پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
مگر آن چه ایشان عمل نمودند خطا بوده که پرسیده میشود: «مگر امام عصمت از گناه و خطا ندارد؟!» - این یک ترفند است که ابتدا یک قضاوت غلط و حکم نادرست نسبت به ایشان صادر میکنند و سپس میپرسند: «چرا؟!»
●- بسیار دقت شود که نوع نگرش و نیز لحن گفتار، همیشه مُعرف چگونگی و میزان شناخت و نیز باور و مواضع قلبی میباشد.
اگر کسی به ولایت، امامت و عصمت آنان شناخت و باوری ندارد، باید این که چه کردند و چه نکردند را رها کند و ابتدا نسبت به این حقایق، مقامات و درجات شناخت پیدا کند. شناخت اصل ولایت، امامت و عصمت، مقدم بر شناخت شخص ولیّ الله و امام میباشد.
اما، اگر کسی چنین شناخت و باوری [به حدّ خود] داشته داشته باشد، هرگز به هنگام پرسش، با این لحن نمیپرسد: «چرا عبرت نگرفتند، چرا خطا کردند، مگر معصوم نبودند و ...؟!» اینها سؤال نیست، بلکه اتهام و افترا است!
●- دقت کنید که گاهی نه تنها تحریفات، بلکه تحقیرها و اهانتهایی، در قالب پرسش مطرح و به اذهان القا میشود! به عنوان مثال ابتدا حکم میدهند که «به مردم تکیه کردند – عبرت نگرفتند – خطا کردند و ...» و سپس میپرسند:«چرا؟!» در این موارد، قصد نهایی (البته نه شما)، همان القای اهانتها و تسخیف میباشد، نه دانستن پاسخ.
●- بیتردید، ائمه اطهار علیهم السلام، نه به مردم کوفه تکیه کردند و نه مردم مکه و مدینه و نه به هیچ مردمان دیگری، بلکه توکل و تکیه آنها، به خداوند متعال بوده و هست.
●- هر انسان عاقل، حکیم و مؤمنی، در هر اقدامی، اهداف، شرایط و امکانات را میسنجد و سپس بر اساس تکلیف و وظیفه، طبق برنامۀ متقن و با آیندهنگری عمل مینماید، چه رسد به اهل عصمت علیهم السلام. این که بارها خواندهاید، «اگر هر امامی در زمان و شرایط امام دیگری بود، همان کاری را انجام میداد که او انجام داد»، و این که آثار عجیب سیاستها و عملکرد آنها در طول تاریخ و امروز را میبینیم، یعنی همین.
●- مردمان کوفه، یا حتی مکه و مدینه، مؤمنان ویژهای نبودند که کسی بر آنها تکیه کند! بلکه امیرالمؤمنین علیه السلام، مرکز حکومت را از مدینه به عراق و کوفه منتقل نمودند که به لحاظ سیاسی علل و حکمتهای بسیاری داشت و از جمله مرکزیت و دسترسی بیشتر به جهان اسلام آن روز که از حجاز فراتر رفته و عراق، شام و ایران بزرگ و پهناور آن روز را نیز شامل میشد. و البته حکمتهای دیگری نیز دارد، چنان که مرکز حکومت جهانی حضرت امام مهدی علیه السلام نیز واشنگتن، لندن، پاریس یا تهران نخواهد بود، بلکه کوفه خواهد بود؛ و کشتی نجات حضرت نوح علیه السلام، از کوفه (در آن سیل) به حرکت درآمد، و کشتی نجات امام حسین علیه السلام [سفینة النجاة] به همان سمت حرکت نمود.
●- "امام علیه السلام"، دو شأنیت و تکلیف دارد که یکی به مردم مربوط نیست و خواست مردم نقشی در آن ندارد، که آن "ولایت و امامت الهی" میباشد، اما دیگری منوط به خواست مردم میباشد که آن "حکومت" است. چرا امام مهدی علیه السلام، هنوز ظهور و قیام ننمودهاند؟!
وقتی مردم به سقیفه رویآوردند و حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام را نخواستند، به ولایت و امامت ایشان لطمهای وارد نشد، اما حکومت ننمودند – و وقتی مردم پس از 25 سال ریختند و حکومت ایشان را خواستند، ایشان پذیرفتند؛ هر چند که میدانستند بسیاری از مردم، همچنان زیر بار ولایت و امامت ایشان نرفتهاند، بلکه فقط از حکومتهای دیگر ناامید و خسته شدهاند و حکومت ایشان را طالبند!
وقتی امام حسین علیه السلام، مجبور شد از مدینه خارج شود، بزرگان دینی، مذهبی و قومی کوفه نامه نوشتند که ما نیز با حکومت یزید معلون مخالفیم، لطفاً تشریف بیاورید به کوفه که با حکومت پدرتان آشنا هستند، و بر ما حکومت کنید، تا از قوا و آرایش منسجمی برای مقابله با تهاجم یزید برخوردار شویم. پس باید این دعوت را میپذیرفتند، و اگر نمیپذیرفتند و میگفتند: من بنا به علم امامت و نیز تجربه گذشته میدانم که شما بیوفا هستید؛ امروزه میگفتند: «اولاً ایشان قصاص قبل از جنایت کردهاند، این که مردم کوفه در یک دوره بیوفا بودند، دلیل نمیشود که در تمامی دورانها بیوفا باشند، شاید در ادعای خود صادق بودند! ثانیاً مییگفتند: چرا نپذیرفتند تا از قدرت لازم برای مقابله با یزید ملعون برخوردار گردند ...؟!» و کسی نمیتوانست دلیل بیاورد: «چون میدانستند آنها بیوفا هستند!»
●●●- بنابراین، شناخت ولایت، امامت و عصمت و باور و ایمان به آن یک مقوله است، و مطالعه تحلیلی تاریخ و بررسی شرایط، علل، عوامل، نتایج، آثار و پیامدها یک مقولۀ دیگری میباشد. نه 25 سال حکومت ننمودن و نزدیک به 5 سال حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام، در مقام و جایگاه ولایت و امامت ایشان، نقش دارد و نه شش ماه حکومت امام حسن و خروج سیدالشهداء علیهما السلام، تعریف و حقیقت "ولایت و امامت و عصمت" ایشان را متغیر میسازد، چنان که هر اتفاق دیگری میافتاد، "ولایت، امامت و عصمت" ایشان ثابت بود و متغیر نمیگردید.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه