پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): اگر کسی از روی بیعقلی و نادانی، و یا تعصب و دشمنی، به این گویندهی مسیحی حق بدهد و بگوید: «حق با توست و تو بر حق هستی»؛ آیا یعنی "تو خدا هستی"؟! پس خودش هم میداند که مغلطه میکند!
مسلمان، مسیحی یا کافر ندارد؛ برخی فقط نمیدانند، برخی دیگر بر مبنای نادانی خود، و بر اساس هوای نفس خود، با حق جدل و ستیز نیز مینمایند! اینها نه تنها جاهل (بیخرد) و نیز نادان (بیعلم) هستند، بلکه ظالم نیز میباشند و برخوردهایشان با حقایق، ظالمانه است:
«بَلِ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَهْوَاءَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَمَنْ يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ» (الرّوم، 29)
ترجمه: ولى ظالمان بدون علم و آگاهى، از هوى و هوسهاى خود پيروى كردند! پس چه كسى مىتواند آنان را كه خدا گمراه كرده است هدايت كند؟! و براى آنها هيچ ياورى نخواهد بود!
این افراد، همیشه چه در دفاع از مواضع خود و چه در حمله بر اعتقادات و مواضع دیگران، چه در تبلیغ و چه در ضد تبلیغ، سخنانی میگویند که هیچ مبنای عقلی و علمی ندارد، مشتری شعارهای سبک و توخالی، یا به تعبیر خداوند متعال، «حرف بیهوده»، یا به تعبیر خودمان «حرف مُفت» هستند.
«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ» (لقمان، 6)
ترجمه: و بعضى از مردم سخنان بيهوده را مىخرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهى را به استهزا گيرند؛ براى آنان عذابى خواركننده است!
خداوند متعال، در آیهی بعد، راجع به پاسخ دادن به آنها، بیان سخن حق و نتیجهی آن میفرماید:
«وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» (لقمان، 7)
ترجمه: و هنگامى كه آيات ما بر او خوانده مىشود، مستكبرانه روى برمىگرداند، گويى آن را نشنيده است؛ گويى اصلاً گوشهايش سنگين است! او را به عذابى دردناك بشارت ده!
الف – کسی که خدا را نمیشناسد، مشرک و اهل تثلیث است و مدعی است و باور نموده که خدایش به دنیا آمده و سپس به صلیب کشیده شده ...؛ و هم چنین از نبوت هیچ نمیداند، چگونه در مورد "ولایت، امامت و ولیّ الله" و شأن و جایگاه و مواضع او، اظهار نظر مینماید؟!
ب – کسی که حتی معنای یک جمله را نمیداند و حتی اگر به فارسی یا زبان خودش بیان شود نیز برایش قابل درک نمیباشد، چگونه در بارهی گزارهای چون: «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ»، اظهار نظر و حتی نقد مینماید.
آیا با حق، و یا با کسی یا با چیزی بودن، یعنی خودِ آن بودن؟! آیا اگر بگوییم: ما با انبیای الهی هستیم، یعنی خود آنان هستیم؟!
"حق"، خداوند متعال است «هُوَ الحَقّ»؛ و هر کسی که با او باشد، با حق است و او با هر کسی باشد، دلیل بر حقانیت اوست. فرمود: خلقت زمین و آسمانها بر حق است، پس حق است – پیامبران من، اولیا و اوصیای من، بر حق هستند، پس حق هستند – دین، کتاب و شریعت من بر حق است، پس حق است؛ مرگ، محشر، قیامت، بهشت و جهنم از حق و بر حق هستند، پس حق هستند. من و شما نیز در هر موضعی که با حق باشیم، بر حق و مُحق میگردیم.
« قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ» (یونس علیه السلام، 108)
ترجمه: بگو: اى مردم، به راستى، حق از سوى پروردگارتان براى شما آمده است؛ پس هركه هدايت يابد تنها به سود خود هدايت مىيابد، و هركه گمراه شود تنها به زيان خود گمراه مىشود، و من نگهبان شما نيستم.
حدیث:
به سندهای معتبر شیعه و سنّی، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ - على با حق است و حق با على. حق بر مدار او مىگردد / إعلام الورى، ج ۱، ص ۳۱۶؛ الفضائل لابن شاذان، ص ۱۲۳ – از کتب معتبر اهل سنت»؛ و البته مشابه این بیان نیز بسیار است، مانند: «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِی وَ لَنْ یفْتَرِقَا حَتّی یرِدَا عَلَی الحَوْضِ یوْمِ القِیامَةِ - علی با حق و حق با علی است و از هم جدا نمیشوند تا در کنار حوض کوثر در قیامت بر من وارد شوند / تاريخ مدينة دمشق، ج 42، ص 449»
●- انسان عاقل و سالم، در هر موضوع و موضعی، به دنبال "حق" است تا بدان بگرود، از آن تبعیت کند، حق بگوید و به حق عمل نماید. پس "حق"، یک کلمهی روی هوا و با یک معنای فضایی نیست، بلکه باید حقیقت(هستی)، واقعیت و عینیت داشته باشد، تا قابل شناخت و پیروی باشد.
*- حال، انسان کامل و با حق و بر حق را چگونه بشناسیم تا از او پیروی نماییم؟! با عقل کوتاه و شناخت ناقص خودمان؟! یا با رأی اکثریت در شورای امنیتی چون سقیفه، یا سازمان ملل و مجالس کنونی؟! آیا اگر اکثریتی به باطلی رأی دهند، آن حق میشود؟!
بنابراین، خدایی که "حق" خود اوست، باید پیامبر بفرستد و نشان دهد که او با حق و بر حق است؛ توسط او امام معرفی نماید و بگوید که او با حق و بر حق است؛ چنان که حضرت مسیح علیه السلام نیز حواریین را تأیید نمودند.
●- پس، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، به امر الهی، فرمود که امیرالمؤمنین، علی علیه السلام، ولیّ الله، حجة الله و بر حق است. او با حق (خداست)، و حق (خدا) با اوست، تمامی مواضع، گفتار و رفتارش نیز بر حق (خدایی و طبق امر و نهی اوست). آیا این یعنی علی علیه السلام خداست؟!
ثار الله
چه در عربی، چه در فارسی و چه در زبانهای دیگر، وقتی کسی، کاری یا چیزی متعلق به دیگری میگردد، به او نسبت داده میشود؛ حال خواه موضوع و مصداق حق باشد یا باطل.
به عنوان مثال: اگر گفته شد که فلانی جاسوس و چشم و گوش و دست عامل امریکاست؛ معنایش این نیست که امریکا، مانند انسان یا حیوان، چشم، گوش و دست و پا دارد.
بنابراین، به چشمی که خدایی میبیند، "عین الله" گفته میشود – به دستی که خدایی کار میکند، "یَد الله" گفته میشود – به زبانی که کلام خداوند متعال را بگوید "لسان الله" و به اخلاقی که خدایی باشد، "اخلاق الله" گفته میشود؛ حتی خداوند متعال میفرماید که "رنگ خدایی بگیرید"، در حالی که خدا رنگ ندارد؛ بلکه یعنی نور خدا شوید و تجلی او گردید، نماد و نمود و مظهر خلیفة الله شوید:
«صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» (البقره، 138)
ترجمه: [انبیاء، دعوت و سلوک آنها، رنگ خدایی دارد – آیات قبلی] اين است نگارگرى الهى و كيست خوشنگارتر از خدا و ما او را پرستندگانيم.
«وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ»، یعنی هر چقدر هم خدایی شویم، باز هم بندگان او هستیم، نه خود او.
بنابراین، کسی که خالصانه بندگی نماید، "عبدالله" میشود و خون کسی که به امر خدا و در راه خدا ریخته شود و سبب دفاع از دین خدا، حفظ و احیای آن گردد، "ثار الله" گفته میشود.
●- بنابراین، یک مسیحی که در عید پاک، جرعهای شراب را به عنوان "خون خدا" مینوشد و یک تکه نان را به عنوان "گوشت خدا" میخورد و در واقع "خدا خوری" میکند تا خدا در جمسش حلول کند، و البته که آن را نیز هضم و دفع میکند، هیچ گاه نمیتواند و نباید راجع به "ثار الله"، اظهار نظر و نقدی داشته باشد؛ چرا که مبتنی بر فرهنگ و اعتقادات خودش تعبیر و تحلیل میکند که سراسر غلط و خطاست.
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
در مورد روایت «علی مع الحق و الحق مع علی»، مسیحیان ایراد میگیرند که شما هم که به خدایی علی اعتقاد دارید! یا در مورد ثارالله میگویند مگر خدا خون دارد؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10303.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
اعتقادی