ایکس – شبهه: متعصب را اگر به معنای «عصبیّت» بگیرید، برای یک مسلمان هیچ معنا، مفهوم و جایگاهی ندارد، به ویژه در فرهنگ که تشیع که تأکید دارد «اصول دین تحقیقی است و تقلید در آن جایز نیست»، اما اگر برای تخطئه، نام شناخت، باور، اعتقاد راسخ، ایمان محکم و استقامت را «تعصب» گذاشتهاند و بدین معنا این لفظ را استعمال میکنند، آن وقت باید گفت که «بیتعصب» یعنی انسان بیجهت، بیشناخت، بیغیرت و ... . لذا با این معنا، قطعاً هر مسلمانی متعصب نیز هست.
مهمترین وظیفه هر انسانی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) تعقل و تفکر است که خود کسب علم و معرفت در هر مقولهای را ایجاب میکند. چه وظیفهای بالاتر از «شناخت» برای انسان وجود دارد، پس اگر شناخت درستی پیدا کرد، تکالیف را خواهد دانست.
البته کسی با تعصب (به معنای لجاج و عصبیت) به این شناخت نمیرسد و همین طور با غلبهی نفس به نام بی تعصبی- به شناخت نخواهد رسید. همانطور که میدانید نوع بشر «توجیهگر» است. هر کجا با اعتقاد راسخی مواجه میگردد که مورد پسند و پذیرشش نیست، میگوید «این تعصب است» و هر کجا خواست بیقیدی و لاابالیگری خود را توجیه و موجه کند، می گوید: «من تعصب ندارم».
پس، گام اول حصول «شناخت» است، شناختی درست، صحیح، معقول، منطقی، مستدل و مستند، نسبت به حقایق عالم هستی و واقعیتها. شناخت حق از باطل و شناخت راه رشد از راه گمراهی، انحطاط و سقوط.
هر کس که نسبت به هر مقولهای شناخت لازم را پیدا کرد و به آن باور و ایمان آورد، آن وقت خودش وظایفش را نیز میشناسد و عمل میکند.
در هر حال اگر کسی مسلمان است، میداند (یا باید بداند) که خدا در قرآن و پیامبر اکرم (ص) در طول حیات تکالیف مردم به ویژه در خصوص خلافت پس از رحلت را مشخص نموده و در غدیر خم نیز بر آن پیمان و بیعت گرفته است. کسانی هم که به آن بیعت پایبند هستند، به ائمه رجوع کرده و تکلیف خود را نسبت به غیاب ائمه میدانند که خلاصه میشود در رجوع به فقها و پذیرش «ولایت فقه» و بالتبع آن «ولایت فقیه».
نه خداوند متعال آخرین انبیایش را از تکلیف مردم نسبت به بعد از رحلت او بیخبر گذاشت و مردم را بدون آگاهی و هدایت رها کرده است – نه پیامبر اکرم (ص) در ابلاغ فرمان و رهنمود الهی دریغ نمود و مردم را بلاتکلیف گذاشت و نه آنان که معرفی شدند مردم را در مواقفی که به آنان دسترسی ندارند [خواه در حضورشان یا غیبتشان] بلا تکلیف گذاشتند. پس باید شناخت و دانست. این بزرگترین وظیفه یک مسلمان و هر انسان عاقل دیگری است.
مرتبط:
علوم قرآن و حدیث: این که در خطبه غدیر نام حضرت مهدی (عج) آمده است، دلیل نیست که همین حجةبن الحسن (ع) در اعتقاد شیعیان باشد؟ استناد نمایید. اسناد معتبر تشیع و تسنن را قبول داریم.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه