پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
یک – باید بدانیم که عدل یعنی چه؟ عدل، مساوات نیست، بلکه یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خودش، که البته مستلزم علم، حکمت، قدرت و اراده و مشیّت میباشد.
دو - آیا امدادهای غیبی خداوند متعال به خودتان و دیگران توسط فرشتگانش را با چشم طبیعی، میبینید؟ و یا چون نمیبینید، با عدل منافات پیدا میکند؟!
*** - اگر همهی ما میدانیم که خدا عادل است و اگر به حکم عقل میفهمیم که خروج از "عدل" یعنی "ظلم" و هر ظلمی از جهل، نادانی، کاستی و ضعف است و خداوند سبحان، منزه از این اوصاف و هر گونه نقص و کاستی میباشد، پس هر فعلی که از خداوند متعال صادر میگردد، عین عدل خداست. حال اگر بخواهیم تک به تک هر کاری را سؤال کنیم که "آیا این هم عدل است؟" عمرها به پایان میرسد و سؤال تمام نمیشود، چرا که افعال خدا قابل شمارش نمیباشند:
« قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا » (الکهف، 109)
ترجمه: بگو: اگر دريا براى (نوشتن) سخنان (یا مفهوم عام کلمات) پروردگار من (كه مجموع كاينات و موجودات است) مركب شود، بىترديد به پايان رسد پيش از آنكه سخنان پروردگارم پايان يابد هر چند (درياى ديگرى) نظير آن را كمك بياوريم.
از این رو در یک جمله (آیه) فرمود که همه خلقت و ربوبیت او (و آن چه به شما در کتاب خلقت و کتاب وحی گفته)، حق و عدل است.
« وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلاً لاَّ مُبَدِّلِ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ » (الأنعام، 115)
ترجمه: و سخن پروردگارت (چه به قلم صُنع گفته باشد و چه به قلم وحی) از نظر راستى (در محتوى) و عدل (در مراحل تشريع) كامل شد، هرگز سخنان ( قوانین و حقایق تکوین، كتاب و شريعت) او را تبديل كنندهاى نخواهد بود، و اوست كه شنوا و داناست.
عوامل طبیعی:
کدام عامل طبیعی، جان دارد، روح و اراده دارد؟ و مگر ما از عوامل طبیعی چه میبینیم که در آن چه نمیبینیم تشکیک کنیم؟!
نردبان یا پله برقی یا آسانسور، کسی را بالا نمیبرد، بلکه این انسان است که از آن وسیله برای بالارفتن استفاده میکند؟ این کار را نیز جسم انسان نمیکند، چنان که انسان بیروح [جسد]، نه از نردبان بالا میرود و نه سوار آسانسور میشود.
"کتاب" به تنهایی به کسی علم نمیآموزد، دستی که کتاب را حمل میکند، یا چشم و گوش و سلولهای مغزی نیز به تنهایی کسب علم نمیکنند، بلکه "معلم" [انسان دارای روح و علم]، کتاب را تعلیم میدهد، و انسان زنده و دارای روح، علوم مندرج در کتاب را میآموزد. از این روست که حتی «قرآن کریم» بدون معلم خودش، نه تنها هیچ فایدهای ندارد، بلکه مضر نیز واقع میشود.
« كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ » (البقره، 151)
ترجمه: همان طور كه در ميان شما، فرستادهاى از خودتان روانه كرديم، [كه] آيات ما را بر شما مىخواند، و شما را پاك مىگرداند، و به شما كتاب و حكمت مىآموزد، و آنچه را نمىدانستيد به شما ياد مىدهد.
عواملی که ما نمیبینیم:
نقش عوامل طبیعی یا مادی که میشناسیم، در رشد مادی یا غیر مادی ما، در حفظ ما، در مواضع و حرکت ما و ...، چند درصد است؟
ما شناختیم که انسان بدنی دارد، اعضا و اعصاب و سلولها دارد، بدنش مکانیزمی دارد، خوردن و آشامیدن، هضم، جذب و دفع دارد ...؛ اینها چطور کار میکنند و چگونه از کار میافتند؟! ارتباطشان با یک دیگر اعضا و سلولها چگونه تنظیم و برقرار شده است؟ آیا خود سلولها بیجان این کار را میکنند؟! ارتباط خود را با زمین، عناصر، جاذبه و گردشش چگونه تنظیم و برقرار کردهاند؟ با ماه و خورشید و کهکشان و کل نظام طبیعت چگونه مرتبط شدهاند، در حالی که اصلاً نمیدانند چه هست و چه نیست؟ و آن چه انسانها میدانند [کشف علمی] نیز فقط علم و آگاهی به آن چه هست میباشد و نه خلق، مدیریت و ربوبیت آنها.
پس ما حتی "عوامل طبیعی" را نمیبینیم و نمیشناسیم. نمیدانیم که در هر لحظه، چه به بدن، اعصاب، روان، جسم و روح ما وارد میشود و چه خارج میشود؟ همین زمین مادی، به ما چه میدهد و از ما چه میگیرد و این سیستم چگونه برنامهریزی و مدیریت میشود؟
« قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَعِندَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ » (ق، 4)
ترجمه: به درستی که ما مىدانيم كه زمين از ايشان چه مقدار كم مىكند و نزد ما كتابى است كه (از خطر اشتباه و يا حوادث) محفوظ است.
فرشتگان (ملائک):
خداوند متعال، نظام آفرینش را علیمانه، حکیمانه و منظم خلق کرده است و قوانینی چون "علت و معلول" را بر این نظم حاکم کرده است و در هر مرتبهای، سلسله مراتبی و برای هر کاری عواملی قرار داده است؛ پس در اداره (ربوبیت) عالم، کدام کار است که به اراده و امر الهی، توسط فرشتگان (ملائک) انجام نگیرد؟!
به طور اجمال از چهار مَلک (فرشته) بزرگ یاد میکنیم؛ میگوییم: حضرات "جبرئیل، مأمور انزال وحی" – "میکائیل، مأمور توزیع ارزاق" – "عزرائیل، مأمور مرگ و انتقال به عالم دیگر" و "اسرافیل، مأمور دمیدن در صور اول (مرگ همگان و پایان دنیا) و صور دوم (برپایی قیامت و زنده شدن همگان) میباشند. اما مگر فقط همین چهار ملک هستند. هر کدام از اینها، سپاهیان و جنود گستردهای دارند، چنان که وحی به هر پیامبری را جرئیل علیه السلام نازل نمیکند، بلکه ملائکهی وحی انجام میدهند و جان هر کسی را عزرائیل علیه السلام نمیگیرد، بلکه ملائکهی موت که جنود او هستند این کار را انجام میدهند و ... .
کمک توسط فرشتگان (عوامل غیبی):
از این رو، کمک توسط فرشتگان نیز هیچ اختصاصی به انبیای الهی و یا اهل بیت عصمت علیهم السلام ندارد، بلکه تمامی انسانها را شامل میگردد، چنان که میدانیم هر انسانی، چهار ملک حفیظ در چهار سمت خود دارد، و میدانیم که خداوند متعال به همه انسانها [از کافر و مؤمن] الهام [که نوعی وحی است] نازل میکند ...، و البته همه اینکارها، توسط فرشتگان انجام میگیرد که ما آنها را نمیبینیم.
« وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا » (الشّمس، 7 و 8)
ترجمه: سوگند به نَفْس (جان آدمی) و آن كس كه آن را درست كرد * سپس پليدكارى و پرهيزگارىاش را به آن الهام كرد.
*** - و البته فرمود: در نظام علّی و معلولی، بسیاری از این کمکها منوط شده است به مواضع و عملکرد شما. این قسم از کمکهای غیبی، با «اگر» مشروط شده است؛ چنان که فرمود: «ای مؤمنین! اگر (دین) خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری میکند و ثابت قدمتان میگرداند - يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ / محمد صلوات الله علیه و آله، 7» - یا فرمود: «اگر تقوا داشته باشید، خداوند برای شما راه خروج (از مشکلات و ...) قرار میدهد: « وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا / الطلاق، 2» و ... .
*** - و بدیهی است که انسانهای کامل (اهل عصمت علیهم السلام) که مظهر اتمّ اسمای الهی هستند، بیش از بیش مشمول این نوع از الطاف و امدادهای الهی میگردند؛ اما اختصاص به آنها ندارد و برای همگان عمومیت دارد.
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
آیا امدادهای غیبی خدا به اهل عصمت (ع) توسط فرشتگان، عدل است؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7386.html
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
اعتقادی عدل