ایکس – شبهه: جراحی برای زیبایی فی نفسه اشکال ندارد و مصداق ناشکری نیز نمیباشد، مگر آن که موجب یا مستلزم حرامهای دیگری مانند: ایجاد خطر جدی یا قابل توجه برای سلامتی یا تماس نامحرم به هنگام عکسبرداری، بیهوشی، عمل جراحی، پانسمان، اسراف و ... گردد. چرا که عمل زیبایی معالجه ضروری نیست که اضطرار ایجاد نماید.
فتاوای اغلب فقها نیز همین است. البته کسانی که هنوز به تقلید از مرحوم آیت الله العظمی بهجت هستند، باید دقت کنند که فتوای ایشان تا حدودی متفاوت است و به صرف زیبایی جایز نمیدانند. ذیلاً به فتاوای برخی از مراجع تقلید محترم اشاره میگردد:
امام خمینی(ره):
اگر جراح زن باشد و موجب ضرر هم نشود مانع ندارد.
(استفتائات، ج3، ص 253، س 22، و ص 628، س 183)
آیةالله خامنهای(دام ظلّه):
این کار فی نفسه اشکال ندارد (ولی در صورتی که پزشک مرد باشد چون) عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود، نگاه کردن و لمس حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
(اجویة استفتائات، ص 311 س 1301 مسائل جدید از دیدگاه علماء ج 3، ص 153)
آیة الله بهجت(ره):
برای صرف زیبایی باشد جایز نیست بنابر احتیاط (واجب)
(احکام و استفتائات بهداشتی و پزشکی، ص 66، س 3 و 2)
آیة الله تبریزی(ره):
اگر توسط پزشکان زن و با استفاده از اجزاء بدن خود بوده باشد یا عمل جراحی در باطن انجام گیرد و به طوری که پوست بدن خود آن را بپوشاند. مانعی ندارد و در غیر این صورت جایز نیست.
(صراط النجاة، ج9، 290، س 980 مسائل جدید از دیدگاه علماء ج 3، ص 154)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
با پرهیز از لمس و نظر حرام، جایز است.
(فقه برای غرب نشینان، ص 251 م 371)
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج 3، ص 153)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر غرض عقلانی در بین باشد اشکال ندارد.
(مسائل جدید، ج 3، ص 154)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
فی نفسه مانعی ندارد و اما اگر مستلزم فعل حرامی شود، مثل این که پزشک نامحرم جراحی کند جایز نیست.
(جامع المسائل، ج2، ص607 س 1614 )
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 153)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
در صورتی که آمیخته با حرام دیگری نباشد در هیچ صورت اشکال ندارد و در صورتی که مستلزم حرامی باشد (مثل نظر و لمس نامحرم) تنها در صورت ضرورت، جایز است.
(استفتائات جدید، ج1، ص 478 س 1563)
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3، ص 153)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اگر در جراحی مذکور غرض عقلانی وجود داشته باشد و اسراف نباشد جایز است.
(هزار و یک مساله فقهی، ج1، ص 285، س 971)
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه