پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
مهم است که مقصود واقعاً جهانی بودن یا نبودن دین مسیح علیه السلام میباشد، یا این که تلویحاً و غیر مستقیم و در قالب یک پرسش، القا شود در آیات قران کریم، تناقضی وجود دارد؟!
در قرآن کریم نفرموده که پیروان حضرت مسیح را در «کثرت» قرار میدهیم! بدیهی است که هر پیامبری، قومش را مخاطب قرار میدهد، اما این دلیل نمیشود که خطاب فقط مختص آنان باشد.
برای درک بهتر آیات [و یا هر گزار و متن دیگری]، دقت در کلمات و معنای صحیح آنها بسیار مهم میباشد. متن و برگردان (ترجمۀ) آیه، به شرح زیر میباشد:
«إِذْ قَالَ اللَّهُ یا عِیسَى إِنِّی مُتَوَفِّیكَ وَرَافِعُكَ إِلَی وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِینَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِینَ كَفَرُوا إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ ثُمَّ إِلَی مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَینَكُمْ فِیمَا كُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ» (آل عمران، 55)
- (به یاد آورید) هنگامی را كه خدا به عیسی فرمود: من تو را بر میگیرم و به سوی خود، بالا میبرم و تو را از كسانی كه كافر شدند، پاك میسازم، و كسانی را كه از تو پیروی كردند، تا روز رستاخیز، برتر از كسانی كه كافر شدند، قرار میدهم، سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید، داوری میكنم.
یک: در این آیه، هیچ بحثی از «کثرت و اکثریت» به میان نیامده است، بلکه فرموده: «فوق»، یعنی «برتر».
بدیهی است که «برتری»، همیشه مبتنی بر «کثرت» نمیباشد؛ چه بسا عدهای کمتر، بر عدهای بیشتر، غلبه و برتری یابند؛ چنان که فرمود:
«... كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ» (البقرة، 249)
- چه بسیار گروههای كوچكی كه به فرمان خدا، بر گروههای عظیمی پیروز شدند (غلبه یافتند)! و خداوند، با صابران (و استقامت كنندگان) است.
●- اگر چه نمونههای برتری و غلبۀ اقلیت بر اکثریت، در طول تاریخ و به ویژه تاریخ انبیای الهی بسیار بوده است، مانند: غرق شدن همگان و نجات یافتن حضرت نوح علیه السلام و تابعین - غرق شدن فرعون و لشکریانش و نجات یافتن بنی اسرائیل و ...؛ اما همین جنگ تحمیلی هشت ساله، نمونۀ بسیار گویایی میباشد که مردمانی دست خالی، اما مؤمن، مجاهد و ولایتمدار، بر ارتشی سازمان یافته و تا به دندان مسلح رژیم بعث عراق و تحت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی شصت کشور جهان و از جمله دو ابر قدرت شرق و غرب و حکومتهای وابسته به آنها در جهان، پیروز شدند، باذن الله!
دو - در آیه فوق تصریح شده که این برتری پیروان حضرت عیسی علیه السلام تا قیامت، نسبت به کفار است و نه نسبت به تمامی جهانیان: «وَجَاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِینَ كَفَرُوا إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ»؛ که همینطور بوده، هست و خواهد بود.
سه - از جمله پیروان صدیق حضرات ابراهیم، موسی و عیسی علیهم السلام، امّت حضرت محمد صلوات الله علیه و آله، یعنی: «مسلمانان» میباشند.
«وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیكُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیكُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ» (الحجّ، 78)
- و در راه خدا جهاد كنید و حق جهادش را ادا نمائید او شما را برگزید و در دین كار سنگین و شاقی بر شما نگذارد این همان آئین پدر شما ابراهیم است؛ او شما را در كتب پیشین و در این كتاب آسمانی مسلمان نامید تا پیامبر شاهد و گواه بر شما باشد و شما گواهان بر مردم؛ پبنابراین نماز را بر پا دارید و زكاة را بدهید و به خدا تمسك جوئید كه او مولا و سرپرست شماست چه مولای خوب و چه یار و یاور شایستهای.
رسولان جهانی
بدیهی است که مخاطبان اولیۀ یک رسول، ابتدا خانواده، سپس خویشان و اقوام و سپس اهالی آن منطقهای میباشند که او در آنجا مبعوث و به سوی مردمش فرستاده شده است؛ اما این دلیل نمیشود که رسالت و دینش جهانی نباشد.
از اینرو، در قرآن مجید، ضمن آن که قوم یک پیامبر اشاره شده، به فراگیر بودن دین و رسالت او نیز اشاره شده است؛ چنان که حضرت موسی علیه السلام در فلسطین و برای قوم بنی اسرائیل مبعوث شد، اما به او امر شد که در مصر، علیه فرعون قیام کند و فرمود که تورات را برای هدایت هر اهل خردی فرستادم (غافر، 53 و 64) - یا فرستادن حواریون و مبلغان حضرت مسیحی علیه السلام، به نقاط دیگر و از جمله منطقۀ اروپا و فرمود که انجیل را موعظه برای تمامی متقیان فرستادم.
«وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ» (المائدة، 46)
- و عيسى پسر مريم را به دنبال آنان [=پيامبران ديگر] درآورديم در حالى كه تورات را كه پيش از او بود تصديق داشت و به او انجيل را عطا كرديم كه در آن هدايت و نورى است و تصديق كننده تورات قبل از آن است و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است.
در قرآن کریم، راجع به پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت محمد مصطفی علیه السلام، در یک آیه میفرماید: «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ - و خويشاوندان نزديكت را انذار كن» (الشعراء، 214) - در آیۀ دیگری میفرماید: «وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها - و تا مکه و کسانى را که در اطراف آن است انذار کنى» (الأنعام، 92) - و در آیات دیگری فرموده که این پیامبر و کتابش، جهانی (برای همگان) و همیشگی میباشند:
«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» (الأنبیاء، 107)
- و ما تو را جز رحمتی برای عالیمان (جهانیان) نفرستادیم.
«تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا» (الفرقان، 1)
- پر بركت (خیر پایدار و زوال ناپذیر) است كسی كه قرآن را بر بندهاش نازل كرد تا جهانيان را انذار كند.
●- بنابر این، دین و کتاب پیامبران اولی العزم (دارای کتاب و شریعت)، جهانی میباشد؛ اگر چه حتماً در میان قوم خاصی مبعوث شدهاند، زبان خاص خود و قومشان را دارند، وحی به زبان هر پیامبری نازل میشود و ... .
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم.
پرسش:
آیا مسیح رای تمام دنیا مبعوث شده است؛ چنان که قرآن میگوید پیروان عیسی را در اکثریت قرار میدهیم، یا فقط مختص بنی اسراییل است چنان که خطاب عیسی در قرآن فقط به همین قوم است؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/Prophecy/12594.html
کلمات کلیدی:
قرآن نبوت