نماز – نگاهی دوباره به معراج مؤمن – 20/ ذکر رکوع

سوالات و شبهات

س 447 - در روایات برای اشخاصی که اصطلاحا "نواب اربعه" نامیده می‌شوند بعنوان وکیل یاد شده است. آیا به نظرتان وکیل با نایب متفاوت نیست؟ باتوجه به اینکه این مسئله(نیابت) بعدها موجب برداشت‌هایی شده است، درباره ان توضیح بفرمایید. آیا روایتی وجود دارد که نصب با لفظ نایب ذکر شده باشد؟
من دو سوال درباره صلوات دارم: اول اینکه مگر ما وقتی صلوات می‌فرستیم، ثوابش به همه 14 معصوم علیهم السلام نمی‌رسد؟ پس چرا بعضی از بزرگان مثل حضرت آیت الله بهجت فرموده‌اند: زیاد صلوات بفرستید و به امام زمان سلام الله علیه هدیه کنید؟ دوم اینکه وقتی ما ذکر مبارک صلوات را می‌فرستیم، اگر ثوابش را به اموات و یا معصومین هدیه کنیم، آیا ثواب آن صلوات به حضرت محمد و آلش هم می‌رسد؟
در سوره یونس ذکر شده که " انّ اولیاءلله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون"؛ در آیه هیچ قیدی که آن را مطلق دنیا یا آخرت کند ندارد. از طرفی دیده‌ایم که ائمه برای امور دنیوی مثلا پیامبر (ص) برای فوت ابراهیم فرزندشان دچار اندوه شدند و .... از سویی در قرآن، متقین را واجد خوف از خداوند می‌خواند. این آیات و روایات کاملا در تضاد با هم هستند. چه پاسخی برای این شبهه وجود دارد؟ (طلبه / کرمانشاه)