پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
نفرموده: «شیطان از یادت بٌرده یا میبرد»، بلکه فرموده: «اگر از یادت برد».
الف - با توجه به آیه قبل، معلوم میشود که آیه خطاب به همگان میباشد و نه شخص ایشان؛ چنان که بسیاری از آیاتی که به ایشان نازل شده، خطاب به همگان میباشد.
متن و برگردان (ترجمۀ) دو آیه، به شرح زیر میباشد:
«لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ * وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»
- براى هر خبرى قرارگاه و زمان و مكانى معيّن است و در آيندهاى نزديك خواهيد دانست * هر گاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مىكنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از به ياد آمدن، با اين جمعيّت ستمگر منشين.
ب - تمامی تعالیم معرفتی، تذکرات، اوامر و نواهی الهی، ابتدا خطاب به شخص پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میباشد، چرا که وحی به ایشان نازل میشود؛ لذا اگر به مهمی تذکر داد، معنایش این نیست که ایشان نمیدانسته و یا فراموش نموده باشند، و اگر از حرامی نهی فرمود، معنایش این نیست که ایشان العیاذ بالله، مرتکب آن میشدند! بلکه، خطاب نخست به ایشان است و از ایشان به دیگران منتقل میشود.
*- به عنوان مثال، فرمود: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ - پس بدان که همانا إلهی جز او نیست» (محمد صلوات الله علیه و آله، 19)؛ حال آیا ایشان که پیامبر خدا بودند، العیاذ بالله نمیدانستند؟! یا آن که آیه و حتی ادامۀ آن که امر به طلب مغفرت برای خود و سایر مؤمنان میباشد، خطاب به همگان است؟!
*- در آیۀ دیگری به ایشان خطاب میفرماید: «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ - هنگامى كه قرآن مىخوانى، از شرّ شيطان مطرود، به خدا پناه بر» (النّحل، 18). این آیه نیز به ایشان نازل شده، اما مخاطبش ایشان و همگان هستند، چنان که در آیات بعدی، راجع به چگونگی عدم تسلط شیطان بر مؤمنان و تسلطش بر کسانی که خودشان ولایت او را میپذیرند توضیح داده است.
پس این، دستوری است که باید اجرا شود، حتی اگر قرائت کنندۀ قرآن کریم، معصوم باشد. چرا که این فقط خداوند است که قدرت دارد شرّ شیاطین را از انسان دور گرداند.
شیطان
از آیات قرآن کریم و احادیث روشن میشود که "شیطان" فقط ابلیس لعین نیست، بلکه "شیاطین جنّ و انس" وجود دارند که از هیچ تلاشی برای انحراف و ضربه زدن به انسان، دریغ نمیکنند.
بنابراین، اگر ایشان فرموده باشند که «شیطان من، به دست من رام شد»، اولاً: بیانگر آن است که هر کسی شیطان مخصوصی دارد - ثانیاً: بیانگر آن است که آدمی امکان و قدرت کنترل شیطان مخصوص خودش را دارد - و ثالثاً: ایشان نفرمودند که تمامی شیاطین انس و جنّ رام شدند و هیچ کدام به من نزدیک هم نمیشوند! چنان که در قرآن کریم فرمود:
«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» (الحج، 52)
- هيچ پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هر گاه آرزو مىكرد (و طرحى براى پيشبرد اهداف الهى خود مى ريخت)، شيطان القائاتى در آن مىكرد؛ امّا خداوند القائات شيطان را از ميان مىبرد، سپس آيات خود را استحكام مىبخشيد؛ و خداوند عليم و حكيم است.
●- بنابراین، حتی اگر شخص معصوم باشد نیز شیاطین جنّ و انس، تلاش خود را برای ضربه زدن به کار میبندند، و البته خداوند متعال نیز روشهای مقابله با آنها را آموزش میذهد، و در این آموزشها، شخص پیامبر خدا و دیگران، همگی مخاطب میباشند.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه آیات قرآن