عاشورا - طبق بسیاری از روایات، خبر از واقعهی عاشورا به زمان حضرت آدم (ع) بر میگردد، پس خدا چنین سرنوشتی را برای امام مقدر کرده بود. پس لعن و نفرین بر یزید و شمر یا عزاداری چیست و گریه و عزاداری چه اهدافی را دنبال میکند؟
ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: گناهکار همیشه سعی دارد تا گناه خود را به گردن دیگری بیاندازد تا خودش تبرئه و عمل خطایش و ظلمش به خود و دیگران توجیه شوید. ندیدید حتی در روابط خودمان و نیز دادگاهها چنین است؟
ابلیس:
اولین کسی که این روش را پیش گرفت، همان اولین موجودی است که گناه کرد، یعنی "ابلیس لعین". او نیز پس از آن که دید بهانههایش برای توجیه نافرمانی و عصیانش مقبول نیست، گفت: خدایا! حال که تو مرا اغفال کردی، من نیز دیگران را اغفال میکنم"!
«قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» (الحجر، 39)
ترجمه: گفت: پروردگارا! به سبب آن كه مرا گمراه كردى، من هم [باطل را] در روى زمين حتما برايشان مىآرايم و همه را گمراه مىكنم.
حتی در قیامت نیز پس از آن که گناهکاران میبینند بهانهها و توجیهاتشان فایدهای ندارد و همه حقایق برملا شده است، گناه را پس از آن که گردن دیگران میاندازند، گردن خدا نیز انداخته و میگویند: خدایا! اگر تو نمیخواستی، ما چنین نمیشدیم.
یزید لعین:
یزید نیز مانند سایر گناهگاران، جنایتکاران، ظالمین و شیاطین جنّ و انس، وقتی دید با حضور اسرا در بارگاهش نزدیک است که رسوا شود، برای توجیه و تطهیر خود، گناه را به گردن خدا انداخت و در حضور جمع به حضرت زینب علیهاالسلام گفت: "دیدی خدا با برادرانت چه کرد؟" یعنی این جبر الهی بوده است و من نقشی نداشتم، مضافاً بر این که جبر الهی نشان داد که من بر حق هستم و خدا خواسته که به فرمان و به دست سپاهیان من، برادران تو کشته شوند!
زینب علیهاالسلام:
اینجا بود که حضرت زینب علیهاالسلام به او فرمود: "ما رأیتُ الاّ جمیلاً – جز زیبایی چیزی ندیدیم"؛ یعنی از جمیل، جز جمال صادر نمیشود. تو از کار خدا پرسیدی و من از فعل خداوند منّان، جز زیبایی ندیدم. در کربلا و عاشورا، هر چه از فعل خدا دیدم، همه نمایش معرفت، ایمان، اخلاص، مجاهدت، صبر، مبحت و عشق بود؛ اما ادامه دادند که ولی آن چه تو کردی، همه جهل، ظلم و جنایت بود. یعنی "جبر" نیست و تو با اختیار چنین کردی.
احادیث و خبر واقعه از قبل:
آیات یا احادیثی که از آینده خبر میدهند، هیچ دلالتی بر حاکمیت "جبر" بر نظام هستی ندارند، بلکه به علم خداوند علیم بر میگردند. خداوندی که [العیاذ بالله] غافل از آینده نیست و چنین نیست که مثل مخلوقات باشد و از وقایع فقط بعد از اتفاق مطلع گردد.
علم حق تعالی نیز دلالتی بر "جبر" ندارد؛ او میداند که به بشر هدایت درونی و بیرونی داده است. عقل، قلب، تفکر – اختیار، اراده و قدرت انتخاب داده است و برایش نبی، رسول، کتاب (وحی) و امام برحق نیز فرستاده است – راه رشد را از گمراهی برایش روشن کرده است؛ و نیز میداند که بندگانش از این نعمات و موهبات الهی، با "با اختیار و انتخاب خود" چگونه بهرهبرداری و عمل خواهند نمود و بالتبع چه پیامدها و نتایجی در دنیا و آخرت خواهد داشت.
*- اگر "جبر محض" حاکم بود، دگیر نه پیامبری میآمد و هدایت معنایی داشت و نه امر و نهیای در کار بود و نه قیامت و بهشت و جهنمی برپا میشد. جبر که محاکمه ندارد، پاداش و مکافات هم ندارد.
چرا لعن؟
مکرر بیان شد که "لعن و لعنت نمودن"، فحش نیست. لعن، یعنی دور دانستن از رحمت الهی. تمامی مخلوقات یا مشمول رحمت الهی هستند و یا مشمول لعنت او. پس تمامی کسانی که خداوند متعال در بیان وحی، از لسان خودش، ملائک و جمیع انسانها آنها را لعن نموده است، یعنی از جرگهی رحمت الهی خارج شدهاند.
پس لعنت کردن، اعلام مواضع در دشمن شناسی است. موحد، مسلمان و مؤمن، باید بداند که چه کسی مشمول و تجلی رحمت الهی است و چه کسی ملعون شده است، تا به معاویه و یزید امیرالمؤمنین نگوید و امام حسین علیهالسلام را خارج شده از دین نخواند و این مصیبتها گریبانگیر مسلمانان نگردند.
هدف از عزاداری؟
عزاداری ضمن آن که بروز و ظهور عاطفه و عشق است، حفظ شعایر و زنده و پویا نگهداشتن یک خط و یک جریان نیز میباشد.
همهی انسانها (مؤمن و کافر)، حب و بغضهایی دارند که ظاهر میکنند. خواه در قالب گفتار و رفتار شخصی باشد، خواه در قالب تجمعات، تظاهرات و نمودهای جمعی. خواه تجمعشان و مراسمشان نمود و ظهور حق باشد یا باطل. مثل دهها تجمع و تظاهرات و مراسم اهل باطل، در شرق و غرب عالم – حتی امریکا و اروپا – که همه ساله در سررسید تاریخ معینی برگزار میگردد و یا مراسم و تجمعاتی که زنده نگهداشتن و پویایی واقعهای است که آن را حق میدانند.
مسلمانان، شیعیان و سایر اهل معرفت و علاقمندان به سیدالشهداء علیهالسلام و مخالفان یزید و یزیدیان عالم نیز همین کار را میکنند، منتهی چون از سویی زنده نگهداشتن و پویایی فرهنگ و خط اسلام ناب محمدی صلوات الله و آله است و از سویی دیگر، با بیان انحرافات و جنایات، رسوا کننده خط و فرهنگ "اسلام معاویهای و یزیدی" میباشد و از سویی دیگر تبلیغات گسترده و مؤثری است، ایجاد عزم، انگیزه و حرکت و جهاد علیه باطل میکند، یزیدیان را خوش نمیآید و با آن مخالفت میکنند؛ و به هر شکلی به آن میتازند و از هیچ حیلهای برای کمرنگ کردن یا تخریب آن در اذهان عمومی، فروگذار نمیکنند.
بخشی از فرمایشات حضرت زینب علیهاالسلام، در محکوم کردن جنایات اختیاری یزید لعنة الله علیه:
یزید! این جنایات بزرگ را انجام دادهاى، آنگاه نشستهاى و بىآنکه خود را گناهکار بدانى یا جنایات خود را بزرگ بشمارى، با خود ندا سر مىدهى که ایکاش پدران من حضور داشتند و از سر شادمانى و سرور فریاد برمىآوردند و مىگفتند: "اى یزید! دست مریزاد"؟!
این جمله جسارت آمیز را مىگویى، در حالى که بىشرمانه چوب دستى بر دندانهاى مبارک اباعبدالله، سید جوانان بهشت مىکوبى! چگونه چنین یاوه سرایى نکنى؟
تویى که زخمهاى گذشته را شکافتى و ریشه ما را با ریختن خون فرزندان محمد (ص) و ستارگان روى زمین از آل عبدالمطلب بریدى و اکنون پدران خود (نسل شرک و بتپرستى) را ندا مىدهى و گمان دارى که با آنان سخن مىگویى. به زودى خودت به جمع آنان ملحق مى گردى و در آن جایگاه، عذابى ابدى است که آرزو مىکنى ایکاش دستهایم شل و زبانم لال مىگشت و هرگز چنین یاوههایى را به زبان نمىآوردم و هرگز چنین کارهاى ناشایستى را انجام نمىدادم... .
مرتبط:
*- مگر لعن کردن بد نیست، پس چرا در زیارت عاشورا این همه لعن وجود دارد؟
*- فلسفه و حکمت عزاداری برای معصومین (ع) چیست؟
- تعداد بازدید : 3026
- 6 آبان 1393
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون عزاداری