پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): برخی حتی به هنگام رجوع به قرآن کریم، به جای توجه و تعمق در آن چه بیان شده، فقط و فقط به دنبال یافتن ضد و نقیض هستند که البته پیدا هم نمیکنند! برخی دیگر نیز اصلاً کاری ندارند که در قرآن مجید چه آیهای آمده و چه میگوید، بلکه فقط و فقط میخواهند ضد تبلیغ کنند، لذا با ترجمه غلط، تفسیر به رأی، خلط مبحث، تجزیه و ترکیبِ من درآوردی در استناد به آیات و ...، سعی در القای شبهه و ضد تبلیغ میکنند. اما قرآن کریم، کتاب پنهانی نیست، در اختیار همگان وجود دارد و با کمی تأمل در آیات، بسیاری از سؤالات و شبهات رفع میگردد.
آیات مورد استناد:
کلمهی "زقوم" فقط یک بار و کلمه "الزّقوم" نیز فقط دو بار در قرآن کریم آمده است.
زقوم - در یک آیه، خطاب به همین گمراهان تکذیب کننده فرمود:
« ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا ٱلضَّآلُّونَ ٱلْمُكَذِّبُونَ * لَآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ * فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ * فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ * فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ »
ترجمه: سپس شما ای گمراهان تکذیبکننده! * قطعاً از درخت زقّوم میخورید * و شکمها را از آن پر میکنید * و روی آن از آب سوزان مینوشید * و همچون شتران (مبتلا به بیماری عطش،، از آن میآشامید!»
یک: همان طور که مشهود است، در این آیه، هیچ توصیفی از درخت و میوه زقوم نشده است که گفته شود با توضیف دیگری تضاد یا تناقض دارد یا ندارد. صرفاً یک خبر، از یک واقعهی حتمی میباشد.
دو: در مقابل آن آیهای که توصیف زقوم در آن آمده نیز توصیف دیگری وجود ندارد که گفته شود تضاد یا تناقض دارد!
سه: این آیه، یک خبر است، یک انذار است. خطاب به گمراهان تکذیب کننده فرموده است که بدون شک، حتماً و قطعاً از میوه زقوم میخورید و از رویش هم آب جوشان مینوشید و تصریح شده که دست خودتان هم نیست که امتناع ورزید؛ بلکه عذاب بدتر، آن شدت گرسنگی و تشنگی است که شما را وادار به خوردن زقوم و نوشیدن آب جوشان میکند. حال این کجایش با کدام آیه تناقض دارد؟!
الزقوم - در این آیه، ضمن خبر، درخت زقوم را توصیف نیز نموده است و میفرماید:
« أَذَلِكَ خَيْرٌ نُزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ * إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ * إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ * طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ * فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ * ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِنْ حَمِيمٍ » (الصافّات، 62 تا 67)
ترجمه: آیا این (نعمتهای جاویدان بهشتی) بهتر است یا درخت (نفرتانگیز) زقّوم؟! * ما آن را مایه درد و رنج ظالمان قرار دادیم! * آن درختی است که از قعر جهنّم میروید! * شکوفه آن مانند سرهای شیاطین است! * آنها [= مجرمان] از آن میخورند و شکمها را از آن پر میکنند!
یک: این آیه با یک سؤال عقلی، در مقایسه نعمت با عذاب شروع شده است؟
دو: سپس به محل رویش اصل درخت زقوم اشاره نموده و شکوفه یا میوهاش را توصیف نموده است.
سه: سپس دوباره خبر داده که اهل جهنم از آن میخورند و از رویش نیز آب جوشان مینوشند.
*- حال دو آیهای را که یکی صرفاً خبر قطعی است و توصیفی از زقوم در آن نیست و دیگری ضمن خبر توصیفی هم دارد، چگونه با هم مقایسه کرده و به وجود تناقضش در توصیف زقوم پیبردهاند؟!
الزّقوم – در آیهای دیگر فرمود:
« إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقُّومِ * طَعَامُ الْأَثِيمِ * كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ * كَغَلْيِ الْحَمِيمِ » (الدّخان، 43 تا 46)
ترجمه: [آری] به درستی که درخت زقوم * خوراك گناه پيشه است * مانند سرب آب شده كه در شكم غليان كند * آنهم غليانى چون آب جوش.
یک: این آیه نیز با یک خبر قطعی شروع شده که هیچ تفاوتی با اخبار قبلی ندارد. درخت زقومی است که خوراک اهل جهنم میباشد و حتماً از آن میخورند.
دو: در این آیه نیز توصیفی از خود زقوم نشده که با آیهای دیگر تضادی داشته باشد یا نداشته باشد، در واقع فقط در یک آیه توصیف شده و آن یکی با خودش تناقضی ندارد.
سه: در این آیه، به اثر زقوم در شکم گناهکار اشاره شده (نه توصیف خود زقوم) و برای فهم و درک، در قالب مِثل بیان شده است. میفرماید که این زقوم، در شکم مانند سرب آب شده، غلیان دارد، و شدت غلیان آن نیز به حد آب جوشان میباشد، یعنی از شدت حرارت مثل آب مایه شده و مانند آب جوش، غلیان دارد.
نتیجه:
پس، معلوم شد که در یک آیه، فقط خبر از زقوم به عنوان خوراک اهل جهنم داده است – در یک آیه، زقوم را توصیف نموده است و در آیهی دیگر، به شکل و احوال آن در شکم خورندهاش اشاره نموده است.
*- حال این سه موضوع متفاوت را چگونه با هم سنجیدند و نتیجه گرفتند که تناقض دارد؟!
خوراکیهای دیگر اهل جهنم:
در متن سؤال، به آیاتی که از خوراکیهای دیگر اهل جهنم خبر میدهد استناد شده است، مانند:
« فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ * وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ * لَا يَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ » (الحاقة، 35 تا 37)
ترجمه: پس امروز او را در اينجا حمايتگرى نيست * و نه طعامی، جز از چرک و خون! * كه آن را جز خطاكاران نمىخورند.
یک – این آیه نیز یک خبر است و توصیف زقوم نیست.
دو – در بهشت نعمات گوناگون وجود دارد و در جهنم نیز عذابهای گوناگونی وجود دارد، هم زقوم هست، هم آب جوش هست، هم چرک و خون هست و ... .
سه - حاصل معنای این آیهی کریمه (با توجه به آیات قبلی در توصیف بخیل و ...) اين است كه او از آنجا كه كسى را به اطعام مسكينان تشويق نمىكرد (نه این که فقط خودش اطعام نمیکرد)، امروز طعامى به جز "غسلين" اهل دوزخ ندارد!
*- این آیه حاکی از آن است که نه تنها اطعام مسکین واجب و ضروری است، بلکه حتی تشویق دیگران به این مهم نیز واجب و ضروری است، چنان که برای آنان که دیگران را تشویق نمیکنند، عذاب سختی در پیش است.
نکته: میخواهند بگویند که «خب، حالا تناقض پیدا شد! یکجا فرمود خوراکشان زقوم است، اینجا فرمود به جز چرکابه نمیخورند»!
آری، در جهنم، گناهکاران در چرک و خون خودشان و سایر همانندهای خودشان غرق هستند؛ پس هر چه که میخورند، به همراه همان چرک و خون است، لذا فرمود: جز چرک و خون نمیخورند، و این صحیح است، نه این که نفی دیگر عذابها باشد و یا تناقض داشته باشد.
مِثل این است که گلوی بیماری چرک کرده باشد و این غدهی چرکی سر باز کرده باشد، پس اولاً مدام چرک و خون میخورد و ثانیاً هر چه که بخورد، به همراه چرک و خون میخورد و خبر دهنده میتواند بگوید که «این بیمار به جز چرک و خون نمیخورد!» مضافاً بر این که «زقوم»، سیب و گلابی تلخ و بد مزه نیست، بلکه خوراک گداختهی اهل جهنم است که آن چرک و خون را تشدید میکند. پس باز هم تفاوتی نبود، چه رسد به تناقض.
تذکر:
اما نکته و تذکر مهم این است که ببینیم آیات قرآن کریم، در چه کسانی، چه نوع اثری دارد؟ همین قرآنی که برای عدهای هدایت کننده است، برای عدهای دیگر موجب خسران بیشتر میگردد، چرا که نمیخواهند بخوانند تا بدانند و بفهمند و ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند، بلکه فقط به دنبال ایراد گرفتن هستند، و چون ایرادی نمییابند، با دروغ، خلط مبحث و ...، جدل بیمورد میکنند؛ غافل از این که به واسطهی گمراهی، تکذیب، خصومت و لجاجشان، به این جهنم، انواع عذابها و خوراکهایش، خیلی نزدیکاند!
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
(فضای مجازی) با استناد به آیاتی در مورد خوراک جهنمیان، میگویند: در این آیات تناقض وجود دارد! پاسخ چیست؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7949.html
کلمات کلیدی:
قرآن آیات قرآن