ایکس – شبهه : از سر خود نظر میدهند. نظری که نه با عقل انطباق دارد و نه با آیات قرآن کریم و نه با احادیث و روایات وارد شده در این زمینه.
به لحاظ عقلی دقت فرمایید که مگر میشود، اثر عمل باقی بماند، اما به حساب مؤثر گذاشته نشود؟! چطور ممکن است اگر کسی مدرسه یا بیمارستانی تأسیس کرد و یا کسی شهری را ویران کرد و یا کسی با کلاهبرداری دارایی کسی را تصاحب کرد و در سرنوشت او و نسلهای بعدی اثر گذاشت، یا کسی ملک خود را برای پس از مرگش وقف مدرسه یا مسجد کرد، یا کتابی مؤثر تألیف نمود (و سایر باقیات الصالحات) با مرگش پروندهاش مختومه اعلام گردد و دیگر هیچ عقوبت خوب یا بدی برایش منظور نگردد؟!
به لحاظ قرآنی نیز خداوند متعال بر همین معنا تأکید دارد و تصریح مینماید که همهی اعمال و آثار آنها را در کتاب اعمالشان مینویسیم:
«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبينٍ» (یس، 12)
ترجمه: ماييم كه مردگان را زنده مىكنيم و آنچه كردهاند و آنچه از آثارشان بعد از مردن بروز مىكند همه را مىنويسيم و ما هر چيزى را در امامى مبين برشمردهايم.
آیا پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) و سایر علما، مجاهدین فی سبیلالله و شهداء و ...، هیچ نقشی در هدایت مسلمانان و مؤمنان امروز ندارند؟! یا در حقیقت هر چه هست، آثار زحمات و ایثارها و از جان گذشتگیهای آنان است و آیا هیچ برایشان ثبت و منظور نمیشود؟
پس، اگر پرونده بسته نیست و ارتباط برقرار است، دعا، نماز، خیرات و ... نیز میرسد. و البته که اصل فایدهی خیرات، چه اقامهی نماز باشد، چه تلاوت قرآن و چه اطعام دیگران، به زندهها میرسد و او ثواب این کار صواب (خیر) را خیرات میکند. و نماز قضا نیز مانند ادای قرض است. اگر کسی بدهکار باشد و از دنیا برود، حقی برگردن اوست. حال اگر کس دیگری این حق را ادا نماید، مشکلش حل نمیشود؟
این سخنان بیمنطق را حتی اگر در سایتهایی به نام شیعه و تشیع مطرح کنند، همان رواج و تبلیغ فرهنگ منحط «وهابیت» است که میخواهند هر گونه ارتباطی را بین فرد با قرآن و اهل عصمت (ع) را قطع کنند و با حفظ پوسته و نام اسلام، بینش مادهگرایانه و سطحیبینانه را میان مسلمانان ترویج نمایند.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه نماز