ایکس – شبهه: حکم دادن فقها به احوط دو جور است: اگر در مسئلهای اول حکم مسئله را بیان کنند اما بعد از آن بگویند احوط اینست که ... ، آن احوط، احتیاط مستحبی است. اما اگر در مسئلهای از ابتدا با احوط پاسخ دهند آن احوط، احتیاط واجب است و در حرام یا حلال بودن هیچ فرقی با حکم ندارد. تنها فرقش اینست که در احتیاط واجب میتوان به مجتهدِ اعلم دیگری که در این مسئله به حکم قطعی (نه احوط و احتیاط واجب) رسیده است و حکمی دارد رجوع نمود.
اما به طور خلاصه باید گفت ازدواج دائم با زنان اهل کتاب منع شده است و دو شرط برای آن گذاشته شده اول این که فرد در عصر و حرج (فشار و اذیت) باشد و دوم این که زن مسلمان یافت نشود که این دو صورت هم به ندرت اتفاق میافتد. ضمناً در آیات قرآن و احادیث نوارنی از ائمه معصومین (ع) از ازدواج موقت نیز با زنان کافر منع شده و از علل مهم آن هم تأثیرگذاری آنان بر ایمان و حیا و دینداری انسان مسلمان است. لذا تحمل کردن و در خواست از خداوند برای اعطای یک همسر و مومنه بهترین راه است. خداوند کریم در قرآن مجید میفرماید:
«وَلاَ تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لاَ تُنكِحُواْ الْمُشِرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُواْ وَ لَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُوْلَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ يَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (سوره مبارکه بقره آیه 221)
و با زنان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان بياورند قطعاً كنيز با ايمان بهتر از زن مشرك است هر چند [زيبايى] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرك زن مدهيد تا ايمان بياورند قطعاً برده با ايمان بهتر از مرد آزاد مشرك است هر چند شما را به شگفت آورد آنان [شما را] به سوى آتش فرا مىخوانند و خدا به فرمان خود [شما را] به سوى بهشت و آمرزش مىخواند و آيات خود را براى مردم روشن مىگرداند باشد كه متذكر شوند.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه