برخی افراد، نقش نماز و دعا را در بارش نزولات آسمانی نفی کرده و میگویند که مثلا اگر در سالی باران زیادی ببارد، حاصل از دورههای بارش در کره زمین است که مثلا بعد از چند سال خشکسالی، دوره به زمان بارانی خود میرسد و درنتیجه باران زیادی میبارد؛ خب حالا سوال بنده این است که ما چطور میتوانیم به این شبهه پاسخ دهیم؟ (پایه نهم / جوزدان)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): زیاد اصراری به پاسخگویی نسبت به هر چه که میگویند و به ویژه این ادعا نداشته باشید، مگر این که مخاطب شما، بخواهد راه حقایق را بداند و راه درست را پیدا کند؛ چرا که بسیاری از "میگویند"ها، خودشان نیز نمیدانند که "چه میگویند" و فقط "میگویند"! و مخاطبان خود را نیز عادت دادهاند که آنها از موضع تکبر، هر چه میخواهند، بدون هیچ دلیل، منطق، سند و شاهدی بگویند و دیگران به دنبال ادله و اسناد برای رد آن بدوند!
ای کاش برای نفی اثر دعا در بارش باران و ...، دلیل دیگری به جز دورههای بارشی میآورد، چرا که طول مدت دورهها، تقریباً پنجاه سال میباشد، اما بارش به ویژه در فصول بهار و پاییز و حتی در تابستان نیز هست و در مناطقی از زمین، حتی یک هفته نمیگذرد که بارشی صورت نپذیرد.
الف – نفی یا تردید آنها، در "نقش دعا در بارش باران نیست" که شما بخواهید پاسخ دهید و برای اثباتش خدا و فرشتگان و ... را بیاورید تا شهادت دهند! بلکه انکار و یا دست کم تردید آنها، در اصل وجود خداوند خالق و مالکیت، ربوبیت و رزاقیت اوست.
ب – در نظر آنها، علت هر چیزی خودش است! که البته این نظر هم به لحاظ عقلی، فلسفی و حِکمی باطل است و هم به لحاظ علوم طبیعی باطل میباشد.
●- آنها میگویند: زرافه در منطقهای قرار گرفت که علوفه و گیاهان زمینی کم بود، اما درخت وجود داشت، لذا آنقدر گردن کشید تا از برگ درختان بخورد که گردنش دراز شد! اوران اوتان دید سخت مینشیند و نمیتواند راحت از این شاخ به آن شاخ بپرد، پس آنقدر دستانش را کشید که دراز شد! قورباغه دید خوراکش در آب بیشتر است، خودش را دو زیسته کرد و ...!
●- این دسته از افراد، خواه دانشمند باشند و یا بیسواد، تا به دو تا قانون در خلقت و نظم جهان پیبرند، گمان میکنند که اول باید خالق جهان و قوانین حاکم بر آن را نفی کنند! میگویند: چون فهمیدیم که چگونه جَنین از نطفه پدید میآید، پس خدایی نیست! – چون به وجود برخی از کهکشانها و سیاهچالهها و قانون جاذبه یا چگالیها پی بردیم، پس خدایی نیست! – چون نسبت به گردش زمین و پیدایش فصول و ... علمی یافتیم، پس خدایی نیست و ...! و چنان قوانین علمی و نظم حاکم بر جهان را برای اثبات عدم وجود خداوند متعال دلیل میآورند که گویی: اگر خدایی باشد [که هست]، دیگر هیچ نظم و قانونی نباید بر ذره ذرهی عالم هستی و تعامل آنها با یک دیگر و اثر و مؤثری وجود داشته باشد!
در حالی که تمامی یافتههای علمی، قبل از هر چیزی اثبات وجود "علیم" میباشد. انسان عاقل، وقتی با این عظمت خلقت، اندازهها، قوانین مترتب و نظم حاکم مواجه میشود؛ با خود میگوید: «اینها نه از هیچ خلق شدهاند، و نه من آنها را نه من خلق کردهام و نه دیگرانی که مثل من هستند آفریده و ادارهاش میکنند، پس حتماً خالقی علیم، حکیم، قادری وجود دارد که ربوبیت (تدبیر، اداره و تربیت امور) میکند».
خداوند سبحان، در مقابل این گمانهای غلط، پرسشهایی عقلی و استدلالی مطرح مینماید که پاسخش نیز در خودش هست:
«أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ * أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَلْ لَا يُوقِنُونَ * ...» (الطور، 35 و 36)
ترجمه: یا آنها بی هیچ آفریده شدهاند، یا خود خالق خویشند؟! * آیا آنها آسمانها و زمین را آفریدهاند؟! [خیر] بلکه آنها جویای یقین نیستند!
علت و معلول
برخی از روی نادانی و البته بیخردی، گمان دارند که اگر سلسله علل و معلولهایی را کشف کردند، دلیل بر رد وجود خداوندی که خلق نموده و ربّ العالمین است و تدبیر و تربیت عالم از اومیباشد! میگویند:
«چون کشف کردیم که زمین به دور خودش و خورشید میچرد، پس خدا شب و روز و فصول را به وجود نیاورده است»! - «چون دانستیم حدوداً هر پنجاه سال یکبار تغییرات اقلیمی پدید میآید، پس خدایی وجود ندارد و یا دعا اثری ندارد و ...»!
حال دقت کنید که این سخنان، چقدر از بیخردی و نادانی است؟! مثل این است که کسی بگوید: «چون من کشف کردم که با فشار دادن این کلید، چراغ اتاق روشن میشود؛ پس نه مهندس برقی وجود داشته - نه افرادی در کارخانجات، کابل، سیم برق، روکش، لامپ و کلید ساختهاند – نه نیروگاه تولید برق وجود دارد و نه اداره برق ترانسفر گذاشته است - نه متخصصینی در ساختمان سیمکشی کردهاند – و نه حرکت کلید، برای روشن و خاموش کردن، حرکت دهنده میخواهد و ...»!
دعای باران
همینهایی که منکر اثر دعا در باران هستند، میگویند: «دعا در بهبود بیماری اثر مثبت دارد – روحیه و امید بخشی با گفتار نیکو در بهبود بیمار اثر مثبت دارد – گفتن کلمات خوب در رشد گیاهان اثر مثبت دارد – خواندن کلمات خوب و مثبت بر یک لیوان آب، چنان ملوکولهای آن را منظم میکند و گفتن کلمات بد، زشت، رکیک و ... چنان نامنظم میکند که اگر آب را منجمد نمایید، با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است – گفتند در چند بیمارستان آزمایش و تجربه شد که نوای تلاوت قرآن کریم، در روحیهی بیمار و بالتبع بهبود بیماری، اثر مثبت دارد ...» و خلاصه به رغم کشف و اقرار به همه اینها، میگویند: «در نظام علیّ و معلولی، همه چیز اثر دارد، جز این که شما خدا را بخوانید، از او بخواهید و او مستجاب نماید»!
اینها میگویند: «بذر گندم هست، زمین هم که هست، آسمان و خورشید هم که هست، یا باران میبارد و یا خودمان آب میدهیم و گندم میروید؛ خدا کجای این سلسله قرار دارد»؟! اما کتاب خلقت را از نیمه تا نیمه، و آن هم فقط چند صفحه خواندهاند! زمین هست، آسمان هست، من هستم ... که نشد حرف! بلکه باید از کجا هستیم، چگونه خلق شدهایم، چه کسی این چنین علیمانه و حکیمانه خلق کرده است؟ چه کسی نگهداشته و ربوبیت مینماید و ... باید مورد مطالعه قرار گیرد.
توحید
اما نگاه، شناخت، علم و باور بندگان موحد خداوند سبحان، چنین نیست؛ بلکه آنها میدانند و یقین دارند که خداوند علیم، حکیم، مالک، قادر و ربّ، این عالم هستی را خلق نموده و ربوبیت مینماید:
●- «هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» (الحشر، 24)
ترجمه: اوست خداى خالق نوساز صورتگر [كه] بهترين نامها [و صفات] از آن اوست آنچه در آسمانها و زمين است [جمله] تسبيح او مىگويند و او عزيز حكيم است.
●- «ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ» (الأنعام، 102)
ترجمه: اين است خدا، پروردگار شما هيچ إلهی (معبودی، قابل پرستشی) جز او نيست آفريننده هر چيزى است پس او را بپرستيد و او بر هر چيزى نگهبان است.
●- انسان عاقل، عالِم و مؤمن، میداند که خداوند علیم و حکیم، برای هر چیزی در این عالم، قَدر (اندازه)ای قرار داده است که بر آن اساس نظم بر عالَم حاکم شده و برخی از قوانین علمی برای انسان قابل کشف و شناخت میباشد. فرض کنید که هیچ چیزی، اندازههای معینی نداشت!
«إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ - ماييم كه هر چيزى را به اندازه آفريدهايم / القمر، 49»
***- دعا و استجابت آن نیز یکی از همین سلسله علل در نظم عالم است و چیزی خارج از نظم و قوانین حاکم بر خلقت نمیباشد، بنابراین، انسان عاقل و مؤمن میداند که اگر خداوند سبحان را بخواند، و چیزی از او بخواهد، و او نیز مستجاب نماید [هر چند بارش باران یا ...]، نه تنها عجیب و غریب و غیر قابل باور نیست، بلکه خودش به همین مهم امر کرده است و کسانی را که دعا نمیکنند، "مستکبر" خوانده است:
«وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» (غافر، 60)
ترجمه: پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر میورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ میشوند!»
پس، در این نظام خلقت و هدایت، ارتباط بین خالق و مخلوق، ربّ و مربوب، رازق و مرزوق، مالک و مملوک و در یک کلام "عبد با معبود حقیقی" وجود دارد، پس "دعا" نیز اثر خود را دارد.
مرتبط:
فهرست لینک پرسشهای مرتبط با "دعا" و پاسخ آنها که در این پایگاه درج شده است.
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
برخی میگویند که بارش باران، علل خود را دارد که از جمله تغییرات اقلیمی در دورههای گردشی زمین میباشد و نماز و دعا هیچ اثری در بارش باران ندارد؟!
پاسخ:
www.x-shobhe.com/shobhe/10079.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
- تعداد بازدید : 2603
- 12 آذر 1398
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: اعتقادی دعا نماز