انجام دهید و هم به صورت علنی و آشکار، تا فرهنگسازی شود؛ تا جامعه خوبی را ببیند، بیاموزد و به آن مشتاق گردیده و عمل نماید. کار خوب پنهانی، خودت را میسازد و کار خوب آشکار، جامعه را میسازد:
«قُلْ لِعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خِلَالٌ» (ابراهیم علیه السلام، 31)
ترجمه: به بندگان من كه ايمان آوردهاند بگو نماز را برپا دارند؛ و از آنچه به آنها روزى دادهايم، پنهان و آشكار، انفاق كنند؛ پيش از آنكه روزى فرا رسد كه نه در آن خريد و فروش است، و نه دوستى! (نه با مال مىتوانند از كيفر خدا رهايى يابند، و نه با پيوندهاى مادى و ...!)
نماز سیدالشهداء علیه السلام در ظهر عاشورا
در شرایط عادی نیز نماز جماعت اولویت دارد؛ چه رسد به شرایطی که نباید همه در یک خیمه جمع شوند، تا دشمن به راحتی محاصره و قتل عام نماید – گفته بودند که امام از دین خارج شده و به همین دلیل خونش مباح است! پس باید به آنها و جهانیان اتمام حجت شود که امام، در دین اهمال نیز ندارد، چه رسد به این که خارج شود، و آنان که ایشان و یارانشان را در حال نماز به تیر بستند، کافر و ظالمند ...؛ و البته کار امام علیه السلام، یکی دو حکمت ندارد که بتوان گفت: حکمتش این یا آن بوده است؛ و البته هر چه انجام میدهند، "قربة الی الله" است، چه نماز و چه جنگ.
نکته - اما، از این مهمتر این است که دقت کنیم:
●- چه کسی نسبت به دین، ایمان، تقوا و اخلاص امام تردید میکند؟!
●- چه کسی گمان میبرد که خودش بیش از امام معصوم علیه السلام، اسلام و اخلاص در عبادت و احکام را شناخته و رعایت میکند؟!
●- و بالاخره، چرا به جای آن همه معارف و حکمت، درس و عبرت، شکوه و عظمت و ...، در فاجعه کربلا و عاشورا، و آن همه درسی که میتوان از همان نماز ایشان در ظهر عاشورا گرفت، این شبهه القا میشود که آیا مصداق "ریا" میباشد و یا نمیباشد؟!
●- حرّ، همان موقع که راه امام را سد نموده بود، هنگام اقامه نماز ظهری، به نیروهایش گفت: «این فرصت کم پیش میآید که در نماز جماعتی به امامت پسر فاطمه علیها السلام شرکت کنیم»، لذا همه در نماز به امام اقتدا کردند. حال چرا این سؤال پیش نیاید که اگر دشمنان ادعای مسلمانی داشتند، چرا نه تنها در نماز جماعت امام شرکت نکردند، بلکه به آنها یورش بردند؟! و چرا پرسیده شود که «آیا نماز ایشان مصداق ریا نمیباشد»؟!
مشارکت و همافزایی (پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
پرسش:
اگر ریا گناه هست و باعث باطل شدن نماز میشود، چرا امام حسین علیه السلام، در ظهر عاشورا، جلوی دید دشمنان نماز خواندند؟ا
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10558.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه دعا نماز