س 816 - اختیار و انتخاب انسان از چه چیزی نشات می‌گیرد؟ از گذشته و تجربه انسان - از فطرت و ذات انسان که توسط خدا بوده؟ در تمامی حالات بالا انسان در آن دخیل نیست و توسط خدا برنامه ریزی شده. حال آیا اختیار معنایی دارد؟ (مدیریت کسب و کار / تهران)

سوالات و شبهات

س 435 - چرا خدا به ما اختیار داده؟ مگر نمی‌توانست ما را مجبور به بندگی و حرکت در راه تکامل کند؟ در این صورت به نفع ما بود به این معنا که کسی وارد جهنم نمی‌شد!
س 436 - در آیه پنجم از سوره مبارکه مدثر، خطاب به نبی مکرم اسلام صلی ا... علیه و آله و سلم می‌فرماید: «وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ» یعنی از پلیدی و ناپاکی هجرت کن. آیا معاذا... حضرت ختمی مرتبت دچار ناپاکی بودند که پروردگار دستور هجرت از رحز و پلیدی را صادر می‌فرماید؟
س 437 - در بخشی از کتاب معارف سال سوم راهنمایی آمده: «کسانی که ادعا می‌کنند که امام زمان را ملاقات می‌کنند، دورغگو هستند». (اشاره به روایت بحارالانوار ج 51 ص 109). حال دانش آموزان می‌پرسند: پس چرا ما می‌شنویم که برخی از بزرگان امام زمان را دیده‌اند، و گاه کتاب‌هایی را می‌آورند که دربردارنده ملاقات‌های افرادی با امام زمان می‌باشند. بعضی‌ها هم مثال آیت الله بهجت (ره) را می‌زنند و.... حال چه پاسخی باید به آن‌ها داد؟ (ارشد الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی)