پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): این که در کتب درسی چه نوشته و چرا نوشته شده را نمیدانیم، اما در هر حال ملاک سنجش هر نوشتاری دربارۀ اسلام، انطباق با عقل، قرآن کریم و احادیث معتبر میباشد، اگر منطبق بود پذیرفته میشود و اگر نبود، نمیشود.
انتخاب واژگان مناسب، برای رساندن صحیح یک پیام یا گزاره، امر بسیار مهمی است، چرا که انتخاب نادرست واژگان، معنا و مفهوم و موضوع را تغییر میدهد.
حال بیندیشید که «نسخه کاملتر» یعنی چه؟! آیا خداوند علیم و حکیم، وحی ناقصی فرستاده و سپس آن را ویرایش و کامل کرده است؟! بدیهی است که با چنین اندیشهای، اولاً افترای نقص علم به خداوند متعال نسبت داده شده و ثانیاً همین پرسش در ذهن میگردد که «چرا از همان ابتدا همین قرآن مجید را نازل ننمود». لذا باید معنا و مقصود دیگری در کار باشد.
بنابراین، اگر در کتب درسی آمده که «قرآن کریم، نسخه کامل شدهی تورات و انجیل و زبور میباشد»، و مقصود ناقص بودن آنهاست، گزارهی بسیار نادرستی میباشد، چون کتابهای آسمانی (وحی) همیشه کامل بودهاند.
نکته:
باید به چند نکتۀ مهم، توجه شود: "دین"، با "شریعت" متفاوت است.
الف – دین، همان اصول عقاید است، همان معارف و اعتقاد به "توحید و معاد و بالتبع نبوت و وحی" میباشد که نه تنها در هیچ دینی تغییر نیافته، بلکه آن چه در زبور، تورات و انجیل آمده، در قرآن کریم نیز تکرار شده است، و تصریح شده که تمامی انبیا و رسولان الهی، یک جهانبینی، یک هدف و یک دعوت داشتهاند. مگر یک خدا، یک معاد و یک انسان، چند جور معارف میتواند داشته باشد؟!
به این آیات دقت کنید که عین هم هستند و فقط نام پیامبر در آنها تغییر کرده است:
«إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ» (الشعراء، 124 تا 126)
ترجمه: آن هنگام كه برادرشان هود به آنان گفت: چرا پرهيزگار نمىشويد * من براى شما پيامبرى امين هستم * پس از خدا پروا كنيد و از من اطاعت نماييد.
«إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ» (همان، 142 تا 144)
ترجمه: آن هنگام كه برادرشان صالح به آنان گفت: چرا پرهيزگار نمىشويد * من براى شما پيامبرى امين هستم * پس از خدا پروا كنيد و از من اطاعت نماييد.
«إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ» (همان، 161 تا 163)
ترجمه: آن هنگام كه برادرشان لوط به آنان گفت: چرا پرهيزگار نمىشويد * من براى شما پيامبرى امين هستم * پس از خدا پروا كنيد و از من اطاعت نماييد.
«إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ» (همان، 177 تا 179)
ترجمه: آن هنگام كه برادرشان شعیب به آنان گفت: چرا پرهيزگار نمىشويد * من براى شما پيامبرى امين هستم * پس از خدا پروا كنيد و از من اطاعت نماييد.
«إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ» (همان، 124 تا 126)
ترجمه: آن هنگام كه برادرشان هود به آنان گفت: چرا پرهيزگار نمىشويد * من براى شما پيامبرى امين هستم * پس از خدا پروا كنيد و از من اطاعت نماييد.
چرا تک تک انبیا را نام برده و عین جمله را تکرار نموده است؟ برای این که بدانیم دعوت همه یک چیز بوده است، چنان که در مورد حضرات ابراهیم، موسی علیهم السلام نیز مشابه همین دعوت بیان شده است و در خاتمه دعوت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نیز همین بوده است.
ب– شریعت، همان قوانین، حقوق، بایدها و نبایدها و یا همان "فقه" است که گاه متغیر میشود، چرا که حوزه مأموریت، مخاطبان، مدت و زمان یک شریعت و ...، متغیر و متفاوت میگردد. حتی در یک شریعت واحد مانند اسلام نیز برخی از احکام به تناسب شرایط زمانی و مکانی متفاوت میگردد، چنان که نماز واجب یومیه، برای مسافر شکسته میشود – یا روزه بر بیمار یا مسافر حرام میشود – و حج فقط بر افراد مستطیع واجب میشود و در حال احرام، برخی از حلالها، تا خروج از احرام حرام میشود و ... .
کمال دین
●- کمال دین، به معنای ناقص بودن ادیان دیگر و یا کتب آسمانی (وحی) نمیباشد، هر کدام به نوبۀ خود و در جای خود کامل بودهاند؛ بلکه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»، اولاً ناظر بر خاتمیت و جهانی بودن این دین و شریعت میباشد، ثانیاً ناظر بر همین دین اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله میباشد که بقا و استمرارش تا آخر الزمان، با تعیین امامت 12 امام علیهم السلام، تعریف و تضمین شده است.
●- کمال دین، در اصول و معارف، این نیست که دعوت متفاوتی صورت پذیرفته است، بلکه یعنی همان معارف در خداشناسی، معادشناسی، نبوت و ولایت شناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی، اخلاق و رفتار شناسی و ...، به صورت عمیقتر و جامعتری بیان شده است، چرا که اسلام برای همگان در هر زمان است و بدیهی است که عقول و علوم رشد خواهند داشت؛ چنان که امام سجاد علیه السلام فرمودند:
«إنّ الله عزّوجلّ علم أنَّه يكون في آخر الزّمان أقوام مُتعمِّقون, فأنزَل اللهُ تعالى "قُل هو اللهُ احدٌ" و الآيات من سورة الحديد إلى قوله "وَهُو عَليمٌ بِذاتِ الصّدور" فَمَن رامَ وَراء ذلك فَقد هَلك» (اصول کافی، ج1، کتاب التوحيد، ص 283)
ترجمه: به راستی خدای عزّوجلّ می دانست که در آخرالزّمان مردمی کاوشگر و ژرفنگر میآیند، از این رو "قل هو الله احد" و آیاتی از سوره حدید تا آنجا که میفرماید "و هو علیم بذات الصدور" را نازل کرد، هرکس در خداشناسی فراسوی اینها را بجوید هلاک شده است.
●- کمال دین، در شریعت (احکام)، یعنی برخی از احکام در شرایع، مربوط به یک قوم خاص و یا در یک برههی خاص بوده است، اما وقتی دین خاتم آمده و دین جهانی و همیشگی شده، احکامی لازم دارد که برای همگان در هر زمان و موضوعی باشد.
بنابراین، پاسخ به این که «چرا از ابتدا همین قرآن را نازل ننمود؟»، روشن میشود.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی.
پرسش:
در کتاب دینی دبیرستان مطرح شده بود که قرآن مثل کتابهای دیگر نیست که نویسنده آن را چند سال بعد ویرایش کند، اما میدانیم که قرآن کریم، نسخه کامل کتب پیشین است. چرا خدا از همان ابتدا قرآن را نازل ننمود؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10827.html
کلمات کلیدی:
قرآن آیات قرآن