آیا این مطلب که «در عصر حاضر با توجه به اهمیت وحدت مذاهب و محتوای زیارت عاشورا و حساسیت اهل سنت به زیارت عاشورا باید از خواندن علنی زیارت عاشورا اجتناب شود»، صحیح است؟ (ارشد فیزیک)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): آیا میخواهند ما را برای خواندن زیارت عاشورا، به زیرزمینها و انزوا بکشانند؛ یا میخواهند فرهنگ زیارت عاشورا، عمومی نگردد؟! یا میخواهند القا کنند که مسلمانان اهل سنت، همه یزیدی هستند، لذا نسبت به زیارت عاشورا حساسیت دارند؟!
این فقط پرسش شما یا یک عدهایی دیگر نیست، بلکه از همان ابتدا که مقولهی "وحدت میان مسلمانان" مطرح شد، به جای امریکا، انگلیس، اسرائیل، اندیشههای انحرافی و ...، "زیارت عاشورا" را مقابلش قرار دادند و با گسترش امکان ارتباطات و تبلیغات در فضای مجازی، به فرافکنی در این تقابل شیطانی پرداختند!
ریشهی این ضدتبلیغ در عرصهی جنگ نرم، برای این است که در کنار هر حقی، یک باطلی قرار دهند و برای هر راه هدایتی، یک راه انحرافی احداث کنند، و در نهایت مسلمانان را از اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله، که همان اسلام ولایی و اعتصام جمعی به «حَبلُ الله» میباشد، منحرف نمایند، دور سازند و متفرقشان کنند! تا «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» محقق نگردند و مسلمانان [که امروزه جمعیتشان به یک و نیم میلیارد نفر میرسد] به یک امت واحد و جناح قدرتمند، مبدل نگردند.
بنابراین، اگر چه این پرسش و پاسخ آن به دفعات در همین پایگاه و ... درج شده است، اما لازم است که موضوع را از زوایای دیگری نیز مورد بررسی و بحث قرار دهیم. لذا به چند نکته اشاره میشود:
1- "زیارت عاشورا"، چه تناقضی با وحدت بین مذاهب دارد؟! مگر مذاهب گوناگون اهل سنت، طرفدار اسلام معاویهای و یزیدی لعنه الله علیهما هستند؟! این که اهانت به مسلمانان اهل سنت میباشد!
2- مگر قرار است مسلمانان و از جمله شیعیان، با پیروان معاویه و یزید لعنت الله علیهما (مثل آل سعود، وهابیت و گروهکهای تروریستی وابسته چون داعش) وحدت کنند که لازم باشد دیگر زیارت عاشورا نیز نخوانند؟!
وحدت:
چرا تا سخن از وحدت بین مسلمانان به میان میآید، سریعاً ضرورت عقب نشینی شیعیان از اسلام ولایی و نیز معرفت، محبت، مودت و ارادت به اهل بیت علیهم السلام را طرح و فرافکنی میکنند، در حالی که تمامی مسلمانان، از هر مذهبی [به غیر از وهابیت که مذهب نیست، بلکه یک تشکیلات انگلیس و فراماسون بینان میباشد]، به اهل بیت علیهم السلام، محبت و ارادت دارند؟!
"وحدت"، یک امر دو سویه است و به هیچ وجه معنایش عقب نشینی از دین و مذهب نیست.
این که برای ایجاد و حفظ وحدت، مثلاً زیارت عاشورا نخوانیم و یا ...، مثل این است که بگویند:
●- ما برای حفظ وحدت، دیگر زیارت عاشورا نمیخوانیم، پس شما نیز متقابلاً برای حفظ وحدت، زیارت عاشورا بخوانید!
●- ما برای حفظ وحدت، از پیروی ولایت، امامت و اهل بیت علیهم السلام دست بر میداریم، شما نیز برای حفظ وحدت، یا از اهل بیت علیهم السلام پیروی کنید و یا از مذهب خود نیز دست بر دارید. این که یعنی همه با هم، لائیک وکافر شویم!
●- برای حفظ وحدت، ما از فقه شیعی دست بر میداریم، شما نیز از فقه و احکام مذاهب چهارگانهی اهل سنت دست بردارید! این که یعنی همه با هم، شریعت اسلام را کنار بگذاریم.
جریان شناسی:
در "زیارت عاشورا"، که خود یک دانشگاه معظم انسانسازی میباشد، چه فرازی وجود دارد که علیه اهل سنت باشد؟!
●- چرا اصرار دارند بگویند که منظور از لعن اولی، دومی، سومی، چهارمی، حتماً ابوبکر، عمر، عثمان و معاویه میباشد؟ مگر امامی که زیارت عاشورا را تعلیم داد و به صراحت از ابوسفیان، آل مروان، عمر سعد و یزید نام برد، بلد نبود و یا میترسید که این اسامی را نیز به صراحت نام ببرد؟!
●- چرا یزید را در مرحلهی پنجم نام بردند و از خداوند متعال، لعنت او را در مرتبه پنجم مسئلت داشتند [اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً]، در حالی که عامل اصلی فاجعه عاشورا، یزید لعنة الله علیه بود؟!
●- چرا اصرار دارند که تفکر و بصیرت را از ما بگیرند، و ما را به جای جریان شناسی، به مصداق شناسی در زمان خاص شناسی محدود کنند، که دیگر هیچ اثری برای زمان حال نداشته باشد؟! چرا نمیگویند: «مقصود، چهار جریان انحرافی است که هر موقع بر اذهان عمومی و جامعهی مسلمانان حاکم گردد، حتماً به «مِثل یزیدی» منتج میگردد؟!
●- چرا امام حسین علیه السلام نفرمود: «من و یزید»، بلکه فرمودند: «مِثل من، با مثل یزید بیعت نمیکند»:
«وَ يَزِيدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَ مِثْلِي لاَ يُبَايِعُ بِمِثْلِهِ ...»
ترجمه: و یزید، مردی فاسق، شرابخوار، قاتل (آدم کُش) است و فسق علنی دارد، و مثل من، هرگز با مثل یزید بیعت نمیکند ... .
چرا نفرمودند: «وقتی یزید حاکم شود»، بلکه فرمودند: «وقتی "مثل یَزیدی" حاکم شود، مرگ اسلام رسیده و فاتحهاش خوانده شده است»؟
«... اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الإسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ»
ترجمه: ... در اين صـورت بايد گفت: انا للّه و انا اليه راجعون (و فاتحه اسلام را خواند)، با اسلام خداحافظی کرد، زيرا امّت اسلام گرفتار رعیت همانند يزيدی شده است.
*** - آیا این مواضع و بیانات صریح و روشن، برای این نیست که تمامی مسلمانان جهان، از هر مذهبی و در هر عصر و نسلی، بدانند و بصیر باشند که فاجعهی کربلا و عاشورا، مختص به امام حسین علیه السلام و یزید و شمر و خولی لعنة الله علیهم اجمعین نبوده است، بلکه در طول زمان جریان دارد؟ پس هر گاه مثل یزیدی حاکم شود، مثل حسینی نباید با او بیعت نماید؟! تا جنایاتی چون سعودی و وهابیت، در جهان اسلام و به نام اسلام رخ ندهد.
لعن در زیارت عاشورا:
مخالفت دشمنان اسلام و مسلمین (از هر مذهبی)، با عرض ارادت به سیدالشهداء علیه السلام نیست، بلکه با "دشمن شناسی" و دوری و بیزاری از دشمن است!
پس از حاکمیت معاویه لعنة الله علیه، درباریان از او پرسیدند: «با اسلام و مساجد و منابر چه کنیم؟ آیا اعلام بکنیم که دیگر اسلام به پایان رسید؟ یا اجازه دهیم که بر منابر روند و اسلام را تبلیغ و ترویج کنند، که این به ضرر ماست»؟! او گفت: «خیر، مساجد و منابر و وعظ را تعطیل نکنید؛ بلکه رونق هم بدهید؛ منتهی بگویید: «وعاظ تا دلشان میخواهد، از توحید بگویند، ولی حق ندارند که از کفر بگویند»! چرا که سخن از کفر، کافر، ظلم، ظالم و نفاق و ویژگیهای منافقین، یعنی "دشمنشناسی".
"لعن"، فحش دادن و بد بیراه گفتن نیست؛ مگر نه این است که میگوییم: «اَللّهُمَّ الْعَنْ» و یا «وَ لَعَنَ اللَّهُ»؟ آیا از خدا میخواهیم که فحش بدهد، یا میگوییم خدا به آنها فحش داده است؟!
"لعنت"، در مقابل "رحمت" قرار دارد، یعنی دور داشتن و دور دانستن از رحمت الهی. آیا انسان عاقل و موحد (اعم از مسلمان و اهل کتاب)، نداند چه اندیشهها، مواضع، عملکردها و اشخاصی و مثل آنها در طول زمان، در ظلّ رحمت الهی هستند و کدام دور از رحمت الهی و مغضوب میباشند؟! اگر نداند، چه موضعی خواهد داشت؟! هم "الله اکبر" میگوید، هم با شیطان بزرگ، رقص شمشیر میکند و برای مسلمان کشی، به یاری و خدمتگزاری آنان میرود!
●- در زیارت عاشورا میخوانیم:
«اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ»
ترجمه: خدایا لعنت کن (از رحمتت دور بدار)، نخستین ستمگرى را که بر حق محمد و آل محمد ظلم نمود و آخرین کسى که او را در این زور و ستم آنها پیروى کرد (میکند).
*- حال آیا مسلمانان اهل سنت، با این معنا و موضع مخالفند و میگویند: «اگر وحدت میخواهید، لطفاً ظالم به حق محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین را ملعون ندانید و لعن نکنید؟!
*- آیا اگر کسی مدافع و پیرو (تابع) ظالم و ظلم به حضرت محمد صلوات الله علیه و آله باشد، مسلمان است؟! در هر حالی که طرفداری از ظلم، ولو به یک غیر مسلمان، به مثابهی خروج از اسلام واقعی میباشد. چنان که رسول اعظم صلوات الله علیه و آله فرمودند:
«مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛
ترجمه: کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مىزند: اى مسلمانان [به دادم برسید و کمکم کنید]، کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست. (کافى، ج 2، ص 164)
مگر اهل سنت نیز همین احادیث را در کتب معتبر خود و مستند، نقل ننمودهاند؟!
زیارت عاشورا:
زیارت عاشورا را میتوان به دو بخش اصلیِ "سلام" و "لعن" تقسیم نمود و تمامی این سلامها و لعنها نیز اعلام مواضع زیارت کننده، در محضر خداوند متعال و خدا، نسبت به امام علیه السلام، و در موقف و شرایطی چون کربلا و عاشورا و در هر زمان و مکانی، و طول عمرش میباشد.
این اعلام مواضع که با "سلام" و "لعن"، در گفتگوی با خدا، و با ولیّ امرش اعلام میشود، یعنی همان "دوستشناسی و دشمنشناسی"؛ یعنی همان "تولا و تبرا".
«اَللّهُمَّ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ فى هذَا الْیَوْمِ وَ فى مَوْقِفى هذا وَ اَیّامِ حَیاتى بِالْبَراَّئَهِ مِنْهُمْ وَاللَّعْنَهِ عَلَیْهِمْ وَ بِالْمُوالاتِ لِنَبِیِّکَ وَ آلِ نَبِیِّکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ اَلسَّلامُ».
ترجمه: خداوندا! من تقرب جویم بسوى تو در این روز و در این جائى که هستم و در تمام دوران زندگیم به بیزارى جستن از اینها و لعنت فرستادن بر ایشان و بوسیله دوست داشتن پیامبرت و خاندان پیامبرت که بر او و بر ایشان سلام باد.
مسلمان، در زیارت عاشورا، اعلام مواضع میکند که هدف غاییاش کجاست؟ به کدام سو نزدیکی میجوید؟ و از کدام اهداف و جناحها دوری و برائت میجوید؟ با چه اندیشه، مواضع، عملکرد و جریانی موافق و دوست است و پیروی میکند؟ و با کدام مخالف است و دوری و مقابله مینماید:
«وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْکُمْ بِمُوالاتِکُمْ وَ مُوالاهِ وَلِیِّکُمْ»؛
ترجمه: و تقرب جویم بسوى خدا سپس بشما بوسیله دوستیتان و دوستى دوستان شما؛
«وَ بِالْبَرآئَهِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَ النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَهِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ»
ترجمه: و به بیزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان (و آتش افروزان ) جنگ با شما و به بیزارى از یاران و پیروانشان.
●- آیا این مواضع، مغایر با مواضع مسلمانان اهل سنت است که برای حفظ وحدت، زیارت عاشورا خوانده نشود؟! آیا آنان طالب تقرب الی الله نیستند، یا آن را از غیر راه "ولایت الله" میدانند؟ یا با دوستان خدا دشمند؟ و یا دشمنان خدا را دوست میدارند؟ یا اگر در موقعیت و یا شرایطی چون کربلا و عاشورا قرار گیرند، به لشکر یزید و شمر و عمر سعد لعنة الله میپیوندند؟! حتی اگر یک سنی چنین ادعایی داشته باشد، به تمامی مسلمانان اهل سنت اهانت کرده است! دروغ گفته و افترا بسته است! چنان که امروزه شاهد مواضع حق آنان، در ایران، عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان، یمن، بحرین و ...، مقابل امریکا، انگلیس و اسرائیل میباشیم، و هم چنین شاهد این وحدت بزرگ و آثارش.
*** - بنابراین، زیارت عاشورا، نه تنها مغایرتی با وحدت ندارد، بلکه اتفاقاً وحدت بخش مسلمانان عالم، در برابر انحرافات و دشمنان ظالم و آدمکش میباشد، پس خوب است که هر مسلمانی آن را بخواند، چنین مواضعی را اتخاذ و اعلام نماید؛ هر روز و شب به خودش بگوید که من چنین شناخت و مواضعی دارم. منتهی لازمهاش این است با دقت و بصیرت و اخلاص بخواند، نه با عوامی و تعصبات.
مرتبط:
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
پرسش:
آیا صحیح است که برای حفظ وحدت میان مسلمانان، نباید "زیارت عاشورا" به صورت علنی خوانده شود، تا در اهل سنت حساسیت ایجاد نکند؟
پاسخ:
http://www.x-shobhe.com/shobhe/9520.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
- تعداد بازدید : 3521
- 9 آذر 1397
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: سیاسی زیارت