زندگی پس از مرگ - عده‌ایی که شاید حتی قیامت را قبول نداشتند، می‌روند و جهان پس از مرگ را می‌بنند و می‌آیند و ایمان می‌آوردند؛ و اکثر انسان‌ها چنین توفیقی را نمی‌یابند - درست است این نوعی رحمت است، ولی از لحاظ عدالت، پس بقیه انسان‌ها چی‌؟ شاید اگر آنها نیز چنین تجربه مشابهی داشتند ایمان می‌آوردند و گرفتار عذاب نمی‌شدند؟!

سوالات و شبهات

یک استعدادی در هر فردی هست که به خوبی یا به بدی گرایش میابد و در شرایط گوناگون انتخاب‌های خود را می‌کند. این استعداد وجودی آمیخته با روح ما و اصلا همان ماهیت درونی ماست که همیشه همراه ماست و توسط خدا نهاده شده. پس اگر آدم را چون رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عقل کل می‌آفرید دیگر انتخاب اشتباهی نمی‌کرد...، آیا خدا عادل است (!؟) - (دکترای مهندسی مکانیک)
عدالت - بنده خدا رو قبول ندارم، چون معتقدم که خداوند به هیچ وجه عدالتی در بین بندگانش قرار نداده! یه مثال می‌زنم : فردی در یک خانواده پولدار و مذهبی به دنیا میاد و در طول زندگیش فرد موفقی می‌شه و به راحتی تحصیل می‌کنه اما فردی در یک خانواده فقیر به دنیا میاد ( مثلا پدر معتاد و مادر هم مریض ) به هیچ وجه این فرد فرصت پیشرفت ندارد، مخصوصا در جامعه ما که پر از فساد هست و افراد بالغ هم پیشرفتی نمیکنن. عدالتِ خدا کجاست؟
عدل - شنیده‌ام بچه‌ای که از زنا متولد می‌شود در روح او اثرات منفی گذاشته و مستعد برای فاسد و بدکاره شدن می‌شود. آیا مگر کسی که از طریق زنا متولد می‌شود در این امر خلاف نقشی داشته است که سرشت او را بد می‌نویسند؟ آیا این کار خدا، خلاف عدلش نیست که کسی را در آتش خلاف دیگری بسوزاند؟ (کارشناس شبکه‌های کامپیوتری)