ایکس – شبهه – پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: اگر چه «بخشش گناهان» خود از شئون و مصادیق رحمت است، اما رحمت الهی مختص به بخشش گناهان نمیباشد، بلکه «واسعه» است، یعنی به همه چیز وسعت و احاطه دارد. از این رو حتی ملائک، انسان، حیوانات، گیاهان و جامدات نیز مشمول این رحمت واسعه هستند، چنان چه فرمود: «وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ - و رحمتم همه چيز را فرا گرفته است/ الأعراف، 156».
خلقت و وجود بخشیدن، ربوبیّت و پرورش دادن، قیمومیّت و حفظ نمودن، رزاقیت و روزی دادن و ...، همه تجلی علم، حکمت، قدرت، اراده، مشیّت و نیز «رحمت» الهی است و بخشش گناهان نیز یکی از مصادیق رحمت الهی میباشد.
الف – همیشه و همه جا، بخشش برای کسی است که اولاً پشیمان شده و از مسیر و کار خطا و خلاف برگشته (توبه) و ثانیاً از رحمت الهی در بخشش نا امید نیست، و ثالثاً طلب بخشش دارد (استغفار)؛ نه این که نه باور داشته باشد، نه پشیمان شده باشد و نه طلب مغفرت نماید.
لذا به پیامبرش صلوات الله علیه و آله فرمود که بندگان گناهکار خدا بگوید، هر چقدر هم که گناه کردید، از این رحمت بخشش ناامید نشوید، برگردید، خدا همه گناهان را یک جا میآمرزد:
«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (الزّمر، 53)
ترجمه: بگو: اى بندگان من كه (در ظلم و جنايت) به خويش (به واسطه گناه) از حد گذشتيد، از رحمت خدا نوميد مگرديد، بىترديد خداوند همه گناهان را (به وسيله توبه هر چند شرك باشد، اما به شرط بازگشت) مىآمرزد، زيرا اوست آمرزنده و مهربان.
ب – اما، تطهیر و رشد، مثل گناه و ضلالت، یک جا نیست، بلکه مرحله به مرحله است. اگر انسان یک جا متوجه شود و برگردد، یک جا توبه کند، یک جا استغفار نماید و یک جا بندهای خالص و مخلص و لایق لقاء الله و استقرار یافتن در «جنّت المأوا» گردد [مثل حرّ]، طبق وعدهی خداوند کریم، یک جا نیز بخشوده میشود و در آخرت نیز در مقام قرب جای میگیرد. بهشت فقط یک جایگاه است. جایگاه متقین و مقربین به او:
«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ * فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ» (القمر، 54 و 55)
ترجمه: محققاً پارسايان در باغها و [كنار] نهرهايند * در جايگاه صدق، نزد پادشاهى با اقتدار.
ج – و اما نظام عالَم، نظام سلسله علل، اسباب، تأثیر و تأثر و حساب و کتاب علیمانه، حکیمانه و عادلانه میباشد، لذا هر حرکتی، هر لفظی، هر اتفاقی، هر جنبشی و نیز هر باور و حتی هر اراده و تصمیمی [اگر چه عملی و محقق نگردد] و ...، نقش و تأثیر خود را دارد و هیچ کدام از قلم نمیافتد و بیتأثیر نخواهد بود. لذا تمامی اعمال انسان و حتی آثار آنها تا قیامت، ثبت و لحاظ میگردد:
«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (یس، 12)
ترجمه: البته اين ماييم كه مردهها را زنده مىكنيم و آنچه را از پيش فرستادهاند (از عملهاى حال حيات) و آثار (در زمان حیات و پس از مرگ) آنها را مىنويسيم، و همه چيز را در نسخهاى آشكار (لوح محفوظ – امام آشکار) به طور فراگير برشمردهايم.
از این رو مراحل و اسباب بخشش نیز در هر مرحله، برای هر کس و در هر امری وجود دارد. چنان چه احتمال خطا، قصور، تقصیر و گناه وجود دارد.
در حدیث داریم: «سنگی به پای مؤمنی نمیخورد، مگر آن که کیفر گناهش باشد»، یعنی خداوند رحمان و رحیم، به واسطه یک درد، یک آخ، یک دغدغه و خلاصه یک عذاب کم یا زیاد، گناه و گناهانی را میبخشد، البته بر بندهی مؤمنش.
بدیهی است که دنیا، دار ابتلاء به بلاهای گوناگون است و بالتبع این ابتلائات نه تنها بیتأثیر نیست، بلکه برای همگان نیز یک اثر را ندارد، لذا امیرالمؤمنین، امام علی علیهالسلام در بیان تأثیرات گوناگون یک بلا در افراد مختلف میفرماید:
«انّ البلاءَ لِلّظالم أدبٌ، و للمؤمن إمتحانٌ، و للانبياءِ درجةٌ، و للأولياءِ كرامةُ» (طبرسی، تفسير مجمع البيان، ترجمه علی كرمی، ج 13)
ترجمه: همانا بلاها و گرفتاریها برای ظالم تأديب است، و برای مؤمنان امتحان، و برای پيامبران درجه و برای اولياء كرامت و مقام است.
پس، مشکلات زندگی برای مؤمن سبب بخشش گناهان است، اگر گناهی باقی ماند، سکرات و سختی مرگ او را پاک میکند – اگر باز باقی ماند، حول و هراس قبر و سختی آن (که متأثر از اعتقادات و رفتار او در دنیاست) سبب پاکی میشود – اگر هنوز چیزی باقی مانده بود، افت و خیز حیات برزخی پاک کننده میشود – اگر نشد، کار به قیامت کشانده شده و شفاعت به دادش میرسد. «شفع» یعنی دو تایی – یعنی با هم شدن و علم امروز نیز تأثیر همجواری را به اثبات رسانده است – اگر گناهی بود که قابل شفاعت نبود (چنان که فرمود: شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمیرسد)، کار به جهنم میرسد و وقتی در آنجا پاک شد، وارد بهشت میشود. که البته شامل کفار و مشرکین میگردد.
پس، یکی کردن همه مراحل نیز یعنی برچیدن نظام خلقت و پایان دادن به حیات و مراحل رشد.
کلمات کلیدی:
گوناگون قیام شفاعت