پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): تکلیف شرعی همان است که امام خامنهای فرمودند و آن نیز رعایت کامل دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا میباشد.
البته همگان میدانند و شاهدند که چقدر تشویش و سردرگمی و سؤال در اذهان عمومی ایجاد شده و چقدر به جوّسازی دامن زده میشود! اگر قرار است ستاد دستورالعملی صادر نماید و همگان نیز رعایت کنند، دیگر اظهارنظرهای شخصی مقامات و ...، آن هم به صورت شعاری و گاه متفاوت، نه تنها لزومی ندارد، بلکه اذهان عمومی را پریشان میسازد. گلهها و انتقادها، از ناهمگونیها بسیار است:
●- از یک سو میگویند: اقامه نماز جماعت با رعایت فاصله و نیز استفاده از ماسک، در مساجد با ارتفاع سقف بیش از 5 متر اشکال ندارد، از سویی دیگر میگویند: مراسم عزاداری فقط در فضای باز جایز است! خب برای مردم سؤال میشود که آیا مشکل در تجمع است، یا در عزاداری؟! مثلاً: آیا مردم اجازه دارند با رعایت دستورالعملها، در مسجد اقامه نماز کنند، اما حق ندارند دو جمله از سخنران بشنوند و یا "حسین حسین" بگویند؟!
●- از یک سو میگویند: هیچ دستهی عزاداری حق حرکت ندارد و باید یکجا و ساکن بماند؛ از سوی دیگر به دست فروشها اجازه دادهاند که بساط پهن کنند و شما اگر از ساعت 18 به بعد بخواهید در حد فاصل بین میدان تجریش تا میدان قدس (شاید 500 متر) را پیاده حرکت کنید، نیم ساعت طول میکشد، چرا که چنان ازدحامی است که مجبورید در میان فشار جمعیت، پاورچین راه بروید!
●- از یک سو مسابقات فوتبال قطع نمیشود! در صورتی که فقط تماشاچی ندارد، وگرنه دست کم 22 بازیکن به همراه مربیان و کادر بهداشت و ... در رختکن حاضر میشوند و البته داوران یا مدیران، کارمندان و کارگرانِ استادیوم ورزشی نیز حضور دارد؛ اما از طرفی دیگر، تجمع کمتر از همین عده، برای برگزاری هر گونه مراسم دینی و مذهبی، ممنوع میشود!
●- در هر حال گویی که کرونا – کووید 19، بیش از سلامتی و جان مردم، فرهنگ و اعتقادات مردم را هدف گرفته است، اما مؤمنان، مسلمان با فرهنگ، شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت عیلیهم السلام، و به ویژه سید الشهداء، امام حسین علیه السلام (از هر دین و مذهبی)، این محدودیتها، ضعف در برنامهریزی و تصمیمگیریهای نامناسب، ابهامسازی و ایجاد تشویش و ... را نیز [به امر رهبرشان]، به جان میخرند و مطمئن هستند که نه به امام حسین علیه السلام لطمهای میخورد و نه از محبت و مودت و شور حسینی آنان در ابعاد نظری و عملی، چیزی کاسته میشود؛ و میدانند که عاشوا همیشه زنده است و جریان دارد و راه ایشان همچنان ادامه دارد، چنان که محرومیتها و محدودیتهای بسیار شدیدتری در طول تاریخ، نتوانست ذرهای فراموشی یا بازدارندگی ایجاد نماید.
***- دستور العمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، دربارهی برگزاری مراسم، بندهای بسیاری دارد، اما پاسخ آن چه که مورد ابهام و پرسش برای برگزاری مراسم میباشد، به شرح زیر میباشد:
●- برنامهریزی برگزاری مراسم دارای مجوز کارگروه بند پنج دستورالعمل صرفاً در اماکن و فضاهای
باز با رعایت فاصله گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلی.
●- رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت).
(البته هیچ توضیحی ارائه نشد که مثلاً اگر دو ساعت و یک ربع باشد، چه اتفاقی میافتد)؟!
●- جابجائی هیاتها و دستهروی ممنوع میباشد.
●- استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع میباشد. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیر زنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابجائی مجاز میباشد.
●- ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری.
●- استفاده از ماسک به صورت مستمر.
●- پیش بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری
مراسم وجود ندارد (با هماهنگی کارگروه استانی).
●- اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات.
تبصره1: مراسمهای خاص در برخی استانها (نظیر یومالعباس در زنجان، نخلگردانی در یزد، تشتگذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان و...) به دلیل تجمع، تراکم و جابجائی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع میباشد.
تبصره2: حضور هیاتها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه سلام علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و... جهت برگزاری مراسم ممنوع میباشد. مدیریت تولیتها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، اجرای پروتکلهای بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق الذکر اقدام مینمایند.
تبصره 3: برگزاری نماز کما فی السابق در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان مورد نظر و رعایت فاصله گذاری (حداقل دو متر از هر طرف)، استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی، بلامانع میباشد.
نکته / 1:
طبق این دستورالعمل، نماز در مساجد و اماکن سربسته و حداکثر به مدت یک ساعت اشکال ندارد. اما میدانیم که نماز را میشود ظرف 15 دقیقه به اتمام رساند. حال اگر در 45 دقیقهی باقیمانده، مردم از یک سخنرانی و روضه بهره ببرند، چه میشود؟! نماز باطل میشود، یا عزاداری آنها مقبول نمیافتد و یا کرونا منتشر میگردد؟! مردم اینها را میفهمند، اما باز هم رعایت میکنند و بهانه به دست کسی نمیدهند.
نکته / 2:
جالب است بدانید که طبق این دستورالعمل، یکی از وظایف محوله بر سازمان تبلیغاتی اسلامی، عبارت است از:
●- پیشگیری از انجام مصاحبهها و اظهارنظرهای غیرکارشناسی توسط روسای هیئات و مداحان به منظور پرهیز از بروز هرگونه سوء استفاده دشمنان (؟!!!)
نیتجه:
شیعه و دوستدار امام حسین علیه السلام، یعنی "تابع ولایت و اهل بصیرت".
ما اگر لازم باشد، جان و مال را در طبق اخلاص گذاشته و به میدان میآییم و شهادت را نیز به جان میخریم، اما نه سلامتی و جان خود را با اهمال به خطر میاندازیم و نه به سلامتی و جان مردم بیتوجهی میکنیم. لذا حتی اگر شرایط آنقدر سختتر شود که همین مقدار عزاداری نیز مقدور نباشد و قرار باشد در گوشهای از خانه، به تنهایی عزاداری کنیم، همین کار را خواهیم کرد و میدانیم که امامان علیهم السلام نیز همین انتظار را از یارانشان دارند.
●- البته باید جوّ و فضای عمومی را متناسب ایام قرار دهیم، پوشیدن لباس سیاه، انداختن شالی که نماد یاد و عزاداری باشد، نصب پرچمی بر در خانه یا پنجره، تزیین کوچه به پرچمهای عزاداری، معظم داشتن شعایر در فضای مجازی و ...، هیچ ربطی به شیوع کرونا و یا مبارزه با آن ندارد.
مشارکت و همافزایی (پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
پرسش:
بالاخره تکلیف شرعی در برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداء علیه السلام چیست؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10515.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام امام حسین(محرم) عزاداری